NM 2025, den store diskusjonstråden

Merker meg at det er en del problematikk og en gjenganger med oksidering og "ferskhet" på humlerike øl - også på en av flightene jeg har vært med å dømme. Denne smellen går jeg også fortsatt på selv - syns det er krevende. Får ikke boksfyllinga til å fungere - det som faktisk har fungert best har vært å tappe av et lite sett bokser og ettergjære dem med sukkerbiter (men gjør ikke dette bestandig). Men det å time batcher til konkurransen tror jeg fortsatt er en viktig taktikk.

Klamrer meg til den - tross alt - hyggelige kommentaren fra @msevland mens jeg tørker tårene:
"Bak" oksideringen finnes restene av et bra øl.

- Yes, yes it was!

Må si det er bra nivå i år! Forholdsvis jevne flighter. Så ingen grunn til å henge med leppa om man ikke går videre til finale:)
Steike det var jevnt i flight 9 på IPA. 3.plass kun 3 poeng bak den som gikk videre. Det er innenfor det jeg vil anta er tilfeldigheter. Men uansett ikke er perfekt øl, skjønner kommentarene. Spesielt tydelig aroma har jeg opplevd som litt utfordrende. Ser @john petter ? lurer på oksidasjon. Det er ikke nevnt av andre. Sammen med @Per Øyvind Arnesen lurer om det er brukt engelske humler. Ikke amerikanske men fra New Zealand.

Jeg tror ikke det hadde gått til topps i dette feltet. Dersom jeg skal tolke resultatene foreløpig er NEIPA-en fra flight 7 favoritt.

Takker nevnte dommere og @msevland for konstruktive og gode kommentarer.

Steike det var jevnt i flight 9 på IPA. 3.plass kun 3 poeng bak den som gikk videre. Det er innenfor det jeg vil anta er tilfeldigheter. Men uansett ikke er perfekt øl, skjønner kommentarene. Spesielt tydelig aroma har jeg opplevd som litt utfordrende. Ser @john petter ? lurer på oksidasjon. Det er ikke nevnt av andre. Sammen med @Per Øyvind Arnesen lurer om det er brukt engelske humler. Ikke amerikanske men fra New Zealand.

Jeg tror ikke det hadde gått til topps i dette feltet. Dersom jeg skal tolke resultatene foreløpig er NEIPA-en fra flight 7 favoritt.

Takker nevnte dommere og @msevland for konstruktive og gode kommentarer.
Jeg er glad for at de to andre dommerne i flighten er erfarne. Selv er jeg novise, og det er min første dømming. Jeg synes det er veldig skummelt å kaste meg ut i dette farvannet da jeg slett ikke føler meg kompetent, men det er vel måten å skaffe seg erfaring på?

Under dømmingen har vi diskutert hvert øl etter egen snusing og smatting, slik at den uerfarne har kunnet lene seg på de andres kompetanse. Jeg er imponert over hva mine dommerkollegaer har funnet i ølene, og hvor utfyllende de gir tilbakemeldinger. Jeg håper jeg kan nærme meg det nivået etter hvert.

Det sagt, så er hver flight en utslagscup der to øl skal videre. Det var ikke vanskelig å finne de.
Men konkurransen har en bi-effekt at hvert øl får til dels utfyllende kritikk av øldommere, -jeg vet at det er viktig for mange. Jeg håper de som leser skjemaene jeg har fylt ut skjønner at her er det ikke en erfaren øldommer som har utfoldet seg, men heller legger vekt på det de andre dommerne har skrevet. :rolleyes:

Det var ikke vanskelig å finne de.
Men konkurransen har en bi-effekt at hvert øl får til dels utfyllende kritikk av øldommere, -jeg vet at det er viktig for mange. Jeg håper de som leser skjemaene jeg har fylt ut skjønner at her er det ikke en erfaren øldommer som har utfoldet seg, men heller legger vekt på det de andre dommerne har skrevet. :rolleyes:
Jeg leste alle kommentarene med interesse, også fra nybegynneren. Øldømming er vanskelig, og at jeg ikke føler meg kompetent er årsaken til at jeg ikke har tatt dommerkurs. Men nå tror jeg likevel jeg tar det, og forsøker å lokke med meg flere kolleger i samme slengen.

