"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Er 34/70 jeg bruker på Bohemian Pilsner. Eneste som har gått galt for meg på alle de snart 40 batcher var den som fikk med seg 2-3 dl med chemsan og vann :rolleyes:
Har vel omtrent like mange batcher som du med den gjæren, og hatt lite problemer ja. Skriver denne utfordringen min på utforskelseskvoten da det frista mer å prøve ut Drauflassen enn å kjøre 250 gram tørrgjær til en knapp tusenlapp i tanken.

Tenker over det, så var jo dette et "drauflassen" øl. Mulig at det faktisk ble en underpitch selv med 100 gram W34/70 til 70 liter. Eller at problemet oppstod da jeg tappa 70 nye liter med 10 graders vørter over i tanken som hadde steget til 14.5 over natta.
Serveres best med en tablett Paracetamol og Nyco i glasset :-/

Det her var jo litt bekymringsverdig. Ølbrygging skriver på produktsiden sin at Cornish Gold kan brukes inntil 100% i et øl. Anbefalt lintner er vel rundt 60, selv om man kan slippe unna med et lavere tall, og lenger mesking.

Vis vedlegget 72904
Det stemmer nok det der - men jeg ville ikke være veldig plaga av det. Dette maltet er riktignok ganske mørkt; det er på linje med mørkt münchnermalt - men du kan brygge med 100% av mørkt münchner.

Krystallmaltet har null diastatisk kraft - men har på den annen side heller ikke noe stivelse som skal konverteres, så i praksis må Cornish Gold bare ha tilstrekkelig kraft til å konvertere sin egen stivelse - og det har det, om vi skal tru produsenten: https://www.simpsonsmalt.co.uk/our-malts/cornish-gold/

Sist redigert:
Det stemmer nok det der - men jeg ville ikke være veldig plaga av det. Fargen på dette maltet er ganske mørkt; det er på linje med mørkt münchnermalt - og du kan brygge med 100% av det.

Krystallmaltet har null diastatisk kraft - men har på den annen side heller ikke noe stivelse som skal konverteres, så i praksis må Cornish Gold bare ha tilstrekkelig kraft til å konvertere sin egen stivelse - og det har den, om vi skal tru produsenten: https://www.simpsonsmalt.co.uk/our-malts/cornish-gold/
Ja, mørk munich har jeg brukt som basemalt flere ganger i Holmentoppens Julebokk. Who dares wins.

Mulig, der kan jeg gi svar om er par uker ;)
La den inn i Brewfather, og får en ganske høy FG. Blir spennende å høre hva som kommer ut av det prosjektet der. Hvetemaltet i oppskriften din bidrar med en god del diastatisk kraft da, så du skal jo ha mer enn dobbelt så mye lintner i den oppskriften som ESB'en jeg tenkte å prøve med Cornish Gold malten.

Det blir vel helst utgjæringen som man merker det på..?
Jeg ser ikke noen grunn til det. Premisset er i så fall at når den diastatiske kraften (mengden enzymer) er relativt lav, er beta-amylasen hardere rammet enn alfa-amylasen. Det er jo mulig, men jeg har i alle fall aldri sett det antydet noe sted.

Så jeg går ut fra at du styrer utgjæringa på vanlig måte, med temperatur og tid.

Det stemmer nok det der - men jeg ville ikke være veldig plaga av det. Dette maltet er riktignok ganske mørkt; det er på linje med mørkt münchnermalt - men du kan brygge med 100% av mørkt münchner.
Snakket med Ølbrygging på telefon nå, og de skulle undersøke dette nærmere. De har kopiert informasjonen fra Simpsons sine sider uten å ettergå den i særskilt grad, og var enig med meg om at dette ikke gav mening med 5-15% i lyse øl og opp til 100% i mørke øl. 25 lintner er veldig lite. Munich malt har 65 lintner.

Tilbake
Topp