Red Ale med blåbær?

lasju

 
Har noen erfaring med å putte blåbær i Red Ale etter stormgjæringen er over? Eller vil det bli rart og man heller anbefaler å putte det i en Stout?

Takk!
 
Purple ale! :D

Bare nysgjerrig: noen spesiell grunn til at du vil gjøre det med akkurat red ale? Når jeg får sånne idéer pleier jeg å stikke om en del av batchen og eksperimentere med den. Da har du også mulighet til å sammenligne med baseølet.
 
Ha ha, godt spørsmål! Jeg har brygget en batch (min 3.) Red Ale og kom på at jeg har blåbær i fryseren, både bær jeg har hatt i sprit og laget likør av samt blåbær som ble frosset ned i august.

-tenkte ikke på å stikke om. Det skal jeg prøve.
 
Er det vel lite som ikke funker med blåbær :) Ville kanskje gått for dem du har hatt i sprit. Kan være mye rart i bær selv om de har vært frosset. Levende ting som du kanskje helst vil ha litt kontroll på om du skal ha det i ølet.
 
Har laga det et par gongar, veldig fornøgd med den. får ein fin lillafarge, men ver obs på humleprofilen, har du humle med mykkje citruspreg eller høg ibu kan det krasje litt. Blåbær fungerar fint i pale ale og forsovidt :rolleyes:
 
Spennede! Hvor mye blåbær bør jeg bruke på 10l? -så "sparer" jeg resterende til ordinært Red Ale.
 
@Ivar E vet du om evt spriten i bærene vil ta livet av/ påvirke gjæren?
Med mindre du bruker veldig mye så vil ikke noe sånt påvirke alkoholinnholdet i væsken altfor mye. Du kan regne ut hvor mye alkohol bæra inneholder basert på mengde bær og mengde sprit (50/50 bær og sprit gir ca halvparten av utgangspunktet), og deretter regne ut hvor mye det øker % i ølet. Feks: 20 l øl + 1 kg bær. His vi antar at bærene er 20% og ølet 5% så tror jeg, men litt kjapp hoderegning, at det skulle gi deg en total på litt under 6%.

Så med mindre du begynner å nærme deg grensa til gjæra allerede, så burde det gå fint. Om du risikerer spritsmak på ølet vet jeg ikke, men jeg vet om lite som skjuler spritsmak bedre enn blåbær ;) Du kan evt teste ved å ha litt most bærmix i et glass med tilsvarende øl, la det trekke ut litt og se hva du synes. Evt ta ut en liten del av batchen og la det stå til. :beermug:
 
Spennede! Hvor mye blåbær bør jeg bruke på 10l? -så "sparer" jeg resterende til ordinært Red Ale.
brukte ca 3 kg på 25l, men der må du nesten prøve deg litt fram sjølv. Blåbær er set relativt lite smak i forhold til bringebær om du tenker smak per kilo bær. Hadde eg brygga ein porter eller stout ville eg brukt ein heil del meir bær, kansje oppmot 5kg for å få eit godt blåbærpreg. I ein relativt clean red ale ville eg moderert det i større grad.
 
Det er en fryd å få muligheten til å ta del i dette imøtekommende og kunnskapsrike forumet!

Takk for gode svar karer!
 
Tilbake
Topp