Dyr i korn

Prøvde appen. Men krypene er nok for små.
Glassmanet er det helt sikkert ikke :)
Sjokket har gitt seg litt nå, så etter litt mere studering så kan jeg nok øke
størrelsen til et par mm.
Åpnet et par sekker basemalt. Ser ikke noe i de.
Den ene har sikkert stått et års tid så kanskje de ikke spiser seg gjennom sekken.

Den ene har sikkert stått et års tid så kanskje de ikke spiser seg gjennom sekken.
Du får sende et par til @loebrygg og be ham finne fram makroobjektivet. :)

De klassiske melbillene er nok litt større, ja. Jeg har hatt dem i mjølboden, og førte en langvarig utryddelseskampanje som endte med full seier. Men jeg har alt av malt enten i plastkanner eller plastposer, bortsett fra basismaltet, som står i sekker. Og jeg har ikke funnet ei eneste bille i noe av maltet. Så de der kom seg altså ikke inn i noe av det som var pakka inn. De hadde vel nok maltstøv å hygge seg med i maltboden min uten å måtte streve med å bryte seg inn til maltet:).

Vurderer en nedskalert variant av OST. Litt fordi jeg ønsker ett øl med alkohol rundt 4,5-5% og litt fordi jeg har totalt 180g med Target og Jester.

Har ganske enkelt nedskalert OG og beholdt prosentvis fordeling på malt.
Gjorde det samme med humle.

Da får jeg en godt humlet Best Bitter.

Noen med innspill?

Vis vedlegget 73640
Justert og flyttet fra annen tråd.

Under kverning oppdager jeg er par av disse små krabatene rundt mølla. Et mellomstort skrujern for å vise størrelse. Et par millimeter lange. Tror jeg landet på melmidd.
1000014211.jpg
1000014214.jpg

Maltlageret er plassert i en passe stor fryser.
1000014215.jpg

Så får vi ta en skikkelig nedvask av hyllene.

Sist redigert:
Da ble det brygging av denne i dag. Og hvilken dag det ble.

Lett fuktig av malt før kverning.
Vis vedlegget 74308

Under kverning oppdager jeg er par av disse små krabatene rundt mølla. Et mellomstort skrujern for å vise størrelse. Et par millimeter lange. Tror jeg landet på melmidd.
Vis vedlegget 74309
Vis vedlegget 74311

Mesking gikk braVis vedlegget 74312

Veps i vørter ble det også. Vis vedlegget 74313

Target som jeg tror er fra 2017 (Bryggselv i nitrogen) luktet helt fortreffelig. Faktisk friskere enn Jester i vakum. Jeg tror jeg fikk 20 gram ekstra. Så da ble det 120g Target og 80 Jester.

Godt utbytte, 1.054 før kok.
Vis vedlegget 74314

Fortsatt godt utbytte, 1.048 etter kok. Det gir mer mening.
Vis vedlegget 74315

Så får heller gjæringen avgjøre om dette blir en Best Bitter eller en ESB.

Litt klur under overføringen til gjæringskaret. Humle og trub stoppet helt i filteret. Det endte med en alternativ filtering for å få ut de siste 4-5 literne. Måtte gi et kjapt oppkok for å desinfisere. Satser på at det ikke har gitt altfor mye øking i bitterhet.

Maltlageret er plassert i en passe stor fryser.
Vis vedlegget 74316

Så får vi ta en skikkelig nedvask av hyllene.
Jeg har en evig krig gående mot de krypa der. Det mest effektive våpenet er en kraftig støvsuger. Krypa holder til i sprekker og kroker, og å vaske hyller har liten effekt - bortsett fra at du fjerner det de kan ete. Bruk det smale spesialmunnstykket inn mot sprekkene.

Så er det det at de helt sikkert har lagt egg. Det tar lang tid - trur det var tre måneder - før de klekkes. Så om du har fått fjerna en generasjon, vil nye høyst sannsynlig dukke opp. På 'an igjen! Og igjen.

Det kjipe er at dyra gjerne har etablert seg godt inne i vegger, og egentlig er det bortimot umulig å få utrydda dem helt. De er jo ikke farlige, men rimelig irriterende, og jeg er nødt til å sørge for at de ikke kommer til de godsakene de elsker å flokke seg i. Når jeg holder jevnlig oppsyn, og holder maltbua fri for støv - kondisjonering av maltet er en rein nødvendighet bare av den grunn - går det greit, og jeg ser dem ikke mer. Men jeg veit at de er der, svina;).

Om du lurer på om et malt er infisert: ta en liter i et trelitersmål (du har sikkert et sånt) og la det stå litt. Etter ei stund vil de da ha begynt å kravle opp etter veggene. Hvorfor aner jeg ikke, men de gjør nå det. Ingen kravling, ingen biller.

Frysing i noen dager skal være effektivt, men jeg er ikke helt sikker på om effekten er 100%.

Nå malte jeg fanden på veggen. Er du heldig, var dette et engangstilfelle, og de var bare i ett malt, og bare i det maltet.

