Muligheter for helt fersk ølbrygger, ølsett, maskiner

En boks på butikken er vel fra Seidel kr. 25 til Guinness kr. 50. Noen "håndverksøl" dyrere men er jo ikke hva det går mengder av. Regn ut en snittpris på kr. 40 da. Si det går en sekspakning i uka for å kanskje være litt tilbakeholden. 6x40 = 240. Med 52 uker i året kjøper man da øl for kr. 12480. Hvis du da kjøper det på Finn linken til kr. 10000 kan du kjøpe ingredienser til 2480 før du har betalt like mye. La oss si du produserer enkel pale ale eller pils, kan du kjøpe to sekker malt (1000 kr) som er 50 kg. Hvert brygg tar cirka 5-6 kilo malt for et øl på rundt 5-6%, og du skalerer til å fylle ett fat med ferdig gjæret øl. En pakke 500 gram AEB gjær fra Hopstore (kr. 600-700), og så finner man humler til sin smak for resterende budsjett på kr. 700-800. Humler man til smak og ikke humlebomber så vil disse ingrediensene holde til 7-8 batcher øl, og da har man det første året brygga samme volum til samme pris som det man kunne kjøpt i butikk. Nå er utstyret "betalt for" og batchene etterpå sparer man mye mer på.
 
Ja, jeg så det ble veldig dyrt med den maskinen jeg linket til.

En del av hensikten er å spare seg noen kroner, og fortsatt kunne kose seg med øl noen kvelder i uken.
Den maskinen er et veldig kostbart leketøy - som jeg trur man ganske fort blir lei av.

Det kan være mange grunner til å gå i gang med å brygge sitt eget øl, og det å spare noen kroner er ofte en av dem. Men du slutter fort med det om du opplever at ølet ikke blir godt, eller at det tar for mye tid/er for mye arbeid.

Sjølsagt er utstyr viktig, for du kan ikke brygge uten å skaffe deg i alle fall noe utstyr. Et startsett med FWK sparer deg for alt som har med det å lage vørter å gjøre, så det er en grei måte å komme i gang på. Men i lengden blir det et mye dyrere øl enn det du kan brygge om du lager vørteren sjøl. Jeg kan brygge for 1/5 av det det koster med FWK.

Du kommer uansett neppe til å fortsette å brygge så lenge dersom du ikke opplever at det gir deg noe mer enn bare øl. Det må faktisk bli sånn at du gleder deg til neste bryggedag. Jeg veit ikke om ordet "gøy" helt dekker det - men OK, det må være "gøy" å brygge.

Jeg har begynt å legge litt vin, basert på sett med ferdig druekonsentrat. Nøyaktig samme opplegget som FWK. Det er litt fascinerende å faktisk kunne lage godt drikkbar vin sjøl, og det er greit å spare noen kroner. Men: Det er ikke gøy. Det er bare arbeid. Heldigvis trenger jeg ikke å gjøre så mye av det, for vi drikker lite vin. (Vi har jo godt øl:)!) Men det er kjekt å kunne bruke så mye jeg vil i matlaging uten å tenke på hva det koster.

Vinlegginga forutsetter ikke kunnskaper i det hele tatt. Det eneste er at det er en fordel å vite litt om reinhold og desinfisering, men du trenger ikke å vite noe som helst om det som foregår i vindunken din. Fyll opp med vann, hell i tørrgjæren og sett dunken i vanlig romtemperatur. Riktig så enkelt er det ikke når du setter vørter til gjæring - og jeg synes bruksanvisninga til f.eks. dette settet gjør det litt for enkelt. Du trenger en del kunnskap om gjær og gjæring, som @Steinar Huneide skriver i en av postene over her. Det er ganske mye du kan gjøre feil, eller om ikke annet ikke gjøre så godt som du burde, om du ikke har den kunnskapen. Og du må mestre reinhold og desinfisering, som er helt avgjørende. Så bruk litt tid på å sette deg inn i det grunnleggende før du går i gang, så minsker du risikoen for at resultatet ikke blir godt.

