Oppskrift Kinn Vestkyst

1. Hva viser hydrometeret i reint vann ved 20C?
2. Skal du lese av topp eller bunn av menisken?
3. Brukte du samme hydrometer?
4. Har du fått ut kullsyra fra SG prøven?
1. 1.000
2. leste av OG på 1.061 på hydrometeret før gjæring, så det er ikke noe annet logisk sted å lese av
3. Ja
4. Vet ikke, burde jeg la prøven stå litt og måle igjen?

Vedlegg

• IMG_4991.jpeg
    3 MB · Sett: 2
Hop creep er ei rimelig forklaring. Humla bidrar med enzymer, bl.a. amyloglucosidase, som, som navnet sier, splitter greinkløftene i amylopektiner, og det er disse som utgjør mesteparten av dekstrinene i vørteren. Du vil også få brutt ned i alle fall en del av maltotriosen, som er den gjærbare sukkerarten som London Ale III har problemer med.

Restsødmen som 1318 skal etterlate seg i form av uspist maltotriose er oppskrytt. Maltotriose er lite søtt, og jeg er dessuten usikker på om 1318 gjærer så dårlig ut som annonsert.

1.006 var likevel noe lavere enn jeg ville forventa, men ta det med ro. Det betyr lite for smaken så lenge det ikke blir så mye alkohol at du får alkoholstikk.
Traff ikke OG på 1.070, men 1.061. Kan det ha noe å si? At den åpenbart nå da har gjæret ned 55 poeng, men hadde den truffet 1.070 skulle den ha gjæret 53 poeng ned til 1.017. Eller blir det suksessivt tøffere for gjæren å komme så lavt ned jo høyere utgangspunktet er?

Traff ikke OG på 1.070, men 1.061. Kan det ha noe å si? At den åpenbart nå da har gjæret ned 55 poeng, men hadde den truffet 1.070 skulle den ha gjæret 53 poeng ned til 1.017. Eller blir det suksessivt tøffere for gjæren å komme så lavt ned jo høyere utgangspunktet er?
Utgjæring er prosentvis, og du har i tillegg sannsynligvis mesket på noe lav temperatur i malten som gir deg bedre utgjæring.

Hva kan dette skyldes? Jeg skummet av gjær etter første dag og fikk aktivitet i gjærlåsen etter tørrhumling dag 4. Med andre ord ble oppskriften fulgt. Kan "åpen" gjæring de første 4 dagene ha noe med dette å gjøre? Eller er det tilfeldigheter som fører til hop creep?
Jeg opplever alltid hop creep, men hvor kraftig det blir, kan variere. Så til en viss grad er vi prisgitt tilfeldigheter. Men en faktor er mengden tørrhumle, og Vestkyst er jo ikke ekstremt når det gjelder den.

Åpen gjæring har nok lite med dette å gjøre, og skulle eventuelt teoretisk kunne virke andre veien, trur jeg.

Det enste vi kan gjøre, er å følge bergensernes strategi overfor regnvær.

Denne kalkulatoren er kjekk: https://www.brewersfriend.com/abv-calculator/

Originalen forutsetter 75% (tilsynelatende) utgjæring. Med 1.061 i stedet for 1.070 skulle du kommet ned mot 1.014 med tilsvarende utgjæring. 1.006 gir 90% utgjæring, og normalt ville det vært en sikker indikasjon på infeksjon. Men enn så lenge går jeg for hop creep - av det kraftige slaget.

1. Hva viser hydrometeret i reint vann ved 20C?
2. Skal du lese av topp eller bunn av menisken?
3. Brukte du samme hydrometer?
4. Har du fått ut kullsyra fra SG prøven?
Nå prøvde jeg jaggu å måle vann igjen på ca 22 grader bare for sikkerhets skyld - 0.995!!
Det mitigerer evt noe av avviket jeg har sett. Her virker det jaggu til å være noe galt med hydrometeret mitt også..

Nå prøvde jeg jaggu å måle vann igjen på ca 22 grader bare for sikkerhets skyld - 0.995!!
Det mitigerer evt noe av avviket jeg har sett. Her virker det jaggu til å være noe galt med hydrometeret mitt også..
Det var jo bra at du fant en "billig" årsak. Har hørt om at papiret inni hydrometeret løsner på de fra Europris. Da er ølet ditt sikkert helt i orden.

Tilbake
Topp