Kjøleskap, koble forbi termostat

Skal bygge meg et gjæringsskap av et brukt kjøleskap jeg fant på Finn, men den digitale termostaten skaper utfordringer.
Når strømmen kuttes og kommer på igjen er det en alarm på kjøleskapet som går for å si ifra at noe er galt, og temperaturen går til default 5 grader.
Ser derfor ingen annen utvei en å koble STC-1000 'en direkte på kompressoren.
Dette er langt utenfor mitt fagområdet så håper noen har tid å avse til å finne en løsning.
Vedlagt ligger noen bilder av koblinger på kompressoren + pdf med oversikt.

Som dere kan se på STC-1000 'en så er temperaturen på nybryggede "American West Coast Amber Ale" litt i høyeste laget..
 
Tenkte å lage en howto-om dette da jeg akkurat har bygget om mitt tredje kjøleskap. Ikke like populær løsning hos alle har jeg skjønt.

PM meg. Det er veldig simpelt.
 
Miguel skrev:
Tenkte å lage en howto-om dette da jeg akkurat har bygget om mitt tredje kjøleskap. Ikke like populær løsning hos alle har jeg skjønt.

PM meg. Det er veldig simpelt.

Du blander populært og nødvendig.

Her lager sikkerehtsanordningene krøll og de ønskes bypasset av den grunn. Det er noe helt annet enn å bypasse all intern elektronikk, inklusive eventuelle sikkerehetssystemer, helt uten grunn.
Som jeg og andre har nevnt i en annen tråd: KISS
Og jeg legger til: Holde det mest mulig lovlig.

Selv har jeg 2 gjæringsskap koblet med ekstern boks, tilsvarende det som er vist på bilder, her og de fungerer helt utmerket.
 
Sikkerhetsanordninger? Det er jo bare jord og en termostat?

Dessuten virker jo ikke TS sin løsning utmerket, som er poenget her. Ikke hva som fungerer hjemme hos andre.
 
Miguel skrev:
Sikkerhetsanordninger? Det er jo bare jord og en termostat?

Dessuten virker jo ikke TS sin løsning utmerket, som er poenget her. Ikke hva som fungerer hjemme hos andre.

1. Her snakker du mot deg selv. Det er jo nettopp alarm og tilbakestilling (sikkerhet) til 5 grader som gjør at den eksterne ikke fungerer for ham som startet denne tråden og som gjør at rådet om intern ombyging passer her.

2. Det finnes alltid et minimum av innebygget sikkerhet. Alt fra bimetallettermostatens konstruksjonsbetingede forsinkelse og oppover. I tilegg har vi avisingsfunksjoner, døralarmer, sirkulasjonsvifter og annet.

3. Kunnskapen hos dem som mottar rådene er ofte lav når det gjelder det elektriske. Eksempelvis er det en gjentagende feil å tro at STC-1000, på tross av sin beskjedne størrelse, fungerer som en strømfordeler og ikke bare er et temperaturstyrt reele. Dette må vi ta høyde for når vi gir råd.

4. Når en bygger seg en STC-styring har en allerede "strukket" reglene for hva en selv har lov til å gjøre. En bør da ikke uten videre anbefale utrente mennesker å strekke reglene lenger enn nødvendig.
 
Jeg er langt fra noen elektrikker og har god forståelse for at dere føler restriksjoner mtp hvilken informasjon som kan legges ut, og plukkes opp av ukvalifiserte personer som meg selv.
Skulle gjerne vært uten denne kjøleskaps modifikasjonen, men min bedre halvdel likte ikke å bli vekt midt på natten av et illsint kjøleskap som ikke ville gi seg.
Jeg tar deres synspunkter til etterretning, og fortsetter diskusjonen på PM. Så får jeg se om det er en modifikasjon jeg er komfortabel med å utføre selv, eller om jeg må gå til innkjøp av nytt kjøleskap.
 
mrGB skrev:
Jeg er langt fra noen elektrikker og har god forståelse for at dere føler restriksjoner mtp hvilken informasjon som kan legges ut, og plukkes opp av ukvalifiserte personer som meg selv.
Skulle gjerne vært uten denne kjøleskaps modifikasjonen, men min bedre halvdel likte ikke å bli vekt midt på natten av et illsint kjøleskap som ikke ville gi seg.
Jeg tar deres synspunkter til etterretning, og fortsetter diskusjonen på PM. Så får jeg se om det er en modifikasjon jeg er komfortabel med å utføre selv, eller om jeg må gå til innkjøp av nytt kjøleskap.

