Gjærstarter med ekstra gjær til senere

Jeg prøver. I morgen.

Satte første steg tirsdag og andre steg i dag, så med bryggedag alt i morgen rekker jeg ikke annet enn å ta den rett fra snurring og opp i gjæringskaret. Ja, med mindre noen kan fortelle meg noe lurt :)
Ellers blir det å dumpe 1,5 liter i et pilsbrygg på 21 liter

Jeg har testa det der én gang - og aldri mer.

Jeg er helt for å streve litt for å få god gjær - men et sted går grensa:).

Har du satt en starter, tar du bare av litt - det er ikke så nøye hvor mye - og så setter du bare en ny starter på den. (Ellr topphøst litt, som @Steinar Huneide sier.) Regn en tilvekst på 140 milliarder celler per liter 1.040-vørter (forutsatt magnetrører), og så kan du legge til litt på skjønn for den gjæren du starter med. Nøyaktig celletelling er det bare tull å henge seg opp i - det er alltid en illusjon. Og det er uansett minst like viktig at den gjæren du pitcher, er i fin form. Så lenge den er det, er slingringsmonnet for antall celler temmelig stort.
Det er slikt jeg vil høre! Da gidder jeg ikke å stresse for mye med størrelse osv. Hvor lenge holder en avlegger i kjøleskapet?

Det er slikt jeg vil høre! Da gidder jeg ikke å stresse for mye med størrelse osv. Hvor lenge holder en avlegger i kjøleskapet?
Det er vrient å si. Det avhenger av gjærtype, av forholdene (særlig temperatur, helst under 4 grader) den lagres under, og av hvor sprek den var da den blei lagra. Men den bør da tåle minst en måned - og kan i beste fall tåle mange.

En måned er bra, da har jeg litt press på å brygge!
hehe - det er jo verdt å ta med seg, ja:).

Veit ikke om det er nødvendig å si det, men en god ting kan aldri sies for ofte: Når du setter en starter på magnetrører for å formere opp gjær, må du bruke gjærnæring. Det er ikke nok nitrogen - i form av frie amnosyrer, FAN - i startervørteren til å bygge opp alt det proteinet som trengs for å danne så mange nye celler som du skal produsere i en starter. Sink er det også for lite av, så bruk ei gjærnæring med sink. Du kan også gjerne tilsette litt ekstra magnesium (i form av magnesiumsulfat).

Vi baserer volumet på starteren på hvor mye sukker gjæren må få for å produsere en gitt mengde gjær, og i en starter på magnetrørerer, der det hele tida blir tilført oksygen, vil gjæren utnytte sukkeret mer effektivt enn i en vanlig gjæringsprosess. Dermed blir det et misforhold mellom mengden sukker og mengden FAN.

Jeg er litt usikker på mengden gjærnæring, men i alle fall ei halv teskje per liter.

Jeg er litt usikker på mengden gjærnæring, men i alle fall ei halv teskje per liter.
Er ikke det mye gjærnæring med 2-3 teskjeer på fire-fem liter? Det er lenge siden jeg har laget gjærstarter nå, men tidligere tror jeg at jeg bare har brukt en knivsodd, noe som igjen kanskje er altfor lite.

Er ikke det mye gjærnæring med 2-3 teskjeer på fire-fem liter? Det er lenge siden jeg har laget gjærstarter nå, men tidligere tror jeg at jeg bare har brukt en knivsodd, noe som igjen kanskje er altfor lite.
En gram pr 100 liter på Servomyces, vertfall. Selges i "praktisk forpakning" på en halvkilo hos Ølbrygging.

Jeg har lagt meg på ca 1 ts Fermaid O per startersteg a 1,5-2,5 liter, og så kjørt Servomyces (1 gram per 100 liter) direkte i vørterkok @10 min.

Jeg trur ikke det er urimelig mye. Ser du på de mengdene som skal til i en Moutsoglou-starter, sier det noe om de mengdene nitrogen som faktisk går med. Men nå er jo en slik starter basert på en starter med bare 1/4 av FAN-mengden i en vanlig starter.

En gram pr 100 liter på Servomyces, vertfall. Selges i "praktisk forpakning" på en halvkilo hos Ølbrygging.
Jeg prøver å brygge rundt regnet 300 liter i året.
Da vil jeg fortsatt ha en god slump Servomyces igjen i pakken når jeg fyller 200 år. Får ta det med i testamentet

Siden du er så gammel :cool: kan du kjøpe mindre. For eksempel denne
Eller denne

Jeg kjøpte den nederste og blandet den med 90g druesukker. Da er det lettere å dosere. 1g blanding per 10 liter er greit å dosere.
Som Norbryggmedlem har du rabatt i begge de to butikkene.

Siden du er så gammel :cool: kan du kjøpe mindre. For eksempel denne
Eller denne

Jeg kjøpte den nederste og blandet den med 90g druesukker. Da er det lettere å dosere. 1g blanding per 10 liter er greit å dosere.
Som Norbryggmedlem har du rabatt i begge de to butikkene.
Jeg kjøpte en pose a 10 gram hos Ølbrygging for et halvår siden, så de har i all fall hatt mer hendige størrelser. Håper å i det minste få unna et par pakker før jeg må lukke penalet :)

Er topphøsting så enkelt som jeg tror det er? Noen som kjapt kan beskrive fremgangsmåten?
Ta en rein og starsan sprayet stålskje, sånn man tar gryterett med eller suppe. Denne tar man av gjær med, og har i tilegnet starsanet beholder. Utføres før ølet er gjæret ut sånn at tilført luft i headspace blir trykt ut gjærlåsen og ikke skader det ferdige ølet.

Ta en rein og starsan sprayet stålskje, sånn man tar gryterett med eller suppe. Denne tar man av gjær med, og har i tilegnet starsanet beholder. Utføres før ølet er gjæret ut sånn at tilført luft i headspace blir trykt ut gjærlåsen og ikke skader det ferdige ølet.
Når i gjæringsforløpet pleier dette å gjøres?

Når i gjæringsforløpet pleier dette å gjøres?
Jeg topphøster kveik, for den er litt vanskelig å få tak i mer av. Da letter jeg på lokket etter et døgn og sjekker krausen, er det mye hvitt skum så drøyer jeg. Er det jevnt brun krausen så øser jeg fint av. Det vil være forskjellig ut fra pitch rate, temperatur, vørtertetthet og form på gjæringstank. På plast tanker så ser man enkelt når det er et gjærlag på toppen man kan ta. Det skader ikke ølet og du kan ta alt på toppen så lenge at ølet fortsatt har god fart i gjæringen.

Tilbake
Topp