Klarer du å huske hvorfor du/ dere vurderte oksidert? Dersom årsaken er litt svak humlearoma er det desverre ofte gjennomgående på mine humlerike øl. Heldigvis er smaken bedre. Har har ikke mistanke om oksidering på tross svakere aroma enn ønsket.

Selvfølgelig kan oksidasjon ha skjedd i forbindelse med tapping, men med tanke på ølet hevdet seg forholdsvis bra, vil det egentlig overraske meg.

Jeg leste alle kommentarene med interesse, også fra nybegynneren. Øldømming er vanskelig, og at jeg ikke føler meg kompetent er årsaken til at jeg ikke har tatt dommerkurs. Men nå tror jeg likevel jeg tar det, og forsøker å lokke med meg flere kolleger i samme slengen.

Klarer du å huske hvorfor du/ dere vurderte oksidert? Dersom årsaken er litt svak humlearoma er det desverre ofte gjennomgående på mine humlerike øl. Heldigvis er smaken bedre. Har har ikke mistanke om oksidering på tross svakere aroma enn ønsket.

Selvfølgelig kan oksidasjon ha skjedd i forbindelse med tapping, men med tanke på ølet hevdet seg forholdsvis bra, vil det egentlig overraske meg.
Gikk gjennom skjema raskt. JP skrev oksidert. Kan ikke se at vi to andre gjorde det. Husker ølen godt :)

Tror du kan se bort fra oksidert fra meg. Var det ikke et spørsmålstegn der?

Joda, jeg ønsker å bidra med det jeg håper er konstruktive spørsmål, samt gi min vurdering og bakgrunn for ølet som forhåpentligvis gir litt økt bevissthet på hva du har kjent.
Takk.
Kunne kanskje svart deg bedre om jeg hadde ølet her.
Jeg skal printe ut alle skjemaene fra de to flightene jeg har vært med på og sammenligne i håp om å bli flinkere.

Veldig gøy at dere har begynt å informere om de innledende rundene! :) Men hvordan anonymiserer dere videre dømming i typene når dere har publisert deltakernummer og navn?
The published ratings concern the qualifying round for the final. Nothing is certain, for example last year I had two beers with the highest rating in the qualifications, and after judging the finals it turned out that I did not even take a place in the top three and did not have a medal. So from the current publication we get information that gives hope for victory, but does not say anything yet :)

Veldig gøy at dere har begynt å informere om de innledende rundene! :) Men hvordan anonymiserer dere videre dømming i typene når dere har publisert deltakernummer og navn?
Det har blitt gjort slik de siste årene, og det har tidligere ikke bydd på problemer.
I bunn av alt vi driver med ligger en stor porsjon integritet og ærlighet. Vi er tross alt ikke skihoppere.
Ingen dommere får dømme i en klasse de selv deltar i, men fusk kan naturligvis ikke helt utelukkes.
Droppe deltakernavn vil heller ikke utelukke fusk siden deltakernummere er kjent for deltakeren, og følgelig kan deles…

I finalerunden er det tre eller fire dommere. Det vil raskt peke seg ut en ujevn dømming dersom noen skulle være uærlige, og en dommer vil max kunne påvirke en liten del av totalen.

I innledende runde har kun jeg koblingen mellom brygger og nr.
Dagens publisering gjelder derfor kun NM finalen.
Etter det kommer Superfinalen (Årets hjemmebrygger) hvor alle vet hvem som deltar, og det samme er tilfelle for Nordisk.
De tre finalene håndteres derfor per i dag likt.

Jeg har tidligere i uken diskutert akkurat dette punktet. Vi kommer derfor til å ha en gjennomgang av tema før neste NM siden den sittende NM komiteen ikke har diskutert dette grundig… vi har bare videreført en tradisjon.
Ikke dermed sagt at vi endrer praksis

Sist redigert:
Det er ikke meningen å være fornærmende, selv om det helt sikkert vil være det. Men det du skriver er jo, satt på spissen, rett og slett at etter de innledende rundene så er det «gutteklubben grei»?

Jeg betviler absolutt ikke integriteten og ærligheten til dommere eller andre som deltar i gjennomføringen. Dere får vel strengt tatt ikke nok kudos for den jobben som gjøres. Én ting er jo juks utført med overlegg, en annen ting er trynefaktor som i mer eller mindre grad, ubevisst eller bevisst, vil kunne spille inn i bedømmelsen.