Å sørge for riktig temperatur under gjæringa, er viktig. Hvilke muligheter har du til det i boligen din? Svaret forteller hvilke øltyper du kan brygge uten å skaffe deg utstyr til å styre temperaturen aktivt - og hvilke du bør ligge unna å prøve deg på. For de fleste ale-typene gjelder f.eks. at det er en fordel å kunne starte på litt lav temperatur (16-18 grader).
 
Som @Steinar Huneide sier, så kan det gå med mye tid til brygginga. Jeg bruker gjerne 8-9 timer på en bryggedag, men jeg er pensjonist og trenger ikke gjøre noe for å få det fort unna. Jeg trives med å somle:). Men hvis det skulle være viktig: Du kan, gjennom å kutte noen hjørner, redusere bryggetida til mellom 2 og 4 timer, alt etter hvor ekstremt du vil gå til verks. Jeg har kjørt en serie med slike brygg, og det går ikke ut over kvaliteten på ølet. Men du får ikke drukket særlig mange kopper kaffe underveis, for å si det sånn.

Framgangsmåten er utvikla av amerikaneren Marshall Schott, som kaller den "Short and Shoddy". "Fort og gæli" er vel en grei oversettelse. Her er en tråd om temaet: https://forum.norbrygg.no/threads/short-and-shoddy.42824/ Men dette er ikke noe du trenger å sette deg inn i nå; jeg bare nevner det.
 
Ja, jeg så det ble veldig dyrt med den maskinen jeg linket til.

En del av hensikten er å spare seg noen kroner, og fortsatt kunne kose seg med øl noen kvelder i uken.
Jeg er usikker på om ølbrygging er veien å gå dersom målet er å spare penger. Og i hvert fall ikke dersom du regner tiden som verdi. Jeg tror du fort kan få mer igjen for investert tid og kroner ved å drive litt annen matauk, eller å følge med på børsen.

Men hvis målet er billig alkohol, ville jeg nok holdt meg unna all grain og begrenset meg til FWK eller andre ferdige sett som bare skal kokes og settes til gjæring. All grain brygging er nok mest for de som liker å holde på med å brygge.

En gang nær min karriere stsrt, spurte jeg her på forumet hvorfor folk kværner maltet selv når det kan kjøpes ferdig kværnet. Noen forklarte det med store innkjøp og avstand til butikken etc. Men en svarte at det var fordi han da fikk bruke mer tid i bryggeriet. Det tror jeg er et svar som kjennetegner mange av oss her inne. Vi liker minst like godt å lage ølet som å drikke det.

Men som mange over har sagt over, kjøp deg et startsett med Fresh Wort Kit og prøv noen ganger. Synes du det er gøy å få det til, så glem penger spart og kos deg med en hobby du aldri blir utlært i.
 
Brygger du kun for ditt eget konsum så holder det med 25-liter kompaktmaskin. En brukt Grainfather vil jeg tenke meg at er det beste med mest for pengene. Spare penger gjør du, så lenge du har ledig tid å bruke. Hvis man regner tid som kostnad så kommer nok så og si alle ølbryggere til kort om målet er å spare på ølbrygginga. Kanskje FWK og fat kommer positivt ut med tidsbruk opp mot å ha kjøpt ølet, men all-grain tar tid altså slik at man er klar over det. Som fersking så sitter man å passer på og følger med hele bryggedagen som fort kan ta 5-7 timer. Reinhold, gjæring, vasking, tapping, vasking. Hobby - helt supert. Får zen av å se blank bryggekjele og ryddige benkeplater. Humler fra A->Z i fryseren og malten sortert i hyllene etter EBC.

Eksempelvis fra Finn, her er nesten full pakke og du mangler bare ingredienser, litt slanger, ballocks, gass og regulator, tappekran.

Ja, jeg har tid til overs. Og jeg sitter heller og følger med på noe som gir prosentavkastning (...) enn å glane på propagandafirkanten. :cool:

Så ja, hygiene var viktig, så jeg får vel legge dusjhodet i klorløsning før jeg setter i gang da.
 
