magne1972 skrev:For å pirke på den.... 134 grader, 2,16 bar i tre minutter, eller 121 grader, huskerikketrykket i 21 minutter hvis du snakker om sterilisering. Til vårt bruk er nok et vanlig oppkok og deretter lagring i fryser godt nok.
Bjarte H skrev:Det kan være at pumpa river opp hot trub i biter som ikke bunnfeller så lett. Hvis du vil teste det ut kan du jo slå av og på pumpen noen ganger i stedet for å kjøre den kontinuerlig, eller å whirlpoole manuelt med en sleiv e.l.
AudunWS skrev:Jeg løfter denne igjen etter at jeg ikke får kontroll på problemet med for mye trub, atter en gang ca 7 liter trub på 37L batch.
Har nå prøvd med mindre protafloc og mindre whirlpool, ikke noe av det forandret saken. Jeg drømmer hver gang om at det skal bli en cone med trub slik at jeg kan tappe fra krane, men trub'n står langt over den! Begynner å bli litt lei dette problemet når så mye fin vørter går til spille.
Help! :help:
magne1972 skrev:Utfeller mye trub...
Men hvor kommer utfellingen fra? Å prøve mindre whirpooling gir jo mere rester i vørteren....
Koker du veldig hardt?
Hvilken malt/ingredienser brukes oftest/mest?
Humleblomst/pellets - mengder?
Det er et merkelig problem...
Hvor stor avdamping har du?
Hva menes med å whirlpoole? Hvilken hensikt har det?VonRabben skrev:Deretter kjøler jeg ned til temperatur for pitching, tar ut kjølespiralen og whirlpooler som en tulling.
Akkurat, det må jeg prøve neste gang. Har du fått orden på trub-problemet ditt? Jeg har også veldig mye trub. Idag fikk jeg 5 liter trub på en 26 liters batch med havrestout.AudunWS skrev:Whirlpool er å få en "virvelvind" i vørteren, enkleste metode er å bruke en desinfisert sleiv og røre forsiktig til vørteren får en fin snurr. Hensikten er å samle trub i midten av kjelen, har man full klaff blir det en liten cone av trub og humlerester