"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Snakket med Ølbrygging på telefon nå, og de skulle undersøke dette nærmere. De har kopiert informasjonen fra Simpsons sine sider uten å ettergå den i særskilt grad, og var enig med meg om at dette ikke gav mening med 5-15% i lyse øl og opp til 100% i mørke øl. 25 lintner er veldig lite. Munich malt har 65 lintner.
65 L er nok lyst münchnermalt. Det mørke har 25 etter hva jeg har funnet: https://beersmith.com/blog/2010/01/04/diastatic-power-and-mashing-your-beer/

Ølbrygging må jo nesten stole på produsentens info her. De har liten mulighet til å måle sjøl. Og Simpsons er regna som veldig seriøst. De ville ha en god del å tape på å legge ut feilaktig informasjon om noe såpass viktig.

At de ikke anbefaler mer enn 5-15% i lyse øl skyldes vel ganske enkelt at det ikke er lyst øl lenger om du går over 15%:).

65 L er nok lyst münchnermalt. Det mørke har 25 etter hva jeg har funnet: https://beersmith.com/blog/2010/01/04/diastatic-power-and-mashing-your-beer/

Ølbrygging må jo nesten stole på produsentens info her. De har liten mulighet til å måle sjøl. Og Simpsons er regna som veldig seriøst. De ville ha en god del å tape på å legge ut feilaktig informasjon om noe såpass viktig.

At de ikke anbefaler mer enn 5-15% i lyse øl skyldes vel ganske enkelt at det ikke er lyst øl lenger om du går over 15%:).
Hvor lyst ølet blir kommer jo og an på hvor sterkt det er. Bruker jeg f.eks 4 kilo av Cornish Gold og 6 kilo pale Maris Otter til 65 liter, så blir ølet 3.5% og 9 EBC som fremdeles er et lyst øl (under 10 EBC er vel grensa?), og da er 40% Cornish Gold brukt. Hvis det var så enkelt som at det var fargen de tenkte på. 15/85% så er ølet knappe 7 EBC. Hvis man skulle ønske å lage en veldig lett og lys øl med mer enn 15% av denne malten så skulle det gå an.

Skal ikke gå mange dagene uten brygging før det klør i fingrene altså. Nå fikk jeg lyst til å brygge en ordinary bitter på 3.5%.

Hvor lyst ølet blir kommer jo og an på hvor sterkt det er. Bruker jeg f.eks 4 kilo av Cornish Gold og 6 kilo pale Maris Otter til 65 liter, så blir ølet 3.5% og 9 EBC som fremdeles er et lyst øl (under 10 EBC er vel grensa?), og da er 40% Cornish Gold brukt. Hvis det var så enkelt som at det var fargen de tenkte på. 15/85% så er ølet knappe 7 EBC. Hvis man skulle ønske å lage en veldig lett og lys øl med mer enn 15% av denne malten så skulle det gå an.

Skal ikke gå mange dagene uten brygging før det klør i fingrene altså. Nå fikk jeg lyst til å brygge en ordinary bitter på 3.5%.
Du har nok rett der, ja. Jeg sjekka ikke hva tallene ville bli. Hvor grensa går for "lyst øl" trur jeg aldri jeg har sett noe om. Men noe må jo ligge til grunn for den anbefalinga - kan det være smak?

Simpsons münchnermalt - de har bare ett - har 20-22 EBC, mens Cornish gold er litt mørkere, med 22-26. Men begge har samme Lintner-tall, nemlig 20. ("LOP 20 (dry)", står det - men jeg trur ikke det betyr noe annet enn "vanlig" L. ) Og mengdesanbefalingene er de samme for begge.

Her er hva de skriver: "An excellent base malt for Strong Bitter, Dark Amber Ales, Brown Ales and Milds. Cornish Gold brings intense colour and malty notes, without compromising enzymic action. This malt provides a fantastic malty base for British Ales and Bitters." (Mine uthevelser.)

De bruker forøvrig "without compromising enzymic action" om bisquit-maltet sitt (Imperial) også. Og det har 40-50 EBC. Jeg mener at også enda mørkere malt som er røsta i kiln, som amber, stadig kan ha noe enzymatisk kraft. Så det er rikke så rart, egentlig, at Cornish Gold skal kunne brukes 100%. (Men du skal kanskje ikke gamble på at det klarer å konvertere så mye annet enn seg sjøl. Så om du bruker en del råfrukt, må du nok ha noe med mer kraft i tillegg.)

