Jeg har en evig krig gående mot de krypa der. Det mest effektive våpenet er en kraftig støvsuger. Krypa holder til i sprekker og kroker, og å vaske hyller har liten effekt - bortsett fra at du fjerner det de kan ete. Bruk det smale spesialmunnstykket inn mot sprekkene.
Så er det det at de helt sikkert har lagt egg. Det tar lang tid - trur det var tre måneder - før de klekkes. Så om du har fått fjerna en generasjon, vil nye høyst sannsynlig dukke opp. På 'an igjen! Og igjen.
Det kjipe er at dyra gjerne har etablert seg godt inne i vegger, og egentlig er det bortimot umulig å få utrydda dem helt. De er jo ikke farlige, men rimelig irriterende, og jeg er nødt til å sørge for at de ikke kommer til de godsakene de elsker å flokke seg i. Når jeg holder jevnlig oppsyn, og holder maltbua fri for støv - kondisjonering av maltet er en rein nødvendighet bare av den grunn - går det greit, og jeg ser dem ikke mer. Men jeg veit at de er der, svina

.
Om du lurer på om et malt er infisert: ta en liter i et trelitersmål (du har sikkert et sånt) og la det stå litt. Etter ei stund vil de da ha begynt å kravle opp etter veggene. Hvorfor aner jeg ikke, men de gjør nå det. Ingen kravling, ingen biller.
Frysing i noen dager skal være effektivt, men jeg er ikke helt sikker på om effekten er 100%.
Nå malte jeg fanden på veggen. Er du heldig, var dette et engangstilfelle, og de var bare i ett malt, og bare i det maltet.