To kar i et gjæringsskap

Jani

Norbrygg-medlem
hei

siden jeg har plass til det har jeg lyst å ha to gjæringskar til gjæring samtidig i gjæringsskapet. jeg bruker STC-1000 og til varmekilde bruker jeg et slikt 5 meter langt varmebelte som jeg har sett flere andre her inne også bruker.

problemestillingen blir da hvordan jeg skal klare å holde samme temp i begge karene. siden STC temp sensor og varmebeltet er koblet til det ene karet ser jeg for meg at tempen i det andre karet vil avvike en del.

er det noen som vet om en lur måte å gjøre dette på? muligens jeg burde skifte ut varmekilden med noe som varmer opp hele kjøleskapet og ikke bare den ene dunken. da hadde det kanskje vært lettere å holde samme temp i begge dunkene.
 
Tja, skaffe seg et varmebelte til? ;)
Jeg bruker èn STC-1000 og to varmebelter tilkoblet denne i tilfeller der jeg gjærer to øl samtidig. Optimalt er vel 1 STC-1000 + varmebelte pr gjæringskar, men det funker fint med kun èn STC-1000 også. Men kun ett belte, da blir det en annen sak... :/
 
Tja, skaffe seg et varmebelte til? ;)
Jeg bruker èn STC-1000 og to varmebelter tilkoblet denne i tilfeller der jeg gjærer to øl samtidig. Optimalt er vel 1 STC-1000 + varmebelte pr gjæringskar, men det funker fint med kun èn STC-1000 også. Men kun ett belte, da blir det en annen sak... :/
ok så det går fint å koble to varmebelter til samme stc?
 
Bare å bruke en forgreiner det. Får kun tatt tempen på det ene, men om de står i samme miljø vil de jo i teorien oppføre seg likt (om de har samme vørter/pitchrate).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg har gjæret to bøtter i samme skap, tempen avvik type 0.5-1 grad. Jeg hadde måler på begge, men styrte skapet fra en av de. Dette var dog to bøtter a 15 liter (en av tønnetypen og en bøtte), samme vørter og med samme gjær så nok ganske lik varmeutvikling og gjæringsforløp. Jeg tørrhumlet den ene, derav delt i to.

Tror du kan få til dels store variasjoner om eksempelvis en har veldig høy OG og den andre lav OG.
 
Hva med å ikke feste beltet på karet med tape på veggen i skapet? Da bør jo tempen bli ganske så lik i hele skapet. Trur eg...
 
Hvis du vil styre temperaturen nøyaktig i hvert kar bør det være mulig å løse med to stc'er. Hvis du parallellkobler kuldereleene slik at kjøleskapet starter hvis en eller begge stc'ene ønsker kjøling, mens varmereleene styrer hvert sitt varmebelte; ett rundt hvert kar, vil du kunne justere temperaturen i hvert kar individuelt. Sikkert smart å holde noenlunde samme temperatur i karene, for å begrense strømbruken..
 
Er ikke 5 mtr beltet langt nok til å rekke rundt begge karene? Jeg har til nå brukt en 100w varmeovn, men den har tatt kvelden. Tenker å gå over til 5 mtr belte på to kar, styrt med en stc1000, da jeg som regel gjærer på to dunker med samme vørter og pitcher likt med gjær i begge.
 
Jeg bruker ett 5 m belte pr gjæringskar. Kan selvsagt prøve å strekke det over to kar, men da vil det jo bli en del flate som ikke vil være dekket av varmebelte, og således ta lengre tid å justere temperaturen.
 
Tilbake
Topp