White APA.

Når det gjelder skum bruker jeg alltid 1,5% med flaket bygg, kjører det gjennom kverna sammen med resten, (gjør samme nytten om en ikke kverner det) det har løst problemer med for lite skum for alle øltyper for meg, adskillig bedre enn spitz malt som jeg brukte tidligere.

Når det gjelder skum bruker jeg alltid 1,5% med flaket bygg, kjører det gjennom kverna sammen med resten, (gjør samme nytten om en ikke kverner det) det har løst problemer med for lite skum for alle øltyper for meg, adskillig bedre enn spitz malt som jeg brukte tidligere.
Har ikke Bygg, Har havreflak ,)

Skal brygge en IPA og tenkte bruke havreflak for mer skumog munnfølelse. Hvor mye % ift maltmengden anbefalles ?

På forhånd mange slags takk. Per 4 år flink
10%?

Jeg har lita tru på virkninga av disse tilsetningene. Det jeg har tru på, er et langt steg - 45 min - på 71-72 grader.

Men dette er jo også bare ei tru - skjønt det bygger på tysk vitenskap;).

Sist redigert:
Når vi er inne på det, kan over pitch føre til dårlig skumfasthet?
mener og ha lest det og mistenker at det kan være tilfelle på en batch jeg har

Det er lite jeg har tru på når det gjelder skumfasthet selv heller. Det jeg har merket er at godt med bitterhumle hjelper, og styr unna alt som har med fett og gjøre -kaffe, kokos, havre også videre. Når du karbonerer på fat ser det ikke til å ha så stor betydning.

Fikk det nettopp bekreftet fra The Master Brewer podcast https://podcasts.apple.com/no/podcast/episode-237-packaging-with-speise/id1156748005?i=1000549483950
Ca. 20 min ut
Jeg hørte også den der, og jeg er skeptisk. Jeg skulle gjerne høre den teoretiske forklaringa på det.

Klone av Kinn sin Skoddehav er like aktuell i dag som for 4 år siden for meg.
Kinn bruker engelsk gjær i den nå, men jeg sverger til wyeast 3787 eller tilsvarende.

Svaret er vel egentlig "nei, white IPA lever ikke lenger", i hvert fall som en kommersiell greie. Skoddehav er et godt eksempel, det er jo et helt annet øl enn det var. Men én av fordelene med hjemmebrygging er at man kan brygge akkurat hva man vil, inkludert den originale Skoddehav :)

Svaret er vel egentlig "nei, white IPA lever ikke lenger", i hvert fall som en kommersiell greie. Skoddehav er et godt eksempel, det er jo et helt annet øl enn det var. Men én av fordelene med hjemmebrygging er at man kan brygge akkurat hva man vil, inkludert den originale Skoddehav :)
Jeg satte faktisk en white IPA til gjæring på mandag :p

Jeg er vel flisespikker her, White IPA er noe anna enn White APA. IPAen har sin opprinnelse i England. A'en i APA er for Amerikansk, så jeg lurte bare på hva som egentlig var tenkt å brygge. Hvis det stemmer med White APA så er ikke Skoddehav en sånn øl.

Jeg er vel flisespikker her, White IPA er noe anna enn White APA. IPAen har sin opprinnelse i England. A'en i APA er for Amerikansk, så jeg lurte bare på hva som egentlig var tenkt å brygge. Hvis det stemmer med White APA så er ikke Skoddehav en sånn øl.
White IPA og White APA blir mye det samme: Noe mer IBU i IPA, men kan da bruke amerikansk humle på begge 2.

White IPA - BJCP typedefinisjon
En fruktig, krydret og forfriskende variant av en amerikansk IPA, men med lysere farge, mindre kropp og tydelige preg fra gjær eller kryddertypisk for Witbier.
Utseende
Lys til dyp gyllen farge. Typisk tåkete. Moderat til stort, tett hvitt skum som holder seg godt.
Aroma
Moderat fruktighet, ofte appelsin, grapefrukt, aprikos eller noen ganger banan. Lett krydder er valgfritt, vanligvis koriander, appelsinskall, pepper eller nellik. Medium-lav til medium humlearoma, ofte steinfrukt, sitrus eller tropisk frukt. Fruktighet og krydder kan redusere opplevelsen av humlearoma. Lav nøytral, kornete eller brødaktig maltduft.
Smak
Moderat til høy fruktighet, medium-lav til medium-høy humlesmak og lett krydderpreg – med samme beskrivelser som i aromaen. Lett maltkarakter, kanskje litt brødaktig. Høy bitterhet. Moderat tørr og forfriskende avslutning. .
Munnfølelse
Medium-lett kropp. Medium til medium-høy karbonering. Lett krydret snerpende følelse er OK.
Kommentarer
En håndverksøl-tolkning av en amerikansk IPA krysset med en Witbier. Krydderpreg kan komme fra belgisk gjær, kryddertilsetninger – eller begge deler.
Historie
Utviklet av amerikanske håndverksbryggere som en sesongøl for sen vinter eller vår, ment å appellere til både Witbier- og IPA-drikkere.
Typiske ingredienser
Pilsner- og hvetemalt, belgisk witbier-gjær, sitrusaktig amerikansk humle. Koriander og appelsinskall er valgfritt.
Stil-sammenligning
Bitter, humlepreget og sterk som en amerikansk IPA, men fruktig, krydret og lett som en Witbier.

IBU : 40 – 70
SRM : 5 – 6
OG: 1.056 – 1.065
FG: 1.010 – 1.016
ABV: 5,5 % – 7,0 %

White IPA - BJCP typedefinisjon
Ja, jeg kjenner til den der. Det var APA tolkningen som var ny for meg. Det henspeiler på en ABV rundt 4,5-5,5%. APA er ikke så lys, kan godt ha noe caramalt, og er humledrevet. Ikke preg fra gjæren. Hva blir da en White APA - er det en "Sierra Nevada Pale Ale/Lucky Jack" med 20-40% hvetemalt og gjæret med US-05 f.eks? En hybrid av et slag er det nok uansett.

Ja, jeg kjenner til den der. Det var APA tolkningen som var ny for meg. Det henspeiler på en ABV rundt 4,5-5,5%. APA er ikke så lys, kan godt ha noe caramalt, og er humledrevet. Ikke preg fra gjæren. Hva blir da en White APA - er det en "Sierra Nevada Pale Ale/Lucky Jack" med 20-40% hvetemalt og gjæret med US-05 f.eks? En hybrid av et slag er det nok uansett.
Ser at BJCP ikke har noen typedefinisjon for White APA, så hva det skal være er vel da opp til tolkning?

I mitt hode er White APA en humledrevet lys ale gjæret på belgisk gjær hvor humlearoma og smak er sterkere enn aroma og smak fra gjæren.

Jeg har hatt bryggepause i 4 år (av ulike grunner..). Lever fortsatt White APA? Vurderer å brygge i helgen. Nye erfaringer?
Først av alt - godt å se deg her igjen.
Det meste er sagt, men når du i sin tid startet tråden, var W-IPA en stor hitt. Jeg brygget den da, men har ikke brygget den siden.

Tilbake
Topp