Tørrhumling 3 dager vs 5 dager forskjell

@Miguel Tilpasser du gjæringsplanen etter når du tørrhumler (Evt omvendt)?

Jeg har begynt å tørrhumle etter at aktiviteten har roet seg kraftig, for å ikke blåse ut igjen aroma. (noen gang overkarbonert på fat og lettet på trykket? Den aromaen er noe du aldri får igjen, tenker det samme om gjæringskar). men slik at ølen som regel får mellom 14-16 dager på kar til sammen. Har begynt å spunde en dag etter tørrhumling. Har bare gjort dette to ganger, men det virker lovende, selv om det er minimale forskjeller fra da jeg bare hev tørrhumla oppi de siste fem dager av 14 dager gjæring.
 
At du "forsegler" karet. Spunding i bryggerier er at de lukker/tetter/forsegler gjæringstanken og f.eks bruker den karboneringen som oppstår, over til flasker. Jeg har begynt å prøve å gjøre det på plastkar for å ha den co2'en som blir frigjort etter tørrhumling til å bruke som "buffer" til cold-crash, slik at ikke luft blir sugt tilbake igjen mens ølen kjøles ned.

Edit: Jeg føler nå at jeg har forsket såpass på denne tørrhumlingen at jeg kan konkludere med at fem dager er ypperlig, ved 19 C. Har prøvd en gang å heve det til 24C for å trekke ut oljer raskere men det hjalp ikke et dugg etter tre dager, det jeg fikk ut var faktisk mindre smooth-smak sammenlignet med tre dager ved 19c som jeg har gjort uendelig mange ganger før. Jeg har en hunch på at 17C vil være snadder, men da kanskje etter seks dager.
 
Sist redigert:
Fancy
Men, stormgjæringen på apa/IPA er vel normalt over etter et par dager
Tørrhumler du da etter det og 3 -5 dager blir det jo bare en uke med gjæring?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Nei aldri så tidlig. Du når sjeldent FG etter stormgæring, det er som regel 2-4-5-6 poeng igjen, dette vil jo gasse av seg. Hvis du hiver oppi humle da vil ølen gasse av seg enda mer pga humla. Som regel sjekker jeg SG etter 7-8-9 dager og evt venter litt og reprogger STC mtp CC etter det. Men prøver å time slik at jeg er ca 14-16 dager inkludert 5 dager tørrhumling med f.eks 001/us05 etc/standard ale. Treffer jeg riktig er det merkbart.
 
Da har jeg testet litt med varmere temperaturer under tørrhumling, men dessverre ikke mer enn opptil 4 dager.

Det vil jeg ikke anbefale, smakene som blir trukket ut er mer enn bare de gode smakene, mer vegetalt og røffere. Min teori er at smakene trengs å modnes litt, og da helst etter uttrekk ved lavere temperatur. Jeg skal begynne å gå for tørrhumling ved 16-17 grader, og la det stå litt lengre enn de klassiske 14 dagene, så får vi se hva som skjer. Jeg antar at det blir smoodere smak på det hele.
 
Hei Miguel,
Jeg har lenge stusset litt over "Brewdog-smaken", som er en smule røff i kantene. Kan kjennes i Punk IPA og Dead Pony Pale Ale, eksempelvis.
Jeg har prøvd å klone DPPA, men kom selvfølgelig laaaaangt unna denne røffe smaken.
Leker litt med tanken om å få frem denne røffheten ved å tørrhumle litt allerede fra første dag i gjærkaret
Hva tror du om dette, ut fra de testene du har gjort?

A
 
Og hva med å tørrhumle i flere omganger, 7-5-3 dager
Har det no for seg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Chinook og Columbus er iallefall to humler som får frem denne røffheten. De er de eneste jeg kommer på som gir det, det pga cohumulone-innholdet. Chinook er mer enn columbus. Jeg ville heller brukt en humle med høyt cohumulone-innhold, enn å la en med medium/lavt innhold trekke lenge, for da trekker du jo også ut de vegetale smakene fra humla. Du får frem noe av denne røffheten ved å tørrhumle passe sent, eller i allefall slik at humla ikke får full tid til å legge seg på bunn før du tapper, den vil manifestere seg som tanniner fra fysisk humlegrums som flyter rundt, men BD filtrerer.

Selv synes jeg begge ølene du nevner er egentlig ganske avdempet på denne røffheten, den er balansert, ifht hva man får hvis man tapper og så tvangskarbonerer og tapper med en gang.

Mener å huske at BD tørrhumler noe ved 17C, aner ikke hvor jeg har det fra, men det er bare noe som ligger bak i skallen min. Da vil jeg tro at de tørrhumler med en humle som har høyt cohumulone-innhold. Lenge siden jeg har kikket på Punk IPA-oppskriften nå, men inneholder ikke den Chinook?
 
