Vestkast - en norsk podcast om øl og ølbrygging!

Gikk du glipp av Bergen Ølfetival 2015, eller trenger du å friske opp hukommelsen?
Nå er Vestkast Episode 5 Festivalspesial ute.
1 time og 1 minutt ølprat, festivalprat, stemningsrapporter og intervjuer.
Bruker du ikke Itunes finner du den her: spacekraft.no/vestkast

:)
 
Sist redigert:
Driver du med dobbelmesking? Lager du SlowFood? Eller har du bare god tid? Da er Vestkast episode 8 noe for deg. 2 timer og 12 minutter med informativt småprat om juleøl og julemat, ispedd lange digresjoner og lødig humor. Vestkastredaksjonen er for anledningen utvidet med enda en kokk + en sommelier. Vi tester ni juleøl fra ni bryggerier, og diskuterer hvilken julemat som kan passe til. Sponset av Vestbrygg (vestbrygg.no) og Pingvinen (pingvinen.no).

Du finner oss på Itunes
eller her: http://spacekraft.no/vestkast/
 
Endelig er den her: Gjærepisoden. 1 time og 39 minutter nådeløs nerding om gjær! Espen Lothe og Gahr Smith-Gahrsen tar deg med på et dypdykk i gjærens forunderlige verden, med Rolv Bergesen og Sammy Myklebust måpende på sidelinjen. Her er noe for alle: nysgjerrige nybegynnere, lystige viderekomne eller skjeggete ølnerder.

Du finner oss på Itunes, eller her: http://spacekraft.no/vestkast/episode-9-gjaer/
 
Jeg har et par oppfølgingsspørsmål til Lothe! (Og andre top høstere)
Hva slags andre gjærtyper er bra til å top høstes?
Og en anna ting jeg lurer litt på; er det nødvendig og ha en starter mer enn første gangen en gjær brukes? Eller kan jeg bruke slurien rett i en ny batch?

Hadde et spørsmål eller to til, men det kokte tydeligvis bort i kålen denne gangen.

Jeg har prøvd endel høsting allerede, men itte fått helt styr på mengder og slikt enda, og kjenner jeg trenger tips til gode top høstere. Så man faktisk kan prøve flere enn de to Lothe bruker på Kinn.
 
Jeg har et par oppfølgingsspørsmål til Lothe! (Og andre top høstere)
Hva slags andre gjærtyper er bra til å top høstes?
Og en anna ting jeg lurer litt på; er det nødvendig og ha en starter mer enn første gangen en gjær brukes? Eller kan jeg bruke slurien rett i en ny batch?

Hadde et spørsmål eller to til, men det kokte tydeligvis bort i kålen denne gangen.

Jeg har prøvd endel høsting allerede, men itte fått helt styr på mengder og slikt enda, og kjenner jeg trenger tips til gode top høstere. Så man faktisk kan prøve flere enn de to Lothe bruker på Kinn.
AH! Dekk er så fancy, men jeg har ittno trykkfritank. Jeg har plastkar fra bryggebutikken! Altså etter at jeg har top høsta; hva gjør jeg? Setter jeg igjen et lokk, med gjæringslås på, eller legger jeg bare lokk på, med teip over hullet i lokket, eller? :)

På forhånd takk for svar!!
 
Veldig gøy å høre på. Tilfeldighetene ville ha det til at jeg hadde et par flasker fra Kinn på bordet mens jeg hørte hvordan Hr. Lothe tenkte om gjæringen på sitt bryggeri. Gøy podkast som har en aldeles nydeleg amatørfaktor (litt knotete klipping, til dels hårreisende rar struktur, ispedd malplasserte digresjoner). Tommel opp.
 
Tilbake
Topp