To KEG or not to KEG?

Har holdt på siden starten av 2020 og kun flasket, men lenge tenkt på om det er verdt å gå over til keg eller bare fortsette flaskingen.
Noen som har tatt steget og angret?
Brygger ikke så ofte, kanskje maks 4 ganger i året så tidsbesparelsen på flasking kontra keg blir minimal.
Dog ser jeg en stor fordel, slipper å ha mange tome flasker stående i bod og hvis jeg vil ha med meg noen flasker på fest har jeg skjønt det slik at keg er da bedre siden flaskekarbonert øl ofte har grums som virvles opp ved transport. Har jeg keg kan jeg bare fylle på en 6 flasker, korke og dra.

Snust litt på brukt keg uten at jeg synes bruktprisene er særlig lavere enn å bare kjøpe ny. Samt hva er det man må ha? Regulator, slange, tappekran og keg samt c02?
Hadde uansett blitt noe jula/rusta sodastream co2 flasker da det er nærmest og mest tilgjengelig.

Jeg har nylig vært gjennom denne prosessen og stilt _mange_ dumme spørsmål om fating i tråden som @Amarillo lenka til. Som takk for hjelpa skal jeg samle sammen infoen jeg har tilegnet meg og lage en "fat for dummies by a dummy" :D Jeg har alle tingene jeg har lurt på friskt i hodet, så jeg kan forsøke å lage en sånn guide som jeg ønsket meg. Fatene mine er nå på posten.

Har holdt på siden starten av 2020 og kun flasket, men lenge tenkt på om det er verdt å gå over til keg eller bare fortsette flaskingen.
Noen som har tatt steget og angret?
Brygger ikke så ofte, kanskje maks 4 ganger i året så tidsbesparelsen på flasking kontra keg blir minimal.
Dog ser jeg en stor fordel, slipper å ha mange tome flasker stående i bod og hvis jeg vil ha med meg noen flasker på fest har jeg skjønt det slik at keg er da bedre siden flaskekarbonert øl ofte har grums som virvles opp ved transport. Har jeg keg kan jeg bare fylle på en 6 flasker, korke og dra.

Snust litt på brukt keg uten at jeg synes bruktprisene er særlig lavere enn å bare kjøpe ny. Samt hva er det man må ha? Regulator, slange, tappekran og keg samt c02?
Hadde uansett blitt noe jula/rusta sodastream co2 flasker da det er nærmest og mest tilgjengelig.
Norbrygg i Oslo/Akershus skal ha kurs i fating og fatbruk om ikke så lenge. Så om du bor sånn til at det passer, så er det jo en god ide å melde seg inn - det er det uansett:)! - og bli med på det.

Jeg har flaska en del tusen flasker i løpet av de siste 10 åra, og tenker å fortsette med det. Men noe kan det jo være en ide å ha på fat - sånt vi drikker oftest/mest. (Og da snakker vi pils:).) Så jeg tenker hardt på å begynne med det.

Jeg er ikke overbevist om at det er så fryktelig mye arbeid å spare på å gå over til fat - men jeg kan jo ta feil.

Jeg er ikke overbevist om at det er så fryktelig mye arbeid å spare på å gå over til fat - men jeg kan jo ta feil.
.
Jeg merker vertfall stor forskjell på å fylle tre fat eller å flaske 110+ flasker. Fatet fyller seg selv mens jeg gjør på andre ting, f.eks mesking/koking. Titter ned på vekta og stenger av når det er et par-tre desiliter fra fullt.

.
Jeg merker vertfall stor forskjell på å fylle tre fat eller å flaske 110+ flasker. Fatet fyller seg selv mens jeg gjør på andre ting, f.eks mesking/koking. Titter ned på vekta og stenger av når det er et par-tre desiliter fra fullt.
Det ser nok annerledes ut når du brygger så mye. Men å flaske 25 liter er faktisk nokså overkommelig. Trur sjølve flaskinga tok halvannen time nå sist.

Det ser nok annerledes ut når du brygger så mye. Men å flaske 25 liter er faktisk nokså overkommelig. Trur sjølve flaskinga tok halvannen time nå sist.
Overkommelig er det naturligvis. Men det tar og lenger tid å vaske og de-etikettere 45 flasker enn å gå over et fat (5 minutter).

Mye vil jeg ikke si sånn egentlig, ja vi har større batcher, men brygger ikke så ofte som du. Neste batch er nummer 282, det er på åtte og et halvt år. Så jeg har vel snart tatt igjen der du var i 2017. ;)

Overkommelig er det naturligvis. Men det tar og lenger tid å vaske og de-etikettere 45 flasker enn å gå over et fat (5 minutter).

Mye vil jeg ikke si sånn egentlig, ja vi har større batcher, men brygger ikke så ofte som du. Neste batch er nummer 282, det er på åtte og et halvt år. Så jeg har vel snart tatt igjen der du var i 2017. ;)
hehe - jeg tenkte på hvor mye det var å gjøre i én omgang.

