Grainfather GF30 Conical Fermenter Pro - eller ikke?

Har du erfaring med å bruke et slikt filter ?
Jeg brukte et slik inntil sveisen til den lille ringen røyk. Merka ingen endring da jeg slutta å bruke den. Trolig er filteret for grovt for mine øl som oftest er klaret med gelatin på +/-0°.

Når Finn endelig på gli til å være blant oss som alltid kjøper mer utstyr, så ville jeg vært forsiktig med slikt prat. Han står tross alt fortsatt i fare for å glippe for oss og igjen bli en som skal gjøre ting enkelt.
NB! Dette gjelder gjæring (og oppbevaring):). På den varme sida gjelder fremdeles KISS - skjønt "enkelt" beskriver primært utstyret. Kjører nettopp et meskeregime med en pils hvor jeg styrer litt med hva jeg vil kalle et limit dekstrinase-steg:). Det involverer en del mikk. Og har antakelig liten hensikt :D

Ja dusjen fungerer også, men legg et håndkle eller noe under om du har fliser. Ikke verre enn å vaske ei plastbøtte egentlig. Lurt å tenke hva man har bruk for og hvordan man skal bruke det. Altfor mange av oss har nok gått fra plastdunk via unitanker etc til noe midt i mellom. Minst mulig dilldall, men trykk og kjøling er minimum for undertegnede.
Trykk har jeg ikke behov for. Skal ikke nekte andre gleden ved å gjære under trykk, men jeg har lita tru på at det har noe for seg. Og jeg vil ikke drive med spunding, heller. Så det plager meg ikke at jeg ikke får trykk.

Så det er stål og stålkontroll og styring på temperatur som er viktig for meg. Og det har jeg tru på at jeg får her. Og så er det i praksis et enkelt system - trur jeg - når en vel har fått satt det opp.

Jeg brukte et slik inntil sveisen til den lille ringen røyk. Merka ingen endring da jeg slutta å bruke den. Trolig er filteret for grovt for mine øl som oftest er klaret med gelatin på +/-0°.
Takk for svar.
Jeg tenkte mer på når jeg overfører øl fra gjæringstank til fat/flasker for å hindre grums i å komme dit.

Takk for svar.
Jeg tenkte mer på når jeg overfører øl fra gjæringstank til fat/flasker for å hindre grums i å komme dit.
Brukte den i gjæringstanken. Det er der jeg tilsetter gelatin. Trolig er grumset som fremdeles finnes flytende etter 3 kalde dager for smått til å bli fanga i filteret.

Brukte den i gjæringstanken. Det er der jeg tilsetter gelatin. Trolig er grumset som fremdeles finnes flytende etter 3 kalde dager for smått til å bli fanga i filteret.
Hvis vi snakker om å filtrere øl for å få det klart, snakker vi om noe helt annet enn de greiene der, ja:). Men poenget var vel om det funka greit til å sile ut humlepartikler så tappinga kunne gå greit? Og der har den kanskje en funskjon i en gjæringstank?

Her forresten en alternativ konfigurasjon med bedre mulighet for dumping og med tapping fra topp med dip tube.

Vis vedlegget 78925

De der lokkene er fine!
Festes med 2» triclamp.
Har flere slike og bruker dem på bryggerifat (unitank) sammen med cask widge flytende stigerør.
Bryggerifat med slike er en solid og billig løsning for å teste trykkgjæring (valgfritt) og unitankprinsipp. Kjøling og oppvarming må dog ordnes med kjøleskap med inkbird eller lignende.

Et bryggerifat fra finn.no og disse to tilbehørene så har man en robust og relativt rimelig unitank.
Synes lokket har blitt litt dyrt. Det er et keglandprodukt så finnes billugere fra aliexpress!

Lokk til bryggerifat

Cask widge

Tilbake
Topp