"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Er det noe fasit på nedstigningen?
Jeg er akkurat i gang med å senke fra 22 til 2 grader og tenkte å bruke 4 døgn på turen
Et par døgn er så vidt jeg forstår det vanlige om det skal gjøres seriøst, dvs. ikke bare kjøle den ned så raskt som mulig ("kjølekræsje"). Bruker du fire døgn kan det umulig bli feil:) - men 2 døgn skal holde.

Dette har jeg bare et teoretisk forhold til. Jeg gjør ikke dette sjøl.

Jeg har kjøpt denne når jeg har brygga mango ipa. Heller i 400 gr på dag 7 når jeg tar ut tørrhumlinga. Det er på 23 liter batch
Resten blir is til barnebarna ;)
Bestilte denne til Meny butikken min, tenker tre stk i en batch på 48 liter NEIPA på snaue 8%. Ser at det er 33 gram karbohydrater, av det 20 gram sukker pr 100 gram, blir det riktig å legge til 510 gram dextrose på grain bill da for å beregne abv? 850 gr * 3 = 25,5 hg * 20 = 510 gram. Antar at 13 gram pr 100 gram er polysakkarider og ikke gjærbart. Vil tro at mango er som frukt generelt, at det oksiderer lett i kontakt med atmosfæren vår. Noen tips til hvordan man får tilsatt og rørt det inn uten for stor eksponering til luft? Kanskje bare hive det i kokekjelen sammen med whirlpool humla?

Sist redigert:
Bestilte denne til Meny butikken min, tenker tre stk i en batch på 48 liter NEIPA på snaue 8%. Ser at det er 33 gram karbohydrater, av det 20 gram sukker pr 100 gram, blir det riktig å legge til 510 gram dextrose på grain bill da for å beregne abv? 850 gr * 3 = 25,5 hg * 20 = 510 gram. Antar at 13 gram pr 100 gram er polysakkarider og ikke gjærbart. Vil tro at mango er som frukt generelt, at det oksiderer lett i kontakt med atmosfæren vår. Noen tips til hvordan man får tilsatt og rørt det inn uten for stor eksponering til luft? Kanskje bare hive det i kokekjelen sammen med whirlpool humla?
Jeg heller den oppi gjærkaret uten noe røring på dag 7 etter jeg tar ut tørrhumla. Har aldri kokt mango pure. Men det er nå bare min metode

Jeg heller den oppi gjærkaret på dag 7 etter jeg tar ut tørrhumla. Har aldri kokt mango pure. Men det er nå bare min metode
Skal ikke koke, tanken var å mikse den i vørteren på enden av hopstand før jeg fører over til gjæringstanken. Så slipper jeg å eksponere ølet for oksygenert mango på halen av gjæringstiden.

Hva menes med 4 dagers stigningstid ?
Dette er programmert feil i Brewfather, men forhåpentlig riktig i styringssystemet.
Grafikken over viser 4 dager stigning / ramping frem til første dag… og det går ikke.

Her er mitt standardoppsett hvor starttemp er 19 ℃ med stigning over 300t/12,5dager til 23 ℃. Deretter holdes temp på 23 ℃ i 1,5dager.
1749188896363.png
Dette gir følgende gjæringskurve etter 12,5d. Det er den nesten usynlige grå stiplede linjen ‘bak’ den røde (øl) temp som angir hva som er lagt inn i Brewfather.
Rød linje er øl-temp, og blå er ambient/luft i kjøleskapet
1749189120760.png
Jeg måler ikke FG / OG under gjæringen

Dette er programmert feil i Brewfather, men forhåpentlig riktig i styringssystemet.
Grafikken over viser 4 dager stigning / ramping frem til første dag… og det går ikke.

Her er mitt standardoppsett hvor starttemp er 19 ℃ med stigning over 300t/12,5dager til 23 ℃. Deretter holdes temp på 23 ℃ i 1,5dager.
Vis vedlegget 72866
Dette gir følgende gjæringskurve etter 12,5d. Det er den nesten usynlige grå stiplede linjen ‘bak’ den røde (øl) temp som angir hva som er lagt inn i Brewfather.
Rød linje er øl-temp, og blå er ambient/luft i kjøleskapet
Vis vedlegget 72867
Jeg måler ikke FG / OG under gjæringen
Blir veldig mange turer for å justere temp da. Men det får en bare tåle ;)

Acetaldehyd? Det er visst den heiteste kandidaten til bakrusproblemer.
Ja, kan godt være det som er synderen. Nå er ølet bare 14 dager, så håpet er at det ordner seg etter mer modning. Hoppa over de 14 dagene i romtemperatur etter tapping som jeg pleier å ta, siden ølet hadde stått bra lenge på 17-19 grader etter gjæringa på gjæringstanken allerede.

Tenker over det, så var jo dette et "drauflassen" øl. Mulig at det faktisk ble en underpitch selv med 100 gram W34/70 til 70 liter. Eller at problemet oppstod da jeg tappa 70 nye liter med 10 graders vørter over i tanken som hadde steget til 14.5 over natta.
Trur alle de forbrytelsene du tilstår du har begått mot dette stakkars ølet, kan bidra til acetaldehyd:).

Joda, men det gikk jo fint med samme prosedyre med skare kveik (28-32 grader temperaturspenn). Elendig den der W34/70 da altså. Greit nok det. :)
Kveik'en har blitt mishandla av råbarka norske bønder i mange generasjoner, så det er klart at den er blitt hardfør. Tysk lagergjær, derimot, har blitt pleid i like mange generasjoner av følsomme bryggermestre med både kunnskap og empati. Det forklarer mye:).

Men 34/70 er ellers kjent for å tåle mye. Relativt mye, da;).

Tilbake
Topp