Tappetårn , flow regulering

ADale

Norbrygg-medlem
Har jeg misforstått, eller er det vanskelig å regulere flow? For disse spakene går jo bare rundt og rundt. Finner ikke noe nullpunkt. Har diskutert dette med Ølbrygging også for en god stund siden, men mener å huske at dette ikke er så lett. Noen tips? 1000010709.jpg
 
På Perlick sitter spaken i et stempel, som skyves fram/tilbake.
Sitter den ikke korrekt i hullet på stemplet, får man ingen effekt, men trolig også lekkasje.
Vet ikke om denne er konstruert på samme vis, men den må vel ha kontakt med noe som åpner/stenger gjennomstrømning.
 
Det er en Perlick. Poenget mitt er at om man ikke har full track,så kan man dra spaken rundt og rundt. Kan ikke du det? Mine 2 lekker ikke.
 
Skjønner ikke helt hva du mener med "full track", men mine har omtrent 1/4.1/3 utslag.
Det er ikke mulig å snurre spaken helt rundt, om den er montert riktig, siden stemplet vil stoppe utslaget.
Den er skrudd helt inn?
 
Det er en Perlick. Poenget mitt er at om man ikke har full track,så kan man dra spaken rundt og rundt. Kan ikke du det? Mine 2 lekker ikke.
Hoeres rart ut at det ikke er noe nullpunkt. Har du proevd aa demontere kranen, og saa bevege spaken? Da skal du se at "innmaten" beveger seg mellom to markerte endepunkt. Eller ikke beveger seg i det hele tatt hvis spaken ikke sitter i sporet.
 
Hoeres rart ut at det ikke er noe nullpunkt. Har du proevd aa demontere kranen, og saa bevege spaken? Da skal du se at "innmaten" beveger seg mellom to markerte endepunkt. Eller ikke beveger seg i det hele tatt hvis spaken ikke sitter i sporet.
Koble fra fatet før du åpner og sjekker....
 
Hei, her er en video som viser hva jeg snakker om. Som dere ser griper spaken. Den beveger seg inn og ut som den skal, men altså ikke noe nullpunkt. Forstår dere nå hva jeg snakker om? Det står Nokatap på kranen, så vil tro det er det og ikke Perlick. Så hva er galt med min montering? Eller har kanskje Perlick en bedre design?

Video
 
Spak helt til venstre: Det svarte inni er da min ut mot høyre

Spak helt til høyre, 90 grader: Det svarte inni er max ut mot høyre

Ølbrygging sa at flow er størst når jeg drar spaken mot meg. Så da er det vel det jeg må huske på: dra spaken mellom disse to ytterpunktene

1000010837.jpg
 
Hei, her er en video som viser hva jeg snakker om. Som dere ser griper spaken. Den beveger seg inn og ut som den skal, men altså ikke noe nullpunkt. Forstår dere nå hva jeg snakker om? Det står Nokatap på kranen, så vil tro det er det og ikke Perlick. Så hva er galt med min montering? Eller har kanskje Perlick en bedre design?

Video
Ok, du har Nukatap ser det ut som, de gaar helt rundt naar de er avmonterte. Men de skal stoppe naar de er paamonterte, fordi du da faar motstand mot shanken. Kan det vaere at du mangler "pluggen" som skal sitte mellom shanken og kranen? Jeg ser hylsa bevege seg i videoen, men jeg har en plugg som skal settes oppi den foer kranen monteres paa shanken
 
Ok, du har Nukatap ser det ut som, de gaar helt rundt naar de er avmonterte. Men de skal stoppe naar de er paamonterte, fordi du da faar motstand mot shanken. Kan det vaere at du mangler "pluggen" som skal sitte mellom shanken og kranen? Jeg ser hylsa bevege seg i videoen, men jeg har en plugg som skal settes oppi den foer kranen monteres paa shanken
...blir saa mye bedre med bilder...

Dette er "pluggen" jeg snakker om: https://www.olbrygging.no/kegland/1...-shuttles-reservedel-for-nukatap-flow-control

Har du den?
 

Vedlegg

  • Nukatap.png
    Nukatap.png
    2 MB · Sett: 17
Har ikke den lenger. Dessverre ble 2 kraner levert og bare 1 av disse. Vingen bruksanvisning og jeg trodde den ikke hadde funksjon siden jeg bare fikk 1...Hva skal jeg så gjøre? Går det bra3å bare gjøre3som jeg beskrev? Er det gull flow helt til venstre og min flow 180 grader til høyre?
 
Har ikke den lenger. Dessverre ble 2 kraner levert og bare 1 av disse. Vingen bruksanvisning og jeg trodde den ikke hadde funksjon siden jeg bare fikk 1...Hva skal jeg så gjøre? Går det bra3å bare gjøre3som jeg beskrev? Er det gull flow helt til venstre og min flow 180 grader til høyre?
Det er vel den pluggen som er flow controlen, så svaret er vel å bestille ny fra lenken jeg postet. Uten den har du bare en hylse som går frem og tilbake, det er ingenting som begrenser flowen da.
 
Det er vel den pluggen som er flow controlen, så svaret er vel å bestille ny fra lenken jeg postet. Uten den har du bare en hylse som går frem og tilbake, det er ingenting som begrenser flowen da.
Ja, er det 2 deler? Linken viser 2 deler.
 
Ja, er det 2 deler? Linken viser 2 deler.
Ja, du får to deler. Men hylsa har du allerede, det er den som beveger seg i videoen du poster. Hvis du går inn på lenken min og ser på det andre bildet på olbrygging, så ser du hvordan de to delene påvirker hverandre: hylsa dytter pluggen inn mot shanken når du vrir på spaken
 
Åja,og så,kan det være du vil ha med denne for å få kranen til å returnere av seg selv: https://www.olbrygging.no/nukatap/103395/nukatap-fc-selvlukkende-fjær-for-nukatap-med-flow-control
 
Tydelig at det mangler noe. Kegland har kommet med en ny del som skal minke skumproblemer mer enn den forrige. Denne videoen forklarer hele krana veldig greit. Kanskje du får noen svar?

 
Nå banner jeg kanskje litt i kirka, men er det ikke et velkjent fenomen at flow kontroll egentlig fungerer under midt på treet? Er det ikke greiere å bare balansere linjene og være happy camper?
 
Nå banner jeg kanskje litt i kirka, men er det ikke et velkjent fenomen at flow kontroll egentlig fungerer under midt på treet? Er det ikke greiere å bare balansere linjene og være happy camper?
Det fungerer greit mener jeg, her mangler trådstarter en del til 50 kroner for å få oppsettet til å fungere…
 
Det fungerer greit mener jeg, her mangler trådstarter en del til 50 kroner for å få oppsettet til å fungere…
Er selvfølgelig enig i det, 49 spenn er en billig løsning på et problem, men samtidig så vil(statistisk sett) en flow kontroll kran aldri kunne nå opp til balanserte linjer.

Jeg forstår at hytteskapet kanskje ikke er like viktig som hjemmeskapet, og en større investering føles litt unødvendig, men kanskje det kan kombineres? Kjøp delen til 49, balanser linjene og bli happy (hytte) camper?
 
Tilbake
Topp