Falsk bunn / silbunn

Hei,

Lurer på hvor vanlig og / eller essensielt dere forumvenner synes det er å bruke falsk bunn / silbunn ? Kan denne kombineres med silkar ? Eller brukes denne kun får dere som brygger BIAB ?
 
Silbunn brukes enten ved BIAB eller når du kun har malt i. Brukes ikke i sammen med maltrør. Silbunnens effekt å få litt dødrom mellom varmekilde og malt, samt hindre at malten kommer i pumpa/kuleventilen. Brygging med silbunn gir deg i de fleste tilfeller høyere effektivitet/utnyttelse av malten.

Fordelen med BIAB/meskerør er rengjøringen. Spesiellt hvis du skal bruke samme kar til mesking og koking. Da slipper tappe ut vørteren for å spa ut malten før kok.
Fordelen med silbunn er som oftest høyere effektivitet.
 
Silbunn brukes enten ved BIAB eller når du kun har malt i. Brukes ikke i sammen med maltrør. Silbunnens effekt å få litt dødrom mellom varmekilde og malt, samt hindre at malten kommer i pumpa/kuleventilen. Brygging med silbunn gir deg i de fleste tilfeller høyere effektivitet/utnyttelse av malten.

Fordelen med BIAB/meskerør er rengjøringen. Spesiellt hvis du skal bruke samme kar til mesking og koking. Da slipper tappe ut vørteren for å spa ut malten før kok.
Fordelen med silbunn er som oftest høyere effektivitet.

Har kun brygget med maltrør på mine 5 første brygg, men ser fordelene med en falsk bunn og meskepose. Eventuelt med nippel og silikonslange ut til krana på kjelen. Tenker da mest på mindre trub og at man slipper at dette brenner seg fast i bunnen. Samt større utbytte ettersom malten får kontakt på «alle flater» under meskingen.Hvis jeg har forstått det rett så skal man røre mer når man bruker meskepose enn når man bruker maltrør. Kan man la være å røre gjennom meskingen med meskepose dersom man sirkulerer med pumpe og ellers har kontroll på temperaturen ?
 
Har kun brygget med maltrør på mine 5 første brygg, men ser fordelene med en falsk bunn og meskepose. Eventuelt med nippel og silikonslange ut til krana på kjelen. Tenker da mest på mindre trub og at man slipper at dette brenner seg fast i bunnen. Samt større utbytte ettersom malten får kontakt på «alle flater» under meskingen.Hvis jeg har forstått det rett så skal man røre mer når man bruker meskepose enn når man bruker maltrør. Kan man la være å røre gjennom meskingen med meskepose dersom man sirkulerer med pumpe og ellers har kontroll på temperaturen ?
Silbunnen fjernes før kok, siden trub kommer fra humlen, så vil du ikke få mindre trub.
Det fastbrente belegget i bunne vil man forsatt få, selv med silbunn. Er det tykkelsen og innholdet i mesken, samt varmekilden som gjør at man får fastbrent belegg. Dette er ikke til å unngå på bryggemaskiner som BB30, Grainfather o.l. Ved å få en større varmeflate, som ved en 40L og induksjonsbunn vil man kunne redusere det brente belegget.

En bør egentlig røre mer med maltrør, siden malten er i en smalere og høyere beholder, og man får en mer kompakt maltseng. Dersom du sirkulerer, trenger du ikke røre noe særlig eller tilsetningen av malten.

En annen fordel med BIAB/silbunn, er at man kan ha mer malt i samme kjele, enn ved bruk av meskerør.
 
Jeg mesker med en liten falskbunn og en stor meskepose i en 36literskjele. Falskbunnen aleine holder ikke grums og guff unna, så jeg trenger meskeposen som et ekstra filter. Og så får jeg ekstra god effektivitet gjennom at jeg kan heise opp posen når meskinga er over, og la den renne av seg litt. Så heller jeg det som da er igjen i bunnen av kjelen over i det store 3litersmålet, lar grumset bunnfelle seg, og dekanterer en liter eller så med klar vørter over i kokekjelen (bruker BB60'n til det).
 
Har en kjele med 30cm diameter. Kan kanskje benytte en silbunn på 25cm da ? Tenker at 30cm blir akkurat litt for stor. Kanskje ikke ideelt at denne berører temperaturføler i bunnen på kjelen ?
 
Har en kjele med 30cm diameter. Kan kanskje benytte en silbunn på 25cm da ? Tenker at 30cm blir akkurat litt for stor. Kanskje ikke ideelt at denne berører temperaturføler i bunnen på kjelen ?
En silbunn skal passe akkurat til kjelen dersom den skal brukes uten uten meskepose. Dersom du bruker meskepose, så mister silbunnen egentlig litt av funksjonen, utenom at den gjør at posen ikke ligger nedpå varmekilden. Så i det tilfelle, så vil man ikke trenge en silbunn som passer akkurat.
 
En silbunn skal passe akkurat til kjelen dersom den skal brukes uten uten meskepose. Dersom du bruker meskepose, så mister silbunnen egentlig litt av funksjonen, utenom at den gjør at posen ikke ligger nedpå varmekilden. Så i det tilfelle, så vil man ikke trenge en silbunn som passer akkurat.
Er det vanlig praksis å meske uten meskepose eller maltrør ? Altså bare bruke kjelen med silbunn med silikonslange ut til krana da eller ?
 