Har drukket et par Punk IPA idet siste, ikke fordi det akkurat er den beste IPA'n jeg vet om, men fordi det er den eneste jeg får tak i
Uansett vil jeg beskrive den som alt annet en røff
men jo det skal vist være noe Chinook i den, men det tror jeg drukner i en liten innsjø av 6 andre humler


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Så vidt jeg vet er det simcoe, mosaic og citra i DPPA. Alle disse er vel rimelig normale på co-humulone.
Med røff mener jeg ikke bitter, men heller noe i retning av overekstrahert, grønt - vegetalt som du sier. Det er derfor jeg vurderer lang kontakttid.
Jeg synes BD har en slags signatur med den smaken, men har ikke lykkes å komme i nærheten av å reprodusere den.

A
 
Synes faktisk ikke BD har så mye røff humle i seg, det er liksom cohumulonen, men thats it, får du den fra flaske så er det bare humledød man smaker, som fort kan forveksles med at det er slik det skal være..

Men okei. Hvordan karbonerer du? CC'er du? Røff humle skal vi definitivt klareå få frem her.
 
Det kan hende at de to virker ganske røffe i humla fordi de begge er ganske tynne/liten maltkopp


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Synes faktisk ikke BD har så mye røff humle i seg, det er liksom cohumulonen, men thats it, får du den fra flaske så er det bare humledød man smaker, som fort kan forveksles med at det er slik det skal være..

Men okei. Hvordan karbonerer du? CC'er du? Røff humle skal vi definitivt klareå få frem her.
Så er det kanskje humledød jeg prøver å etterlikne. Men den smaker helt annerledes enn det meste annet. Har ikke sjekket datoen på flaskene jeg har kjøpt. Kan sjekke en punk pale ale jeg har hjemme, og se om samme smaken sitter der. Jeg humler uten pose med fem dager gjenstående, cc'er, karbonerer på flaske.

Edit: Innser at det kryper over i threadjacking her. Kan vurdere å lage en egen tråd.

A
 
Veldig interessant, @Miguel. Enten har jeg missforstått veldig tidligere, men jeg har oppfattet her inne at man tørrhumler etter dag 5-6, når stormgjæringen har gitt seg.Gahr skriver joi sin oppskrift Engelsk Bitter "tørrhumle fra dag 5" Om man da lar det gjære ut 14 dager, betyr jo det 9 dager i karet, desto mer jo lenger det står. Det forklarer jo hvorfor jeg synes jeg har fått så mye mer smak enn aroma.
 
Sist redigert:
Og hva med å tørrhumle i flere omganger, 7-5-3 dager
Har det no for seg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det tror jeg definitivt. Mange som gjør det, flere av de mest kjente IPA/DIPAene blir så og så og si kontinuerlig tørrhumlet. Ett av de store kjente bryggeriene i statene (som jeg dessverre ikke husker navnet på nå) mener jeg tørrhumler 4-5 ganger i fra ølen havner på kone, men for hver ny tilsetning så dumper de truben fra den gamle.

Jeg har ikke orket å testet dette selv, ett steg om gangen :)

Har stående to ganske like APAer nå, tredje settes på lørdag. Litt forskjellige humletyper og caso4 vs cacl testing. Felles for de er at de skal få fem dager tørrhumling på 10c. Stc på #1 ble nettopp progget slik at når jeg står opp på lørdag så er det tørrhumling og spunding før tempen blir senket til 10c, og etter fem dager til 2c.

To dager etterpå skal jeg komme med rapport, kjører to dager cc for litt mer clean smak rett ut av fatet.
 
Veldig interessant, @Miguel. Enten har jeg missforstått veldig tidligere, men jeg har oppfattet her inne at man tørrhumler etter dag 5-6, når stormgjæringen har gitt seg.Gahr skriver joi sin oppskrift Engelsk Bitter "tørrhumle fra dag 5" Om man da lar det gjære ut 14 dager, betyr jo det 9 dager i karet, desto mer jo lenger det står. Det forklarer jo hvorfor jeg synes jeg har fått så mye mer smak enn aroma.
De fleste tørrhumler når stormgjæringen gir seg. Men er man ute etter maks aroma frs en humletilsetning så påstår jeg at det ikke er veien å gå. Kanskje ved mye lavere temperatur.

Mtp på smak (hvis noen fortsatt mener at man bare får aroma og ikke smak av tørrhumling så ikke hør på de) så er det en helt annen greie.

Har ikke gjort slike tester selv enda men hvis du f.eks ser på databladet til Huell Melon så sier det at de bær-smakene som denne skal gi ikke kommer før man har en kontakt-tid på 2-4 uker. Da bør man tørrhumle kaldt. Har mailet kort med en av de som utviklet denne humla og fikk egentlig bare korte svar ut av ham, men joda. Senke temperaturen og la den sitte i flere uker så får du andre smaker enn noen dager/en uke ved ale-gjæringstemp.

Tenkte å prøve dette når jeg får tak i en sekk hvete igjen. Lage en belgisk, gjære vanlig, senke ned til lagering-temperatur, hive oppi huell melon og se hva som har skjedd etter en måned. Og evt tørrhumle mer for aroma når det er igjen ca en uke.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Tilbake
Topp