Volum er notorisk upresist. Jeg gjorde akkurat et forsøk jeg lenge har hatt lyst til å gjøre:
Vis vedlegget 76812
Jeg målte hvor mye hver av disse ga av kalsiumklorid og kalsiumsulfat. Interessant nok var det ingen merkbar forskjell mellom disse skjeene, men vekta rapporterte mellom 4.5 og 6 gram for det som for meg så ganske likt ut i volum (5-6 forsøk med hver skje). Når så stor variasjon er akseptabelt så må jo det bety at vannjustering ikke er så viktig som mange vil ha det til.
1 ts = 5 ml. Det er utgangspunktet; jeg bruker
alltid måleskjeer. (Det er ei grense for hvor mye sloms jeg aksepterer

.)
Tallene nedenfor (som du finner i
denne artikkelen, som jeg i all beskjedenhet anbefaler

) er i praksis sjølsagt ikke nøyaktige. Tabellen er basert på vektmål som jeg har henta fra How to Brew av Palmer, og den nødvendige unøyaktigheta skyldes dels at volummålet er litt unøyaktig, og dels at egenvekta på saltene vil variere med hvor mye vann de har trukket til seg. (Saltene er hygroskopiske.) Men tallene er nøyaktige nok. Slingringsmonnet er stort - hvilket også en autoritet som Martin Brungard understreker. (Nettsted:
https://www.brunwater.com/ . Anbefales.)
At det er et relativt stort slingringsmonn, sier ikke noe om hvor viktig justeringa er. Om du sikter mot dobbelt så mye sulfat som klorid, kunne det kanskje nesten like gjerne vært formulert som "ei solid overvekt av sulfat over klorid". Om du i praksis har 80% mer eller 120% mer, er det ikke så farlig. Det viktige er at du har skapt en helt annen balanse.
Nøyaktighet er uansett en illusjon, sida maltet tilfører en god del salter. Hvor mye kan variere, og du har ingen mulighet til å få noe nøyaktig tall.
Jeg argumenterer ikke for at måling ikke spiller noen rolle. Jeg ville ikke drømme om ikke å måle. Jeg ser bare ingen hensikt i å streve med knarkervekt. Men grensa går ved å plukke ei tilfeldig teskje opp av kjøkkenskuffen

.
Disse tallene er for tilsetning i 40 liter bryggevann, som er sånn ca. hva som trengs for å brygge 25 liter øl om du er litt kresen med hvor mye bunnfall du akseterer fra mesk og koking:
1 teskje kalsiumklorid gir deg 26 ppm* kalsium og 46 ppm klorid
1 teskje kalsiumsulfat gir deg 23 ppm kalsium og 57 ppm sulfat.
1 teskje magnesiumklorid gir deg 12 ppm magnesium og 36 ppm klorid
1 teskje magnesiumsulfat gir deg 10 ppm magnesium og 40 ppm sulfat.