Den vanligste bruken av silbunn er uten pose, både med og uten slange. Da er det viktig at det ikke er en glippe mellom kjelen og silbunnen. Dette løses ofte med en pakning av et slag. Bruk av meskepose er for å gjøre det lettere å fjerne malten etter mesking.
 
Jeg brukte en buet falskbunn før. Den hold seg tett nok uten pakning, men det ville sikkert ikke skade å ha en kløyvd silikonslange rundt kanten.
Siden den er buet, er det ikke så nøye at den når helt ut til kanten av kjelen, den gjorde ikke det hos meg. 35cm kjele og 30cm falskbunn, gikk akkurat innenfor temperatursensoren.

Men nå har jeg kjøpt meskekar som passer akkurat til kjelen, det gir kortere bryggedag.
9c38da48da2e4a3f4c192d210dd925c7-image.jpeg
 
Jeg lurer litt på terminologien her. Jeg vil gjerne kalle en flat rist som hviler på bein eller på en rand i kjeleveggen, for silbunn, og en konkav gjennomhullet "tallerken" som hviler på kjelebunnen, for en falskbunn. Bryggselv kaller alt for falskbunn, ser jeg. Jeg aner ikke om det finnes noen opprinnelig/"egentlig" bruk av disse begrepene.

Den falskbunnen jeg har, ligger ikke helt flush med kjelebunnen, så om jeg ikke bruker meskeposen, funker den dårlig. Med meskeposen er den perfekt. Og jeg kan jo ikke utstyre den med noen pakning, for jeg bruker varme på kjelen. Med en silbunn som slutter ordentlig til kjeleveggen, trengs jo ikke meskeposen - men den kan jo uansett kanskje være grei å bruke.
 
Jeg bruker bare en fullåpen damprist rammen med BIAB. Dekker ikke hele bunnen, men forhindrer meskeposen å komme helt nedi bunnen. Da kan jeg holde mesketemperaturen jevn ved å ha platen på svak varme, uten at posen svir seg.
5b6c6fc2a48cbb677100a47ed5eb22bf.jpg

3fbd7b663431f5ca28619c59372d8f5b.jpg
 
Og jeg kan jo ikke utstyre den med noen pakning, for jeg bruker varme på kjelen.
Jeg brukte en pakning av en silkonslange. Det fungerer helt fint med varme fra kokeplaten under.
Jeg har imidlertid sluttet å bruke pakningen, for etter en stund så danner det seg et "filter" nederst i maltsengen som gjør at ingenting slipper gjennom den eventuelle lille glipen mellom falskbunnen og kjelebunnen. Jeg sirkulerer med pumpe under stort sett hele meskingen.
 
Jeg bruker bare en fullåpen damprist rammen med BIAB. Dekker ikke hele bunnen, men forhindrer meskeposen å komme helt nedi bunnen. Da kan jeg holde mesketemperaturen jevn ved å ha platen på svak varme, uten at posen svir seg.
5b6c6fc2a48cbb677100a47ed5eb22bf.jpg

3fbd7b663431f5ca28619c59372d8f5b.jpg
Googlet damprist og ser at denne finnes på Clas Ohlson til kr. 99,- Hvilken vei bruker du denne ?
 
Har laget meg en silbunn av toppen på en tank, 1mm spor kuttet med vinkelsliper. Silikonslange som pakning, ikke pvc som på bildet.
Var spent på om dette gikk fint uten meskepose, men det viste seg å ikke være problem. Bra gjennomstrømming så ingen behov for å strupe pumpa.
xaT22PG.jpg
 
Har en kompaktbrygger på 30 liter med maltrør som jeg bruker til både mesk og kok. Vurderer å kjøpe en falskbunn og meskepose. Tenker da på falskbunn for å slippe at posen berører varmeelementet. Ser av svarene at kapasitet og utbytte vil øke. Skjønner at BIAB først og fremst benyttes i kjeler, men kan ikke se at det skal være noe i veien for å forsøke dette på en kompaktbrygger eller hva ? Noen som bruker denne kombinasjonen i stedet for medfølgende maltrør ?
 
Har brukt alle de ovenfornevnte variantene. Alt fungerer helt fint og har hatt lite variasjon på effektivitet. Det er mest smak og behag. Har endt opp med flat falskbunn med pakning på 50L gryta, og konkav falskbunn (grov) og BIAB-pose på 36L gryta
 
Har en kompaktbrygger på 30 liter med maltrør som jeg bruker til både mesk og kok. Vurderer å kjøpe en falskbunn og meskepose. Tenker da på falskbunn for å slippe at posen berører varmeelementet. Ser av svarene at kapasitet og utbytte vil øke. Skjønner at BIAB først og fremst benyttes i kjeler, men kan ikke se at det skal være noe i veien for å forsøke dette på en kompaktbrygger eller hva ? Noen som bruker denne kombinasjonen i stedet for medfølgende maltrør ?
Jeg vurderer det samme selv, for å få høyere utbytte enn med meskerør. Men det er skylleprosessen som stopper meg. Blir fort mye søl med en BIAB, kontra et meskerør som du setter på toppen og lar seg renne av.
 
Tilbake
Topp