Hei, jeg skal brygge denne Kronenbourg 1664 kopien (
https://www.brewersfriend.com/homebrew/recipe/view/506043/kronenbourg-1664-blanc-klone).
Det fremgår av oppskriften at det skal brukes 2,000 g(ram) aprikospuré. Men 2 gram høres da lite ut. Samtidig høres jo 2000 gram = 2 kg fryktelig mye ut.
Hva er riktig her?
Først som sist. Det der er IKKE en kopi. Det er blir et knallsterkt øl om du følger (den elendige) oppskrifta. Fyren koker vekk 30 liter på halvannen time??
Så, er dette klassifisert av de fleste som et sommerøl. 1664 Blanc er på 5% ABV. Noe annet er ikke en kopi, og bare litt mer enn noe annet er ikke en etterligning engang.
Her er et forslag til å få et øl som ligner litt mer. Er min oppskrift basert på research på nett til en gang noen uunngåelig spør om ølet til våren.
1.048
1.010
IBU 15
WLP400 ved 18 til 20 grader, evt WB-06 underpitch og pitch ved 18 og la stige fritt i romtemperatur.
42% pils malt
42% wheat malt
10% flaket hvete
6% munich
Single hop Strisselspalt. 1 gr/liter ved 60 minutt, 0,5 gr/liter ved 10 minutt. Skall av en hel sitron og en hel appelsin tilsettes ved fem minutt koking, bruk humlepose. 1 gr/liter korianderfrø knust, også kokes fem minutter. Om man vil kontre astringens fra skall, kan melkesukker brukes. Rundt 200 gram har jeg tenkt.
Jeg brukte 2.5 kilo mango puree i NEIPAen, ble passelig. Aprikos er noe skarpere så 1 kg holder nok til en 20 liter batch. 1 kg for 180 kr på Brewshop.no tilsett når du tapper ølet til gjæring. For holdbarhet, bruk 0.5 gram askorbinsyre når du tapper ølet til fat.