Vil bare understreke at det noen ganger er det rette å bygge om internt i kjøleskaptet og utfra det du beskriver ser det ut til å være slik her.
Det er det generelle rådet om at "det er slik det må gjøres" jeg reagerer på og det som er diskutert her er egentlig en fortsettelse fra en annen tråd. En fortsettelse jeg ikke hadde tatt om ikke Miquel selv hadde trukket dette inn selv.
 
Jeg har vel aldri ment at "slik må det gjøres". Jeg har jo hele veien ment at dette er å foretrekke fremfor en løs boks, og ikke noe mer enn det.

Kanskje greit å legge ballen død...
 
Er det ikke enklere å finne dingsen som lager lyd og fjerne den...?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Det vil løse problemet med nattesøvnen, men når jeg skal brygge min første lager kan det jo skape utfordringer.
 
mrGB skrev:
Det vil løse problemet med nattesøvnen, men når jeg skal brygge min første lager kan det jo skape utfordringer.

Egentlig genialt enkelt å fjerne "bråket" og la STC-en styere eksternt, men jeg ville ikke mistet nattesøvn om jeg koblet internt heller.
Vil ellers anbefale å bruke skapet til ales også. Jevnere temperatur og bedre kontroll.
 
Det som bråker tror jeg er selve termostaten, eller iallefall noe som lager lyd som en del av termostataten.Har en slik piper selv i ett av kjøleskapene men jeg lot termostaten fortsatt få strøm for å se hva den interne termostaten mener temperaturen er.  Har ikke tittet på hvorvidt det er en enkel operasjon for å få den til å holde kjeft.
 
Selve termostaten er det ihvertfall ikke, men det kan godt hende at det sitter inni samme boks som termostaten e.l.
 
Trist at tråder som dette ender opp med å gå på PM så andre ikke kan få nytte av de, bare fordi det er så utrolig redsel for at staten sine agenter saumfarer forumene for å se om det er noe som kunne minnet om oppfordring til noe som ikke er lov  :noway:
 
oyroy skrev:
Trist at tråder som dette ender opp med å gå på PM så andre ikke kan få nytte av de, bare fordi det er så utrolig redsel for at staten sine agenter saumfarer forumene for å se om det er noe som kunne minnet om oppfordring til noe som ikke er lov  :noway:

Hvor har du sett den redselen?
 
Miguel skrev:
Apropos det, hvor går grensen for "fast" installasjon? Mtp det å mekke selv.

Er ikke det noe du burde sjekket FØR du begynner å gi andre råd?


http://www.dinside.no/925775/el-arbeidet-du-kan-gjore-selv
 
StoreMy skrev:
Miguel skrev:
Apropos det, hvor går grensen for "fast" installasjon? Mtp det å mekke selv.

Er ikke det noe du burde sjekket FØR du begynner å gi andre råd?


http://www.dinside.no/925775/el-arbeidet-du-kan-gjore-selv

Hvorfor det? Jeg er da ingen myndighet.

Folk spør om råd, jeg kommer med tips/løsninger. Hvorvidt de vil gjøre det selv eller leie en elektriker til å gjøre det er da opp til de. Jeg vet bare hvordan det gjøres. Sitter da ikke og passer på at andre følger de norske lovene mtp installasjon av en tegning jeg evt skulle gi de. Jeg antar at folk har såpass selvinnsikt til å skjønne hvis det er noe de vil gjøre selv, selv om det er en enkel prosedyre. Eneste heads-up'en jeg måtte gi er at dette er strøm, og du tuller ikke med strøm.

Clas ohlson selger mange biter som folk kan kjøpe uten at de har lov å montere de selv, aldri fått noen advarsler i kassa der. De gir ikke råd/tips ang slike ting pga policy.

Folk spør om tips, dette forumet er for å dele kunnskap, så svar på tips skal de få. Hva de gjør med denne kunnskapen er ikke opp til den som gir tipset.
 
Fordi det er en del av kunnskapen en bør dele.
Det er opp til hver enkelt om en vil følge regelverket eller ikke, men å ha som utgangspunkt at en som kan minimalt om elektirsistet vet hva som er lovlig blir i beste fall naivt.
 
Greit nok. Men da er det greit at artikkelen du linket til ikke sier at man trenger elektriker for å bypasse en termostat i et kjøleskap.
 
Tilbake
Topp