Sist redigert:
Jeg har en evig krig gående mot de krypa der. Det mest effektive våpenet er en kraftig støvsuger. Krypa holder til i sprekker og kroker, og å vaske hyller har liten effekt - bortsett fra at du fjerner det de kan ete. Bruk det smale spesialmunnstykket inn mot sprekkene.

Så er det det at de helt sikkert har lagt egg. Det tar lang tid - trur det var tre måneder - før de klekkes. Så om du har fått fjerna en generasjon, vil nye høyst sannsynlig dukke opp. På 'an igjen! Og igjen.

Det kjipe er at dyra gjerne har etablert seg godt inne i vegger, og egentlig er det bortimot umulig å få utrydda dem helt. De er jo ikke farlige, men rimelig irriterende, og jeg er nødt til å sørge for at de ikke kommer til de godsakene de elsker å flokke seg i. Når jeg holder jevnlig oppsyn, og holder maltbua fri for støv - kondisjonering av maltet er en rein nødvendighet bare av den grunn - går det greit, og jeg ser dem ikke mer. Men jeg veit at de er der, svina;).

Om du lurer på om et malt er infisert: ta en liter i et trelitersmål (du har sikkert et sånt) og la det stå litt. Etter ei stund vil de da ha begynt å kravle opp etter veggene. Hvorfor aner jeg ikke, men de gjør nå det. Ingen kravling, ingen biller.

Frysing i noen dager skal være effektivt, men jeg er ikke helt sikker på om effekten er 100%.

Nå malte jeg fanden på veggen. Er du heldig, var dette et engangstilfelle, og de var bare i ett malt, og bare i det maltet.
Jeg har samme problemet, men er det så farlig? De blir jo både mesket og kokt og jeg tviler på at det setter smak på ølet. MEN en god rengjøring av maltbua er nok på sin plass hos meg også.

Jeg fant også noen sånne nylig. Så dem på kverna. Jeg har hatt noe malt stående et par år, så det kommer vel fra en av de sekkene.

Jeg oppbevarer både kvern og malt i ymse svære plastbokser i garasjen og er ikke veldig bekymret, men det har gjort meg engstelig for å dra noe av dette inn i huset. Skal prøve meg på en sånn støvsugerrunde, og tar til meg tips om kondisjonering.

Nå har ikke jeg maltlager hjemme, men har dessverre erfaring med melbiller i kjøkkenskapet.

For å bli kvitt dyrene, ryddet og vasket jeg skapene, og sprayet i sprekker med insektmiddel.

Heretter har jeg plastpose rundt alle melposer og andre potensielle fôrkilder. Uten tilgang på mat, ingen biller.

Jeg vil absolutt anbefale å oppbevare malt i tette beholdere!

Sist redigert:
Jeg har brukt smartbox på basismalten. De er ikke tette. Jeg må finne en annen løsning der. Kasserte gjæringsbøtter er helt klart et alternativ. Julabøtter er også fine. Klarer vel knappe 10 kg i en.

Spesialmalt er stort sett oppbevart i gamle isbokser og lignende. De fungerer bra. Det er plass til 1 kg i 2 liter.

Tidvis har jeg vært slomsete før den kommer i beholdere. Det blir slutt på det nå.

Ziplock poser til spesialmalt. Basemalten i sekker i reoler, sekkene lukkes med plaststrips. Maltstøvet er vanskelig å få gjort noe med, men nå kan jeg jo moppe golvet og ellers tørke flatene hvor det legger seg.

Jeg ble litt engstelig av denne diskusjonen, så jeg tok en titt på lageret i lunsjen. Ikke et levende vesen å se heldigvis. De jeg har sett var som sagt på mølla etter at den hadde stått ubrukt med ganske mye maltstøv/mel på. Har nå støvsuget grundig overalt, og har nylig brukt opp gammel basemalt, så da puster jeg lettet ut.

For noen år siden holdt jeg liv i en mus i en periode med malten min... Da lærte jeg å sette den i bokser :D

Kom av en eller annen grunn på denne (spesielt fra noen av de tidligere kommentarene om bedre skumfasthet)

Runde rare rulle rusk
Rapset rips på Ibsens busk
Ibsen kom og skulle plukke
Rips til sukret rips på krukke
Ned i krukken raspet Ibsen
Rulle som et rips bland ripsen
Rød og rund som ripsen selv
Ble han syltet samme kveld

(André Bjerke (hvem ellers?))

Kom av en eller annen grunn på denne (spesielt fra noen av de tidligere kommentarene om bedre skumfasthet)

Runde rare rulle rusk
Rapset rips på Ibsens busk
Ibsen kom og skulle plukke
Rips til sukret rips på krukke
Ned i krukken raspet Ibsen
Rulle som et rips bland ripsen
Rød og rund som ripsen selv
Ble han syltet samme kveld

(André Bjerke (hvem ellers?))
Joda, kjenner den - og jeg har meska en god del billeøl:). Men aldri mer enn 10%. (Biller i gristen, altså.)

Folk har meska verre ting enn det:). Minner forøvrig om historia om bondekona som fant ei død mus i mysukjerret. Hu tok musa opp og strøk godt av pelsen så ikke noe skulle gå til spille.

Sist redigert:
Tilbake
Topp