All-grain sett fra Bryggselv

Hvilken gjær velger dere til amber christmas settet? Er litt usikker på om jeg skal ta wlp001 eller 007

Kommer bare an på hva du ønsker selv. 001 gir et renere og mer nøytralt gjærpreg enn 007. Du kan også forvente noe høyere utgjæring med 001.
 
Noen som har testet ut de ulike: Single Hop IPA Series?

Simcoe
Citra
Cascade
Amarillo

Har lyst til å prøve Simcoe, da jeg likte et brygg som innehold denne humlen (Etterligning av Lervig sin Rye IPA).

Erfaringer eller anbefalinger?
 
Det er også fullt mulig å splitte batchen i to gjæringsspann og teste med ulike typer gjær for å smake forskjellen. Det blir noe større svinn ved å dele i to, men utover det er det helt uproblematisk. Splittet selv en IPA med 001 og 007, begge ble gode men forskjellen var ganske stor. Nå kan det også være litt forskjell i temeperatur selv om begge stod i samme gjæringsskap, men 007 var klart fruktigere i smaken.
 
Noen som har testet ut de ulike: Single Hop IPA Series?

Min aller første batch noen gang ble ferdig karbonert nå i helgen, og det var Citraen fra denne serien. Om ikke samemnligningsgrunnlaget er stort, så er jeg i alle fall godt fornøyd!
 
Noen som har testet ut de ulike: Single Hop IPA Series?

Simcoe
Citra
Cascade
Amarillo

Har lyst til å prøve Simcoe, da jeg likte et brygg som innehold denne humlen (Etterligning av Lervig sin Rye IPA).

Erfaringer eller anbefalinger?
Har brygget denne med amarillo, anbefales!
 
Har prøvd flere av settene. Wit'en har jeg brygget to ganger. Er nydelig. Har santas self medication stående til gjæring nå. Ett spann med safale s-04 og et med wyeast scotch ale. Både farge og smak er ganske forskjellig. Ellers har jeg prøvd både hop sanatorium og single hop citra med stor suksess. Gahr er en flink mann! :)
 
Det er også fullt mulig å splitte batchen i to gjæringsspann og teste med ulike typer gjær for å smake forskjellen. Det blir noe større svinn ved å dele i to, men utover det er det helt uproblematisk. Splittet selv en IPA med 001 og 007, begge ble gode men forskjellen var ganske stor. Nå kan det også være litt forskjell i temeperatur selv om begge stod i samme gjæringsskap, men 007 var klart fruktigere i smaken.

Gjorde dette selv med Blonde settet. Stor suksess.
 
Har brygget amerikansk havrestout, lucky jack, hop sanatorium og blonde.
Alle er fantastisk gode. Spesielt havrestouten som har et bra roasted preg. Snadder! Tappet blonden for noen dager siden så den har jeg ikke smakt enda, men har høye forventninger!
 
Noen som har testet ut de ulike: Single Hop IPA Series?

Simcoe
Citra
Cascade
Amarillo

Har lyst til å prøve Simcoe, da jeg likte et brygg som innehold denne humlen (Etterligning av Lervig sin Rye IPA).

Erfaringer eller anbefalinger?

Har brygget Citraen 3 ganger, siste ble overført til fat nå i helgen. Helt klart det ølet jeg liker best av mine hjemmebrygg!

Edit: Er faktisk det ølet profilbildet mitt er av :)
 
Geinalt å starte med:) Synes APA og Halvor IBA har vært de klart beste. Betaler gjerne litt mer, men det er ikke så mye...
 
Anbefales, har brygget begge. Har ikke smakt på Wit ennå siden den ikke er helt ferdig, jeg brukte appelsinskall fra økologiske appelsiner kjøpt på kiwi.
IPA synes jeg har en fin balanse av maltkarakter, bitterhet og aroma. Nydelig skum! Kommer til å brygge den igjen.

