Er min brewzilla ødelagt?

Etter siste runde med brygging 28/08 ser jeg nå at jeg har fått hvite prikker og endringer i farge på tanken.
Maskinen har totalt vært gjennom 6 brygg. Kan nevnes at det ikke har skjedd på tidligere maskiner jeg har brukt.
Det jeg lurer på om er trygt å bruke maskinen og hva som kan ha skjedd?

Vedlegg

• 20250903_122617.jpg
    20250903_122617.jpg
    1,7 MB · Sett: 34
  • 20250903_122603.jpg
    20250903_122603.jpg
    2 MB · Sett: 34
Det er heldigvis ikke hull, men mer en slitasje i metallet (oksidering?). Har prøvd å vaske det bort med varmt vann og klut, til ingen nytte. Siste vask var med PBW, da på bryggedagen.

Var og kjøpte meg myk børste som kan monteres på drill i håp om at det kan gjøre en forandring?

Neppe starsan om den var blandet ut. Kan det ha ligger biter av pbw som ikke var oppløst igjen og etset?
Starsan var blandet ut og brukt gjennom bryggedagen til desinfeksjon. Etter jeg vasket med PBW skylte jeg hele maskinen, for så å kjøre en runde med chemipro oxi. Tørket av maskinen, uten å se noen antydninger og la først merke til det igår kveld.

Takk for alle svar.
Jeg har bestilt krystall soda og sendt leverandør en mail.
Krysser fingrene for at maskinen kan brukes til helgen.

Takk for alle svar.
Jeg har bestilt krystall soda og sendt leverandør en mail.
Krysser fingrene for at maskinen kan brukes til helgen.
Tviler på at lut fikser det der, jeg ville kjøpt stålull og prøvd et lite område først og se om det funker, vask med starsan eller eddik etterpå. Skaden er sannsynligvis fra et alkalisk produkt, da vil ikke mere hjelpe

Tviler på at lut fikser det der, jeg ville kjøpt stålull og prøvd et lite område først og se om det funker, vask med starsan eller eddik etterpå. Skaden er sannsynligvis fra et alkalisk produkt, da vil ikke mere hjelpe
Helt enig i det du skriver PBW er et alkalisk vaskemiddel og fjerner ikke kalk avleiringer, jeg ville prøvd med en myk svamp og eddik, gjerne 35%.

Tilbake
Topp