Jeg liker jo å brygge, og jeg har tid til det, så 25 liter av gangen er maks. Jeg trur nok det bærer mot mindre batcher etter hvert, også.

Jeg har ikke fjerna en etikett på ti år. Jeg skyller flaskene rene etter bruk. Så når jeg skal flaske må jeg fylle flaskene med star san og tre de på flasketreet, distribuere karboneringssukker (i form av lake, med sprøyte), og så fylle og korke.

Det tar ikke all verdens tid, men jeg må si jeg ser frem til å bare dytte en slange ned i et fat. Veldig mye mindre styr. Men for min del er hovedmotivasjonen med fat et håp om ferskere og mer forutsigbart øl (lukket overføring, mindre utsatt for oksygen, kan om ønskelig omgå en ekstra gjæringsprosess etter flasking som jeg føler jeg ikke alltid har kontroll på) og mer plasseffektivt i kjøleskapet. Ganske sikker på at oppbevaringa går i pluss, så får vi se om de andre tingene slår til.

Om posten vil skal jeg fate mitt første øl i morgen, en best bitter. Og der er vi inne på en til fordel: jeg brygget forrige fredag og kan sannsynligvis drikke ferdig øl neste helg :)

jeg må si jeg ser frem til å bare dytte en slange ned i et fat
Nei, det du skal er å ha duotight/john guest kobling på ball lock og fylle et lufttomt fat gjennom øl ut koblingen på fatet. Gass koblingen går med slange til gjæringstank/bøtte. Lukket og fritt for luft.

Så lenge at du karbonerer med trykk. Hvis du karbonerer med sukker på fatet så kan du jo ha slange i bunn, men da får du sedimenter som i en flaske.

Det er mange måter å gjøre det dette på. Du finner en (eller fler) som passer deg til slutt :)

Har selv aldri brukt "lukket overføring". Mener det er litt "over kill", men fyller fra bånn igjennom stigrøret med sikkerhetsventilen åpen.
Fatet er da helst oksygenfritt på forhånd og fyller heelt, eller nesten helt fult

Du får ikke så veldig mye mer sediment av å karbonere naturlig etter min erfaring

Sist redigert:
Det er planen ja. Jeg forenkla litt i et forsøk på å overdrive forskjellen litt.
Da har du full kontroll ja :) er tilfeldighetene som skaper mindre vellykkede resultater. Mange ganger fungerer det greit bare med slange - og noen ganger er det nødvendig når ballock tetter seg. Jeg fatet en IPA med 10 gr/L tørrhumle og det var null sjans å fylle via ball lock. Da tilsatte jeg askorbinsyre og ølet holdt godt vertfall de to månedene det varte.

Jeg har ikke fjerna en etikett på ti år. Jeg skyller flaskene rene etter bruk. Så når jeg skal flaske må jeg fylle flaskene med star san og tre de på flasketreet, distribuere karboneringssukker (i form av lake, med sprøyte), og så fylle og korke.

Det tar ikke all verdens tid, men jeg må si jeg ser frem til å bare dytte en slange ned i et fat. Veldig mye mindre styr. Men for min del er hovedmotivasjonen med fat et håp om ferskere og mer forutsigbart øl (lukket overføring, mindre utsatt for oksygen, kan om ønskelig omgå en ekstra gjæringsprosess etter flasking som jeg føler jeg ikke alltid har kontroll på) og mer plasseffektivt i kjøleskapet. Ganske sikker på at oppbevaringa går i pluss, så får vi se om de andre tingene slår til.

Om posten vil skal jeg fate mitt første øl i morgen, en best bitter. Og der er vi inne på en til fordel: jeg brygget forrige fredag og kan sannsynligvis drikke ferdig øl neste helg :)
Du kan drikke ferdig øl imorra kveld, hvis posten vil.

Her går det i skjønn forening mellom flasking og fating. Sliter fortsatt med att enkelte ølstiler skummer mer enn forventa. Ett kurs slik Finn snakker om hadde kanskje løst floka der

Korker koster jo littegrann, og en og annen flaske går vel tapt. Gitt hundre års tid, så kanskje?
Slanger, pakninger, rensemiddel, fancy tappeutstyr etc.?

Dessuten; det er jo ganske mange poster her på forumet fra folk som har ymse problem med fat og fating, så jeg vil tru det går med en del kroner til psykofarmaka, også. Flasking, derimot - å sitte der og tappe og korke, tappe og korke, tappe og korke, tappe og korke, tappe og korke, tappe og korke, tappe og korke, tappe og korke, tappe og korke - det er lykke. Meditasjon. Du får tenkt så mye. Eller du kan høre på en podcast med Charlie Bamforth om skumkjemi. Pure bliss!

Tilbake
Topp