Håvard Skjevling
Norbrygg-medlem
@Miguel Tilpasser du gjæringsplanen etter når du tørrhumler (Evt omvendt)?
Så er det kanskje humledød jeg prøver å etterlikne. Men den smaker helt annerledes enn det meste annet. Har ikke sjekket datoen på flaskene jeg har kjøpt. Kan sjekke en punk pale ale jeg har hjemme, og se om samme smaken sitter der. Jeg humler uten pose med fem dager gjenstående, cc'er, karbonerer på flaske.Synes faktisk ikke BD har så mye røff humle i seg, det er liksom cohumulonen, men thats it, får du den fra flaske så er det bare humledød man smaker, som fort kan forveksles med at det er slik det skal være..
Men okei. Hvordan karbonerer du? CC'er du? Røff humle skal vi definitivt klareå få frem her.
Det tror jeg definitivt. Mange som gjør det, flere av de mest kjente IPA/DIPAene blir så og så og si kontinuerlig tørrhumlet. Ett av de store kjente bryggeriene i statene (som jeg dessverre ikke husker navnet på nå) mener jeg tørrhumler 4-5 ganger i fra ølen havner på kone, men for hver ny tilsetning så dumper de truben fra den gamle.Og hva med å tørrhumle i flere omganger, 7-5-3 dager
Har det no for seg?
Sent from my iPhone using Tapatalk
De fleste tørrhumler når stormgjæringen gir seg. Men er man ute etter maks aroma frs en humletilsetning så påstår jeg at det ikke er veien å gå. Kanskje ved mye lavere temperatur.Veldig interessant, @Miguel. Enten har jeg missforstått veldig tidligere, men jeg har oppfattet her inne at man tørrhumler etter dag 5-6, når stormgjæringen har gitt seg.Gahr skriver joi sin oppskrift Engelsk Bitter "tørrhumle fra dag 5" Om man da lar det gjære ut 14 dager, betyr jo det 9 dager i karet, desto mer jo lenger det står. Det forklarer jo hvorfor jeg synes jeg har fått så mye mer smak enn aroma.