Rabarbra i øl?

Vi har noen rabarbraplanter hjemme som vi lager saft av. Kona har begynt å interresere seg for mine sysler i garasjen og jeg har i den sammenheng fått et spørsmål om å brygge et øl med rabarbra.

Er det noen andre som har erfaring med å putte rabarbra i øl?

Jeg selv tenker å tilsette x ant. liter rabarbra-saft ved kokeslutt i en ellers standard hvetøl-oppskrift. Noen som har noen idè om hva som kan være en passende dosering? Jeg tenker også å bruke noe chrystal malt for å balansere syrligheten ifra rabarbraen.
 
Har faktisk vært inne på tanken selv, men da med en standard Blonde som basis. Skal følge denne tråden for hint og tips... :)
 
Jeg tenker å bruke rabarbra i surøl. Da skal jeg dele stilkene i cm-lange biter, fryse dem og dumpe dem i en BetterBottle. Et halvårgammelt surøl vil bli stukket over rabarbraen når den har tint.

Jeg hadde ikke brukt kokt rabarbra. Foretrekker frisk frukt tilsatt i sekundær.
 
På grensen til off-topic, men jeg kom nettopp over et tips om å vaske ferske bær (og sikkert annen frukt) med eddik. Kan være en litt betryggende fremgangsmåte når man skal bruke fersk frukt i sekundær.

http://www.foodlushblog.com/2011/07/the-key-to-preventing-moldy-berries-vinegar.html
 
Forresten så er vel Rabarbra faktisk en urt. Om en ikke bruker den i øl anbefaler jeg alle å lage rabarbrasaft med litt vanilje i, knallgodt både med og uten alkohol.
 
Husk at Rabarbra inneholder endel Oksalsyre, og bør ikke inntas i større mengder. ( http://no.wikipedia.org/wiki/Oksalsyre :eek:

Jeg ville anbefale å bruke saft av Rabarbra hvor oksalsyren er fjernet/nøytralisert med Oksalsyrefjerner (kritt), og erstattet med f.eks. sitronsyre... :)

Edit;
Riktig som Tor-Henning skriver; unge stilker er best (inneholder minst Oksalsyre; bladene inneholder såpass mye at de regnes som giftige...)  8)
 
virker litt spennede med rabarbra i øl.
tror det fort kan bli veldig syrlig.
men rabarbra er og betyr ikke annet enn sommer for meg.
nyplukket rabarbra og en kopp sukker for å dyppe i.
skal jammen meg prøve en liten slik en neste år, hvis det blir sujsess hos ts.
 
Her var det endel interresante innspill. Jeg tenker fortsatt på å tilsette rabarbrasaft i slutten av koketiden. Måten saften blir laget på er ved å steame stilker. Dette gjør at endel av syrligheten forsvinner. Er det den lumske oksalsyra som minker i innhold? Jeg tenker kun å tilsette kanskje 5-10 liter saft på en batch på 100l. Men jeg har en uke på meg å bestemme meg for endelig oppskrift. Jeg satte første steg av gjærstarteren i gang nettopp.
 
brygget med saft fra bær og hadde i saften i gjæringskaret, men hadde litt dårlig tid pga ferie.
så flasket etter en dag
tilsatte sukker og ska sei det ble bra karbonert

neste gang så venter eg nok 5 dager før flasking
 
Freddy skrev:
Her var det endel interresante innspill. Jeg tenker fortsatt på å tilsette rabarbrasaft i slutten av koketiden. Måten saften blir laget på er ved å steame stilker. Dette gjør at endel av syrligheten forsvinner. Er det den lumske oksalsyra som minker i innhold? Jeg tenker kun å tilsette kanskje 5-10 liter saft på en batch på 100l. Men jeg har en uke på meg å bestemme meg for endelig oppskrift. Jeg satte første steg av gjærstarteren i gang nettopp.

Oksalsyre bør ukke være noe problem. Man skal spise rimelig store mengder rabarbrastilker for ål få i seg farlige doser oksalsyre. Bladene er den giftigste delen av plantene. Syren blir jo også tynnet ut i ølet, så man skal drikke mye før det blir særlig giftig. Jeg vil tro rabarbrapreget i ølet ditt vil bli lavt, men at du får med litt syrlighet. Mye av aromaen vli bli "blåst ut" i primærgjæringen. Tilsetting av hel/knust frukt i sekundær bevarer mer aroma og smak.
 
Takk Gahr!

Da går jeg heller for løsningen med å legge opphakkede stilker under sekundærgjæringen!
 
ybavygub.jpg
 
Oi.. Merka når jeg åpna "øllet" og leste på bilde, og etiketten forsåvitt at det var brus...

Men skal opp på "åpent bryggeri" imorgen, så kan lufte etter forslag til rabarba i øl.. Med mindre du har funnet en løsning;-)
 
Smakte et rabarbraøl fra Page 24 her om dagen. Det var ganske godt! Veldig lav humlebitterhet, som sikkert er lurt med tanke på syrligheten. Ellers lyst, kanskje 5% krystall. Der var bare et hint av rabarbra, jeg vil nesten karakterisere smaken som "fattigmanns Brett", om dere skjønner hva jeg mener. Min "kvalifiserte" gjetning er at rabarbraen er tilsatt ved sekundærgjæring ...
 
Jeg tenker å bruke rabarbra i surøl. Da skal jeg dele stilkene i cm-lange biter, fryse dem og dumpe dem i en BetterBottle. Et halvårgammelt surøl vil bli stukket over rabarbraen når den har tint.

Jeg hadde ikke brukt kokt rabarbra. Foretrekker frisk frukt tilsatt i sekundær.
Jeg har brygget 22 L red ale med ca 1 kg rabarbra 15 min og har tenkt å ha ca 0,8 kg fersk (frosen)rabarbra i sekundær, hvor lenge bør denne ligge i ølet ?
 
Mitt er dessverre ikke ferdig. Brukte ca 0.5Kg på 11L. Noe upløydmark så denne ble laget på en hvetøl base med WLP380 -gjær. Ønsket å bruke en hvetegjær, men og en som gir mindre banan enn WLP300. Sanitere så godt jeg kunne, kuttet opp stilkene med skallet på og "tørrhumlet" med de. Tappet i natt over på flasker og snart klart for testsmaking. Testsmakte da jeg tappet, virket som denne doseringen var passe, ønsket ikke å overdrive rabarbrapreget men bare svakt krydre det. Bedre med bittelitt for lite enn alt for mye.
 
Tilbake
Topp