Men flott at du tok det opp med Ølbrygging. Og flott av dem at de tar kontakt med Simpsons.

Sist redigert:
Ja, skal man kunne bruke det til basemalt så må det ha mer lintner enn 25 altså. Finner man på å bruke det i en øl med 25% spesialmalt så vil man vel garantert få en dårlig dag.
Det kommer vel an på hva slags spesialmalt det er snakk om, trur jeg. Krystallmalt er allerede konvertert under meskinga, karamellmalt er delvis/stort sett konvertert, mens mørkere røsta malt fremdeles har behov for konvertering av stivelsen.

...

hehe - velkjent. Nå begynner ymse prosjekter å summe rundt. Jeg sitter forøvrig med en pils på 3,8%. Det er antakelig en god ide. Den kjennes ikke tynn ut; hadde jeg ikke visst det, ville jeg ikke tenkt på den som annerledes enn de +/- 5% pilsene jeg vanligvis brygger.

Cornish Gold har stabla seg opp som ei artig utfordring. Det må bli en ESB opp mot 6%. Jeg tenker å ta SImpsons på ordet - og altså bruke det mer eller mindre som et basismalt, men i kombinasjon med Maris Otter. MO må nesten ta hovedansvaret, men om jeg hiver inn 25% Cornish Gold og en grei dose krystallmalt. La oss si 10%? Mangler et par Simpsonsmalt jeg gjerne skulle hatt tak i; får mase på Ølbrygging. De fører jo Simpsons, men har ikke T50 eller Heritage, som er de to jeg gjerne skulle hatt. (Og Golden Naked Oats, men den trengs ikke her.)

Mangler et par Simpsonsmalt jeg gjerne skulle hatt tak i; får mase på Ølbrygging. De fører jo Simpsons, men har ikke T50 eller Heritage, som er de to jeg gjerne skulle hatt. (Og Golden Naked Oats, men den trengs ikke her.)
Har faktisk bare ett crystal malt på lager, TF Crystal. Vil vel tro at parret med et TF Pale Crystal, Cornish Gold og en størstepart Maris Otter så gjør det en fin bitter. Som vi var inne på her en annen dag, vanskelig å stole på at forretningene fører det sortimentet vi til en hver tid skulle ønske oss. :)

Har faktisk bare ett crystal malt på lager, TF Crystal. Vil vel tro at parret med et TF Pale Crystal, Cornish Gold og en størstepart Maris Otter så gjør det en fin bitter. Som vi var inne på her en annen dag, vanskelig å stole på at forretningene fører det sortimentet vi til en hver tid skulle ønske oss. :)
Jeg rakk å bli skikkelig innkjørt på Simpsons. Klarer ikke helt å ikke synes det blir feil når jeg ikke får maltet deres:).

Jeg rakk å bli skikkelig innkjørt på Simpsons. Klarer ikke helt å ikke synes det blir feil når jeg ikke får maltet deres:).
Strømmen hadde Simpson lenge, men sluttet når HopStore startet. De har ikke Simpson lenger.

Ølbrygging har ikke spesielt mye Simpson de heller. Ølbrygging er gode på mye, men akkurat malt og et tydelig utvalg, der har de en del å hente. Jeg synes det er rotete og det har endret seg en del, de 4-5 årene jeg har brygget.
@Tore Wickstrøm ta det med videre som et punkt hvor dere kan ha en tydeligere profil :p.

Der er Brewshop mye bedre, de har åpenbart en tydelig plan på hva de fører og fra hvem.

Strømmen hadde Simpson lenge, men sluttet når HopStore startet. De har ikke Simpson lenger.

Ølbrygging har ikke spesielt mye Simpson de heller. Ølbrygging er gode på mye, men akkurat malt og et tydelig utvalg, der har de en del å hente. Jeg synes det er rotete og det har endret seg en del, de 4-5 årene jeg har brygget.
@Tore Wickstrøm ta det med videre som et punkt hvor dere kan ha en tydeligere profil :p.

Der er Brewshop mye bedre, de har åpenbart en tydelig plan på hva de fører og fra hvem.
Det var fordi Strømmen hadde Simpsons' malt - og gjæren til Imperial - at jeg valgte å handle der i stedet for hos Bryggselv. (Pluss at det var mye hyggeligere å handle der:).)

