Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Noen som har testa dette maltet her? Skal ha en ESB til høsten etter hvert.
www.olbrygging.no
Nei, men jeg har handla det inn, og tenkte å brygge en ESB til høsten etter hvertNoen som har testa dette maltet her? Skal ha en ESB til høsten etter hvert.
Søk - Ølbrygging AS
www.olbrygging.no
En sekk blir fort mer enn en ESB. Får få det i hus, smake på, og teste litt.Nei, men jeg har handla det inn, og tenkte å brygge en ESB til høsten etter hvert.
Jeg nøyde meg med 4 kgEn sekk blir fort mer enn en ESB. Får få det i hus, smake på, og teste litt.
Er sunnmøring.. må se på kilosprisen.Jeg nøyde meg med 4 kg.
Det stemmer nok det der - men jeg ville ikke være veldig plaga av det. Dette maltet er riktignok ganske mørkt; det er på linje med mørkt münchnermalt - men du kan brygge med 100% av mørkt münchner.Det her var jo litt bekymringsverdig. Ølbrygging skriver på produktsiden sin at Cornish Gold kan brukes inntil 100% i et øl. Anbefalt lintner er vel rundt 60, selv om man kan slippe unna med et lavere tall, og lenger mesking.
Vis vedlegget 72904
Ja, mørk munich har jeg brukt som basemalt flere ganger i Holmentoppens Julebokk. Who dares wins.Det stemmer nok det der - men jeg ville ikke være veldig plaga av det. Fargen på dette maltet er ganske mørkt; det er på linje med mørkt münchnermalt - og du kan brygge med 100% av det.
Krystallmaltet har null diastatisk kraft - men har på den annen side heller ikke noe stivelse som skal konverteres, så i praksis må Cornish Gold bare ha tilstrekkelig kraft til å konvertere sin egen stivelse - og det har den, om vi skal tru produsenten: https://www.simpsonsmalt.co.uk/our-malts/cornish-gold/
Det blir vel helst utgjæringen som man merker det på..?Utbyttet ble nøyaktig det samme som hefeweizen for et par uker siden.
Mulig, der kan jeg gi svar om er par ukerDet blir vel helst utgjæringen som man merker det på..?
La den inn i Brewfather, og får en ganske høy FG. Blir spennende å høre hva som kommer ut av det prosjektet der. Hvetemaltet i oppskriften din bidrar med en god del diastatisk kraft da, så du skal jo ha mer enn dobbelt så mye lintner i den oppskriften som ESB'en jeg tenkte å prøve med Cornish Gold malten.Mulig, der kan jeg gi svar om er par uker![]()
Jeg ser ikke noen grunn til det. Premisset er i så fall at når den diastatiske kraften (mengden enzymer) er relativt lav, er beta-amylasen hardere rammet enn alfa-amylasen. Det er jo mulig, men jeg har i alle fall aldri sett det antydet noe sted.Det blir vel helst utgjæringen som man merker det på..?
Snakket med Ølbrygging på telefon nå, og de skulle undersøke dette nærmere. De har kopiert informasjonen fra Simpsons sine sider uten å ettergå den i særskilt grad, og var enig med meg om at dette ikke gav mening med 5-15% i lyse øl og opp til 100% i mørke øl. 25 lintner er veldig lite. Munich malt har 65 lintner.Det stemmer nok det der - men jeg ville ikke være veldig plaga av det. Dette maltet er riktignok ganske mørkt; det er på linje med mørkt münchnermalt - men du kan brygge med 100% av mørkt münchner.
65 L er nok lyst münchnermalt. Det mørke har 25 etter hva jeg har funnet: https://beersmith.com/blog/2010/01/04/diastatic-power-and-mashing-your-beer/Snakket med Ølbrygging på telefon nå, og de skulle undersøke dette nærmere. De har kopiert informasjonen fra Simpsons sine sider uten å ettergå den i særskilt grad, og var enig med meg om at dette ikke gav mening med 5-15% i lyse øl og opp til 100% i mørke øl. 25 lintner er veldig lite. Munich malt har 65 lintner.
Hvor lyst ølet blir kommer jo og an på hvor sterkt det er. Bruker jeg f.eks 4 kilo av Cornish Gold og 6 kilo pale Maris Otter til 65 liter, så blir ølet 3.5% og 9 EBC som fremdeles er et lyst øl (under 10 EBC er vel grensa?), og da er 40% Cornish Gold brukt. Hvis det var så enkelt som at det var fargen de tenkte på. 15/85% så er ølet knappe 7 EBC. Hvis man skulle ønske å lage en veldig lett og lys øl med mer enn 15% av denne malten så skulle det gå an.65 L er nok lyst münchnermalt. Det mørke har 25 etter hva jeg har funnet: https://beersmith.com/blog/2010/01/04/diastatic-power-and-mashing-your-beer/
Ølbrygging må jo nesten stole på produsentens info her. De har liten mulighet til å måle sjøl. Og Simpsons er regna som veldig seriøst. De ville ha en god del å tape på å legge ut feilaktig informasjon om noe såpass viktig.
At de ikke anbefaler mer enn 5-15% i lyse øl skyldes vel ganske enkelt at det ikke er lyst øl lenger om du går over 15%.
Du har nok rett der, ja. Jeg sjekka ikke hva tallene ville bli. Hvor grensa går for "lyst øl" trur jeg aldri jeg har sett noe om. Men noe må jo ligge til grunn for den anbefalinga - kan det være smak?Hvor lyst ølet blir kommer jo og an på hvor sterkt det er. Bruker jeg f.eks 4 kilo av Cornish Gold og 6 kilo pale Maris Otter til 65 liter, så blir ølet 3.5% og 9 EBC som fremdeles er et lyst øl (under 10 EBC er vel grensa?), og da er 40% Cornish Gold brukt. Hvis det var så enkelt som at det var fargen de tenkte på. 15/85% så er ølet knappe 7 EBC. Hvis man skulle ønske å lage en veldig lett og lys øl med mer enn 15% av denne malten så skulle det gå an.
Skal ikke gå mange dagene uten brygging før det klør i fingrene altså. Nå fikk jeg lyst til å brygge en ordinary bitter på 3.5%.
Ja, skal man kunne bruke det til basemalt så må det ha mer lintner enn 25 altså. Finner man på å bruke det i en øl med 25% spesialmalt så vil man vel garantert få en dårlig dag.Men flott at du tok det opp med Ølbrygging. Og flott av dem at de tar kontakt med Simpsons.
Det kommer vel an på hva slags spesialmalt det er snakk om, trur jeg. Krystallmalt er allerede konvertert under meskinga, karamellmalt er delvis/stort sett konvertert, mens mørkere røsta malt fremdeles har behov for konvertering av stivelsen.Ja, skal man kunne bruke det til basemalt så må det ha mer lintner enn 25 altså. Finner man på å bruke det i en øl med 25% spesialmalt så vil man vel garantert få en dårlig dag.
hehe - velkjent. Nå begynner ymse prosjekter å summe rundt. Jeg sitter forøvrig med en pils på 3,8%. Det er antakelig en god ide. Den kjennes ikke tynn ut; hadde jeg ikke visst det, ville jeg ikke tenkt på den som annerledes enn de +/- 5% pilsene jeg vanligvis brygger....
Skal ikke gå mange dagene uten brygging før det klør i fingrene altså. Nå fikk jeg lyst til å brygge en ordinary bitter på 3.5%.