Oppskrift Kinn Vestkyst

Du tørrhumler når stormgjæringa avtar.
Du skal *ikke* stikke om dette ølet. Da blir det oksidert med mindre du tar en haug forbehold og har en upåklagelig teknikk.
Takk! Hadde ikke tenkt å stikke om, men refererte til den originale oppskriften. Nå har jeg satt inn gjærlås etter å ha gjæret «åpent» i 4 dager - det er fortsatt aktivitet. Skal jeg vente til den er over?

Takk! Hadde ikke tenkt å stikke om, men refererte til den originale oppskriften. Nå har jeg satt inn gjærlås etter å ha gjæret «åpent» i 4 dager - det er fortsatt aktivitet. Skal jeg vente til den er over?
Nei, du kan humle nå. Det er greit å gjøre det mens det ennå er aktivitet - for sikkerhets skyld. (Da er det ikke så farlig om du slipper inn litt luft.)

Jeg tørrhumler sammen med gjæren. Fungerer helt fint og fjerner all mulig risiko for å introdusere oksygen.
Liker å vente til det er begynt å danne seg skum, så veit jeg at det som blir introdusert blir tatt hånd om umiddelbart. Tror ikke det er gunstig å tilsette humle i en oksygenert vørter så får man kanskje 12-18 timer lagtid.

Hvorfor venter dere ikke til etter stormgjæringa? Tror dere ølet blir oksidert av det?
Jeg trur ikke det - gitt at du klarer å tilsette humla uten full utlufting. Men bruker du ei plastbøtte og tar lokket helt av, trur jeg du lever farlig.

Jeg har ikke landa på noen endelig løsning. Jeg trur vel egentlig at det meste funker - uten at jeg skal ha sagt at det ikke vil være forskjeller mellom ulike tidspunkter for humlinga:).

Sist redigert:
Tilbake
Topp