Hvor lyst ølet blir kommer jo og an på hvor sterkt det er. Bruker jeg f.eks 4 kilo av Cornish Gold og 6 kilo pale Maris Otter til 65 liter, så blir ølet 3.5% og 9 EBC som fremdeles er et lyst øl (under 10 EBC er vel grensa?), og da er 40% Cornish Gold brukt. Hvis det var så enkelt som at det var fargen de tenkte på. 15/85% så er ølet knappe 7 EBC. Hvis man skulle ønske å lage en veldig lett og lys øl med mer enn 15% av denne malten så skulle det gå an.
Skal ikke gå mange dagene uten brygging før det klør i fingrene altså. Nå fikk jeg lyst til å brygge en ordinary bitter på 3.5%.
Du har nok rett der, ja. Jeg sjekka ikke hva tallene ville bli. Hvor grensa går for "lyst øl" trur jeg aldri jeg har sett noe om. Men noe må jo ligge til grunn for den anbefalinga - kan det være smak?
Simpsons münchnermalt - de har bare ett - har 20-22 EBC, mens Cornish gold er litt mørkere, med 22-26. Men begge har samme Lintner-tall, nemlig 20. ("LOP 20 (dry)", står det - men jeg trur ikke det betyr noe annet enn "vanlig" L. ) Og mengdesanbefalingene er de samme for begge.
Her er hva de skriver: "An excellent
base malt for Strong Bitter, Dark Amber Ales, Brown Ales and Milds. Cornish Gold brings intense colour and malty notes,
without compromising enzymic action. This malt provides a fantastic malty base for British Ales and Bitters." (Mine uthevelser.)
De bruker forøvrig "without compromising enzymic action" om bisquit-maltet sitt (Imperial) også. Og det har 40-50 EBC. Jeg mener at også enda mørkere malt som er røsta i kiln, som amber, stadig kan ha noe enzymatisk kraft. Så det er rikke så rart, egentlig, at Cornish Gold skal kunne brukes 100%. (Men du skal kanskje ikke gamble på at det klarer å konvertere så mye annet enn seg sjøl. Så om du bruker en del råfrukt, må du nok ha noe med mer kraft i tillegg.)
Men flott at du tok det opp med Ølbrygging. Og flott av dem at de tar kontakt med Simpsons.