Jeg brygger med BB30 så det oppskriftene anbefaler av vann passer ikke helt, så har kjørt eget løp der. Har truffet OG på alle hittil.
Er veldig enkelt å brygge disse settene, humle/krydder (unntatt appelsinskall) er ferdig porsjonert å ligger i nummererte poser.

Kan også anbefale Amber Christmas Gahr Edt. Smakte på en flaske i helgen: Helt fantastisk!

Prisen synes jeg også er veldig hyggelig! Med norbrygg rabatt betaler man 379,- :)
Så for meg som ikke har mulighet til å kjøpe/oppbevare malt i bulk, har disse settene gitt en god start på hobbyen.
Hvordan gjør du vannfordelingen i BB30
?
 
Sist redigert:
Noen som har testet ut de ulike: Single Hop IPA Series?

Simcoe
Citra
Cascade
Amarillo

Har lyst til å prøve Simcoe, da jeg likte et brygg som innehold denne humlen (Etterligning av Lervig sin Rye IPA).

Erfaringer eller anbefalinger?
Har testa både Amarillo og Cascade. Begge er gode, men jeg holder en knapp på Amarilloen. Nyyyydlig øl! I tillegg synes jeg American IPA er helt fantastisk. Kanskje den beste IPAen jeg har drukket!
Mye bra fra Bryggselv! Gahr er en flink ølkomponist!!!

Sveinung
 
+1

Men har en innvending angående oppskriften hvor de starter med 25L vann for mesk (uansett hvor mange kg malt oppskriften inneholder)
Dette medførte at jeg i mitt oppsett fikk dårlig meskeutbytte fordi mengden skyllevann da blir liten.
Etter å ha fundert hvor jeg kunne forbedre mitt oppsett, kom jeg til at hovedproblemet lå i for rask skylling av relativt lite skyllevann (typisk imellom 8-11 literskyllevann avhengig av hvilket sett)

Brygget en Lervik Lucky Jack igår, hvor jeg for første gang fikk for høy BG og måtte tynne ut vørter med 1,5L vann for å treffe OG. Da startet jeg med 17L for innmesk, kjørte stegmesking etter alternativet i oppskriften og skylte med 16L. Fosskok i 90 minutter for å berge OG denne gang, fikk en liten overshoot og endte med å tilsette 1,5L før nedkjøling. 23.5L i bøtta, fornøyd med det siden det ble nøyaktig på streket korrekt ifølge oppskrift.
 
Sist redigert:
Nå har jo jeg brygget en god del av disse settene med meget godt resultat. Men det jeg nødvendigvis ikke får til å stemme er oppgitt mengde til 25 liter og OG som man skal ha. Feks idag brygget jeg ABC Oregon Stout og legger jeg inn tallene i bryggekalkulator skal jeg i følge den (brewingday) ende opp med en OG på 1.052 og ikke 1.060-64 som oppskriften sier med 75% meskeeffektivitet. Betyr det at det ikke er 25 liter som skal være ferdig gjæret?
 
Nå har jo jeg brygget en god del av disse settene med meget godt resultat. Men det jeg nødvendigvis ikke får til å stemme er oppgitt mengde til 25 liter og OG som man skal ha. Feks idag brygget jeg ABC Oregon Stout og legger jeg inn tallene i bryggekalkulator skal jeg i følge den (brewingday) ende opp med en OG på 1.052 og ikke 1.060-64 som oppskriften sier med 75% meskeeffektivitet. Betyr det at det ikke er 25 liter som skal være ferdig gjæret?
De settene regner vel stort sett med 25 liter i gjæringsbøtten, gjør de ikke?
Dersom du har satt volum i Brewingday til antall liter i fat/flaske, og har satt opp et svinn i gjæringbøtten så er vel avviket der kanskje?
 
Pleier det ikke være til 25 liter ferdig vørter i gryta? (Så med trub og greier, då blir det 22-23 liter i bøtta). Eller?
På Vestbrygg sine sett står det gjerne kokevolum 27 liter, sluttvolum 25 liter. (Aldri forstått hvorfor de ikke lager sluttvolumet litt større)
 
Tilbake
Topp