Jeg nevnte et par malt de ikke hadde hos Ølbrygging da jeg snakka med dem her om dagen i forbindelse med muligheta for å skffe ISY-S-Reduce, og de var åpne for å tenke på det. Jeg kan jo fortsette masinga, sida jeg lovte å komme tilbake til dem når jeg hadde fått svar på et par spørsmål fra Lallemand - som jeg nå har fått.

Det er vel sånn at maltsalget spiller mindre rolle jo mer av det totale salget til hjemmebryggere som utgjøres av sett og FWK:(. Det er mest en slags service til dinosaurer som fremdeles ikke er helt utrydda:).

Det var fordi Strømmen hadde Simpsons' malt - og gjæren til Imperial - at jeg valgte å handle der i stedet for hos Bryggselv. (Pluss at det var mye hyggeligere å handle der:).)

Jeg nevnte et par malt de ikke hadde hos Ølbrygging da jeg snakka med dem her om dagen i forbindelse med muligheta for å skffe ISY-S-Reduce, og de var åpne for å tenke på det. Jeg kan jo fortsette masinga, sida jeg lovte å komme tilbake til dem når jeg hadde fått svar på et par spørsmål fra Lallemand - som jeg nå har fått.

Det er vel sånn at maltsalget spiller mindre rolle jo mer av det totale salget til hjemmebryggere som utgjøres av sett og FWK:(. Det er mest en slags service til dinosaurer som fremdeles ikke er helt utrydda:).
Da startet jeg visste som dinosaur. Jeg startet i vinter og har ikke prøvd verken sett eller FWK ennå. Klarer heller ikke og holde meg til oppskrifter. Må alltid endre på noe.

Da startet jeg visste som dinosaur. Jeg startet i vinter og har ikke prøvd verken sett eller FWK ennå. Klarer heller ikke og holde meg til oppskrifter. Må alltid endre på noe.
Alltid hyggelig med nye dinosaurer. Disse moderne bryggerne bør vel møtes med forståelse og omtanke, men som alle nye arter i økosystemet skaper de problemer for den gamle faunaen:). Jeg begynner å kjenne meg litt rødlista.

Alltid hyggelig med nye dinosaurer. Disse moderne bryggerne bør vel møtes med forståelse og omtanke, men som alle nye arter i økosystemet skaper de problemer for den gamle faunaen:). Jeg begynner å kjenne meg litt rødlista.
Halve morroa er jo å planlegge brygginga. Gir jo litt initiativ til å lese litt om ølstilene. Det er jo så lett og bestille det du vil ha fra Brewshop. Liker det store utvalget de har men er litt usikker på om jeg får det kornet jeg bestiller. Der brygget som meskes akkurat nå inneholder Stjørdalsmalt. Men da posen med kornblandingen kom luktet den ikke røyk. De var service instillt og ettersendte Stjørdalsmalten men det får meg jo til og lure på hva jeg faktisk får. :cool:

Halve morroa er jo å planlegge brygginga. Gir jo litt initiativ til å lese litt om ølstilene. Det er jo så lett og bestille det du vil ha fra Brewshop. Liker det store utvalget de har men er litt usikker på om jeg får det kornet jeg bestiller. Der brygget som meskes akkurat nå inneholder Stjørdalsmalt. Men da posen med kornblandingen kom luktet den ikke røyk. De var service instillt og ettersendte Stjørdalsmalten men det får meg jo til og lure på hva jeg faktisk får. :cool:
Neste steg er kvern og eget maltlager:).

La den inn i Brewfather, og får en ganske høy FG. Blir spennende å høre hva som kommer ut av det prosjektet der. Hvetemaltet i oppskriften din bidrar med en god del diastatisk kraft da, så du skal jo ha mer enn dobbelt så mye lintner i den oppskriften som ESB'en jeg tenkte å prøve med Cornish Gold malten.
Det er lite å si på utgjæring. Forventet FG var 1.015. Ser ut til å ende på 1.010, det er ikke aktivitet så tipper den stopper her.

1000013048.jpg

Beklager, ser nå du snakker om IPA. Glem alt jeg har skrevet o_O .

Jeg ville kanskje hatt enda mer humle :p

Personlig er jeg litt usikker på hvor mye 10, 5 og 1 minutt stegene gir. Men det skader jo ikke å gjøre det slik heller.

Galaxy kan være litt røff i koken, tror jeg kun hadde brukt den i Whirlpool/ tørrhumle.
Denne ble ganske bra. Hadde ønsket lit mer humle-hint i nesa. Kanskje hå inn dry-hops lit tidligere?

Tilbake
Topp