White APA.

Når det gjelder skum bruker jeg alltid 1,5% med flaket bygg, kjører det gjennom kverna sammen med resten, (gjør samme nytten om en ikke kverner det) det har løst problemer med for lite skum for alle øltyper for meg, adskillig bedre enn spitz malt som jeg brukte tidligere.
 
Når det gjelder skum bruker jeg alltid 1,5% med flaket bygg, kjører det gjennom kverna sammen med resten, (gjør samme nytten om en ikke kverner det) det har løst problemer med for lite skum for alle øltyper for meg, adskillig bedre enn spitz malt som jeg brukte tidligere.
Har ikke Bygg, Har havreflak ,)
 
Skal brygge en IPA og tenkte bruke havreflak for mer skumog munnfølelse. Hvor mye % ift maltmengden anbefalles ?

På forhånd mange slags takk. Per 4 år flink
10%?

Jeg har lita tru på virkninga av disse tilsetningene. Det jeg har tru på, er et langt steg - 45 min - på 71-72 grader.

Men dette er jo også bare ei tru - skjønt det bygger på tysk vitenskap;).
 
Sist redigert:
Når vi er inne på det, kan over pitch føre til dårlig skumfasthet?
mener og ha lest det og mistenker at det kan være tilfelle på en batch jeg har
 
Det er lite jeg har tru på når det gjelder skumfasthet selv heller. Det jeg har merket er at godt med bitterhumle hjelper, og styr unna alt som har med fett og gjøre -kaffe, kokos, havre også videre. Når du karbonerer på fat ser det ikke til å ha så stor betydning.

Fikk det nettopp bekreftet fra The Master Brewer podcast https://podcasts.apple.com/no/podcast/episode-237-packaging-with-speise/id1156748005?i=1000549483950
Ca. 20 min ut
Jeg hørte også den der, og jeg er skeptisk. Jeg skulle gjerne høre den teoretiske forklaringa på det.
 
Tilbake
Topp