Om øl i mediene

Liker ikke isbjørn eller Arctic, hvor jeg får et metallisk preg. Men som sagt synes jeg den grønne var ok. De har/ hadde også en tjekker jeg minnes var grei.

Det sagt hadde jeg i mange år et negativt inntrykk av Grans, men det har snudd de siste årene.
Den tsjekker'n er ikke helt gal - så lenge du ikke tester den opp mot en ekte tsjekker. Da åpenbarer det seg en viss avstand:).

Jeg likte artikkelen, men er litt usikker på om Aftenposten burde invitert med seg en mann som er åpen om egne alkoholproblemer på en sånn reportasje. Hadde vel vært bedre å ta en av de mange politikerne som holder misbruket sitt skjult?

Jeg likte artikkelen, men er litt usikker på om Aftenposten burde invitert med seg en mann som er åpen om egne alkoholproblemer på en sånn reportasje. Hadde vel vært bedre å ta en av de mange politikerne som holder misbruket sitt skjult?
Spørs om det er lovlig å skrive dette på forumet, men, all PR er god PR, og en del av den mannlige velgerbasen for Rødt kan sikkert identifisere seg med Mimir.

Spørs om det er lovlig å skrive dette på forumet, men, all PR er god PR, og en del av den mannlige velgerbasen for Rødt kan sikkert identifisere seg med Mimir.
At det her er tale om Rødt er tilfeldig og jeg ser ikke utsagnet ditt som spesielt politisk. Dette stemmer for alle politikere og politiske synspunkter. Så det er helt innafor. Men ser ingen grunn til å diskutere videre på dette. ;)

"Grønn genser" var et kjent begrep, ja - men nå er det år og dag sida sist jeg hørte det.

Jeg har aldri testa det, men jeg innleda gjerne fredagspilsen på Dovrehallen med en bokkøl:). Det var ei tid jeg og en håndfull kolleger pleide å møtes der. (Men lektorer kan vel knapt nok sies å høre til kjernen av arbeiderklassen :p .)

… en av de eldste måtene å lage øl på, kan umulig være med kobberkjele. Det er en ganske ny oppfinnelse (Middelalderen) og var svært kostbar - som alle nyvinninger.
Kobber er det første metallet som ble brukt av mennesker, om man ser bort fra bearbeiding av gull.
Bruk av kobber går forut for bronse, altså legeringer av kobber.
Vi snakker overgang steinalder-metalltid.
Brygging ble nok utført i keramikkbeholdere før dette :)

… en av de eldste måtene å lage øl på, kan umulig være med kobberkjele. Det er en ganske ny oppfinnelse (Middelalderen) og var svært kostbar - som alle nyvinninger.
Hjeltnes er ikke den jeg ville lagt mest vekt på som kilde, nei - eller en tilfeldig brygger. Du har nok rett. Sjøl om kobber er det eldste bruksmetallet vi kjenner til, kan store kobberkjeler umulig ha vært i bruk til brygging tidlig i Norge.

Metall - også jern - var dyrt, men jernkjeler kan vel ha vært i bruk tidlig - skjønt hva "tidlig" betyr, er vrient å si. Øl har man nok brygga veldig lenge i Norge, men hvordan aner vi ikke.

Hjeltnes er ikke den jeg ville lagt mest vekt på som kilde, nei - eller en tilfeldig brygger. Du har nok rett. Sjøl om kobber er det eldste bruksmetallet vi kjenner til, kan store kobberkjeler umulig ha vært i bruk til brygging tidlig i Norge.

Metall - også jern - var dyrt, men jernkjeler kan vel ha vært i bruk tidlig - skjønt hva "tidlig" betyr, er vrient å si. Øl har man nok brygga veldig lenge i Norge, men hvordan aner vi ikke.
Den tidlige bryggingen var nok i trekar med bryggestein varmet på bålet. Det finnes store steinrøyser med bryggestein der det har vært brygget mye over lengre tid.

Bjarkøykjelen.JPG
Store kobber/bronsekjeler er sjeldne, men ikke ukjent.
Bjarkøykjelen, utstilt på Trondarnes rommer ca 300 l og er datert 200-t ekr.
Dette er nok ikke for hvermannsen, men det finnes eksempler på mindre kjeler i gravfunn fra denne perioden-tidlig jernalder/romertid.
Rester av jernkjeler finnes også, og det har vært stor produksjon av jern i Norge i denne perioden, som har gjort metall lettere tilgjengelig.
Det er ikke godt å svare på hva de har vært brukt til, men alt som kan romme oppvarmet væske, kan jo i prinsippet brukes til brygging :beermug:

Vis vedlegget 76919
Store kobber/bronsekjeler er sjeldne, men ikke ukjent.
Bjarkøykjelen, utstilt på Trondarnes rommer ca 300 l og er datert 200-t ekr.
Dette er nok ikke for hvermannsen, men det finnes eksempler på mindre kjeler i gravfunn fra denne perioden-tidlig jernalder/romertid.
Rester av jernkjeler finnes også, og det har vært stor produksjon av jern i Norge i denne perioden, som har gjort metall lettere tilgjengelig.
Det er ikke godt å svare på hva de har vært brukt til, men alt som kan romme oppvarmet væske, kan jo i prinsippet brukes til brygging :beermug:
Den kan åpenbart ha vært brukt til brygging, men sånne kjeler kan umulig ha vært vanlige, de må ha vært knytta til store høvding-/småkonge-gårder, vel?

Den tidlige bryggingen var nok i trekar med bryggestein varmet på bålet. Det finnes store steinrøyser med bryggestein der det har vært brygget mye over lengre tid.
Ja, det sies at mang en gårdsplass i Gudbrandsdalen er gruslagt med stein fra bryggesteiner som delte seg i mindre biter når de ble brukt til å varme vann og vørter. Det sier litt om hvor mye øl som ble brygget på gårdene.

Tilbake
Topp