Alt for mye trub!!

AudunWS

Dommer
I dag fikk jeg hele 10 liter trub på et 37liters brygg!! :help: (det skulle vært 37...)

Hadde fin whirlpool og tilsatte 2 tabletter Protafloc. Kjølte ned til 17 grader og lot det stå 45 min før tapping. Allikevel lå det et tykt tyntflytende lag med drit på bunn.

Hva skjer, hva kan jeg gjøre?
 
Høres ut som at du har hatt en bra utfelling. Å la det stå lenger før du tapper videre burde vel hjelpe?
 
Jeg droppa å bruke krana og valgte heller å bruke hevert i dag. Så vørteren ble klar og fin, men så mye svinn a gitt!
 
Hvis du tømmer resten opp i ei bøtte og
setter den i kjøleskapet i ca et døgn,
vil truben falle sammen til ca tredjeparten.
Hvis du forsiktig dekanterer kan du
gi den vørteren du gjenvinner et oppkok ,
kjøle den ned og tilsette den til brygget.
Eller fylle den på glass og sterilisere den
til bruk som starter siden
 
magnumhansen skrev:
Hvis du tømmer resten opp i ei bøtte og
setter den i kjøleskapet i ca et døgn,
vil truben falle sammen til ca tredjeparten.
Hvis du forsiktig dekanterer kan du
gi den vørteren du gjenvinner et oppkok ,
kjøle den ned og tilsette den til brygget.
Eller fylle den på glass og sterilisere den
til bruk som starter siden

Ikke dumt! Jeg så jo at når jeg gikk ned etter et par timer for å vaske så var det et tykt sjikt med klar vørter på toppen

Men jeg ser bl.a Ghar skriver at trubet er som "limt til bunnen av kjelen" Det har jeg enda ikke fått til. En liten pyramide etter whirlpool, men det flyter også masse rundt i bunnen av kjelen
 

Sterilisering i steikeovn da?
[/quote]

Jeg bruker en sterilisator laget til å sterilisere
medisink utstyr i det Sveitsiske forsvaret.
Kjøpt billig på e-bay, settes på kokplate og kan skytes ut med kanon:)

Men gammeldags hermetisering, dvs dampkoking i kjele fungerer
nok nesten like bra. Men skal du bli kvitt bakteriesporene må vørteren
steriliseres ved 1 bar overtrykk.
 
nordtvedt skrev:
Er ikke det vanlige å ha en protaflock tablett til ca 50 liter?

Jo, det stemmer nok. Prøvde med litt ekstra bare for å se om det hjelp, noe det ikke gjorde. Jeg pleier å bruke 1 på 40 liter, men kanskje jeg skulle prøvd enda litt mindre?
 
Anbefalingen står på hjemmesiden til Ola, Petit.
Dessuten står det hos Murphy at det godt kan brukes mer enn anbefalingen til Murphy
 
Leste på et eller annet annet forum, men finner det ikke igjen.
En fyr hadde eksperimentert med protafloc, og kommet frem til at det funker bedre med lavere dosering. Ifølge forumfyren er det optimale at det dannes "snøflak" av trub, og ikke svære blomkålsaktige klumper. 

Selv har jeg bare brukt stoffet én gang. 1 pille rett i koken på ca 60 liter(?) og ble veldig imponert over utfellingen. Av en eller annen grunn flyter klumpene rundt i vørteren, såpass at jeg ikke turte bruke pumpe til whirlpool. Var redd de ville "knuses" til slim, og piskes tilbake der de kom fra.

Et annet aber er som du sier at man mister mye vørter, kanskje for mye. Neste gang prøver jeg 1/2 pille, så får vi se.
 
Brew your own og basic brewing har gjort en test med brygg uten og med trubhttp://traffic.libsyn.com/basicbrewing/bbr02-23-12trubres.mp3
Gjorde selv en lignende test, en apa ble delt i to. En fikk det jeg klarte å få med av trub;D
Tørrhumlet de forskjellig også, den ene med citra og ctz, den andre med chinook og ctz.
Vil ikke påstå jeg har noen usmak på den med trub, men har ikke all verdens erfaring.;D
Vil med dette gi en stående invitasjon til blindtest! Alle er velkommen;)
Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk 2
 
magnumhansen skrev:

Sterilisering i steikeovn da?

Jeg bruker en sterilisator laget til å sterilisere
medisink utstyr i det Sveitsiske forsvaret.
Kjøpt billig på e-bay, settes på kokplate og kan skytes ut med kanon:)

Men gammeldags hermetisering, dvs dampkoking i kjele fungerer
nok nesten like bra. Men skal du bli kvitt bakteriesporene må vørteren
steriliseres ved 1 bar overtrykk.
[/quote]
For å pirke på den.... 134 grader, 2,16 bar i tre minutter, eller 121 grader, huskerikketrykket :) i 21 minutter hvis du snakker om sterilisering. Til vårt bruk er nok et vanlig oppkok og deretter lagring i fryser godt nok. :)
 
AudunWS skrev:
I dag fikk jeg hele 10 liter trub på et 37liters brygg!! :help: (det skulle vært 37...)

Jeg fikk omtrent 99% trub i mitt siste brygg, men det var med neste 50% rug malt. det var ikke noe hjelp å ha i irish moss i det brygget heller (kansje til og med negativt). vørtern var så tykk at truben ikke sank. brukte nesten en time på å tappe vørtern av kokekaret, men fikk silt fra mye gugge. skal tappe brygget på flaske om et par uker lurer på hvordan det er da.
 
hole skrev:
AudunWS skrev:
I dag fikk jeg hele 10 liter trub på et 37liters brygg!! :help: (det skulle vært 37...)

Jeg fikk omtrent 99% trub i mitt siste brygg, men det var med neste 50% rug malt. det var ikke noe hjelp å ha i irish moss i det brygget heller (kanskje til og med negativt). vørtern var så tykk at truben ikke sank. brukte nesten en time på å tappe vørtern av kokekaret, men fikk silt fra mye gugge. skal tappe brygget på flaske om et par uker lurer på hvordan det er da.

Hvordan gjennomfører du mesken når du bruker så mye rug?
 

Jeg fikk omtrent 99% trub i mitt siste brygg, men det var med neste 50% rug malt. det var ikke noe hjelp å ha i irish moss i det brygget heller (kanskje til og med negativt). vørtern var så tykk at truben ikke sank. brukte nesten en time på å tappe vørtern av kokekaret, men fikk silt fra mye gugge. skal tappe brygget på flaske om et par uker lurer på hvordan det er da.
[/quote]

Hvordan gjennomfører du mesken når du bruker så mye rug?
[/quote]

Jeg brukte "Brew in a bagg" denne gangen, for jeg hadde en anelse om at dette kunne bli seigt. det gikk veldig greit med meskingen og jeg fikk langt høyere utbytte en forventet. men neste gang senker jeg mengden rug til ca 25%. det var tappingen fra kokekaret som ble problematisk, jeg brukte hevert og sil og måtte tøme sila mange ganger. fikk vel ut mye av "truben" da, dette hadde ikke gåt bra i et normalt brygge oppsett
 
Etter en god bryggedag med kontroll å det meste ender jeg atter en gang opp med sinnsykt mye trub! Føler det er så bortkastet å ikke ha kontroll på den siste lille biten av bryggedagen. På dagens IPA med batch str 37liter så endte jeg opp med kun 35 liter til gjæring og 9 liter trub. Brukte en protafloc-tablett til dette, men det bare flyter rundt og danner ikke en tettere masse i det hele tatt. Sto en time etter whirlpool

What to do?
 
Tilbake
Topp