Maris Otter

Mc.

Norbrygg-medlem
Søkte litt rundt på forumet og fant ikke en egen tråd om Maria Otter så jeg oppretter en.
Moderator får flytte på tråden om den finnes.
Jeg følger en ivrig hjemmebrygger på YouTube som har reist rundt og besøkt forskjellige bryggerier og laget filmer fra reisen. Siste episode er fra Warminister malting. De som lager Maris Otter.
Han snakker med en svært dedikert eier om prosessen rundt gulvmaltet malt.
Anbefaler å kikke på denne.

Crisp og Thomas Fawcett produserer også gulvmalta Maris Otter.

Det er noe fascinerende med tradisjon og småskala, men jeg er usikker på om det nødvendigvis betyr høyere kvalitet. Simpsons er f.eks. et veldig moderne malteri - og har et rimelig solid rykte. Malting har uansett et innslag av håndverk, og jeg vil tru folka hos Simpsons har greit med yrkeksstolthet.

Jeg har ikke vært misfornøyd med Maris Otter fra noen av de engelske malteriene, og hvorvidt det er kvalitetsforskjeller, har jeg ingen forutsetninger for å mene noe om.

Har du prøvd Bonsak og Jærmalt? Fare for å dra avgårde med topic, men jeg mener selv at disse produsentene gir et annet produkt enn fabrikkene.
Har brygga en pils med malt fra Bonsak, og kjente ikke noe spesielt. Men det beviser ikke noe; jeg er neppe særlig følsom for de små nyansene.

Og ja; det var meninga å holde seg til Maris Otter her, så vi får ikke gå videre med dette:). Interessante temaer er vel hva som er spesielt med Maris Otter (som altså er et byggslag) sammenligna med andre pale ale malttyper, og hvilke forskjeller det eventuelt er mellom Maris Otter fra de ulike malteriene.

Et par andre temaer:
- Hva kan MO brukes til? Jeg har brygga pils med den. Litt spesielt, men ikke veldig - bare en litt annerledes pils.
- Kan du erstatte MO - med f.eks. å blande inn litt (2%?) i et vanlig pale ale malt?

Jeg har utelukkende brukt basemalt fra Jærmalt de siste 5 år pga kvalitet. Jeg stnes det er verdt merprisen, Bedre avrenning, bedre utbytte, smaksmessige nyanser og så skal vi selvsagt ikke utelukke stoltheten i å bruke lokale råvarer <3

Tilbake
Topp