Gjær og humlerester?

Marius K.

Norbrygg-medlem
Slik så brygget mitt ut da det skulle flaskes i dag. Det er tørrhumlet. Gjæren som er brukt er WLP001. Jeg har aldri opplevd så mye "grums" ved flasking tidligere. Er dette bare gjær og humlerester, eller er det noe muffens? Det lukter og smaker godt, så det er vel et godt tegn.
 
Definitivtgfjær og humle. Du blir antakelig kvitt problemet enkelt ved å sette gjæringskaret kaldt et par dager før tapping.
 
Hei. Har samme problem med mye grums i bøtta. Burde tappet i dag, da tørrhumla har vært i i 7 dager. Dessuten bobler det fortsatt litt i gjærlåsen. Hvor lenge kan jeg vente før tapping før tørrhumla setter usmak? Noen som har erfaring? Vil det hjelpe/ minske faren for usmak når det settes kaldt?
 
Anbefaler Miguel sin Ploppeguide 101.
Hovedpoenget er å måle FG over flere dager, hvis den forander seg lite/ingenting - så kjør på å flaske.

Hvis du har samme "grums" som på bilde i vedlegget over, så er det humlerester fra tørrhumlingen som flyter. Null stress, dette forsvinner hvis du stikker om før flasking. Ellers kan gjæringskar stå ganske lenge av seg selv, men lurt å få gang på ting og ikke vente til perfekte dagen det passer. Kaldt er alltid bra for øl, utenom gjæring - kan man si er en hovedregel.
 
Tilbake
Topp