Jeg er usikker på om ølbrygging er veien å gå dersom målet er å spare penger. Og i hvert fall ikke dersom du regner tiden som verdi. …Det tror jeg er et svar som kjennetegner mange av oss her inne. Vi liker minst like godt å lage ølet som å drikke det.
+1

Selv uten å ta med tiden brukt kommer jeg nok aldri til å spare penger på dette. Jeg vil si jeg liker bedre prosessen med å lage det enn å drikke det, med en gang en batch er ferdig begynner det å kverne på hva man kan gjøre neste gang… :)
 
Jeg tenker jeg kjører enkelt og billig i første omgang, og da ser det ut som man kommer ca på eller under prisen på billigste øl i butikken.

Man kan jo sette opp sånn temperatursensor og styre en varmeovn med denne, men hvis man skal starte kaldt, hvordan er det med å flytte på bøtta når man skal ha det litt varmere?

Kan man ha øl på 5-liters vanndunker?
 
.

Man kan jo sette opp sånn temperatursensor og styre en varmeovn med denne, men hvis man skal starte kaldt, hvordan er det med å flytte på bøtta når man skal ha det litt varmere?
Det er uproblematisk å flytte på bøtta under gjæring, så hvis du f.eks. har en kald kjeller (10-12⁰) kan du fint gjære pils etc. der og så flytte den til vanlig romtemperatur etter to uker. Skvulp så lite som mulig.
Kan man ha øl på 5-liters vanndunker?
Ja, men det er vanskelig å rengjøre. Anbefaler at du finner andre løsninger.
 
Jeg tenker jeg kjører enkelt og billig i første omgang, og da ser det ut som man kommer ca på eller under prisen på billigste øl i butikken.
Da er det komfyren din med stor europris kjele og meskepose som er desidert billigst. Gjæring må du egentlig kontrollere med en termostat på et kjøleskap. Ølet går på flasker eller fat - noe anna er ikke optimalt og gir ølet kortere holdbarhet.
 
+1

Selv uten å ta med tiden brukt kommer jeg nok aldri til å spare penger på dette. Jeg vil si jeg liker bedre prosessen med å lage det enn å drikke det, med en gang en batch er ferdig begynner det å kverne på hva man kan gjøre neste gang… :)
Jo mer du brygger, jo mer sparer du:).
 
Jo mer du brygger, jo mer sparer du:).
Teoretisk kanskje. I praksis, nei. Jeg gir bort veldig mye øl. Jeg verken kan eller vil drikke alt ølet jeg brygger. Forøvrig er viktig at vi snakker om at hjemmebrygging også gir veldig enkel tilgang til øl som ofte også er sterkere enn butikkøl. Det har noen negative helsemessige effekter som det er viktig å et bevisst forhold til.
 
Teoretisk kanskje. I praksis, nei. Jeg gir bort veldig mye øl. Jeg verken kan eller vil drikke alt ølet jeg brygger. Forøvrig er viktig at vi snakker om at hjemmebrygging også gir veldig enkel tilgang til øl som ofte også er sterkere enn butikkøl. Det har noen negative helsemessige effekter som det er viktig å et bevisst forhold til.

Det er jo hyggelig da, å kunne gi bort litt sånn selvlaget.

Men ja da må man vel tenke seg om, så man ikke gjør noen en bjørnetjeneste.
 
Ja, jeg har tid til overs. Og jeg sitter heller og følger med på noe som gir prosentavkastning (...) enn å glane på propagandafirkanten. :cool:

Så ja, hygiene var viktig, så jeg får vel legge dusjhodet i klorløsning før jeg setter i gang da.
Skru av dusjhodet:)!!!!

Med mindre du veit at vannet ditt er tilnærma bakteriefritt, ville jeg uansett kokt det (og latt det kjøle seg ned) før jeg tilsatte det til vørteren. Risikoen for at det skal gå galt om du ikke gjør det, er nok liten - men hvorfor da den? Når du har holdt på med brygging ei stund, blir du over snittet paranoid:).

Jeg tenker jeg kjører enkelt og billig i første omgang, og da ser det ut som man kommer ca på eller under prisen på billigste øl i butikken.

Man kan jo sette opp sånn temperatursensor og styre en varmeovn med denne, men hvis man skal starte kaldt, hvordan er det med å flytte på bøtta når man skal ha det litt varmere?

Kan man ha øl på 5-liters vanndunker?
Jeg har et digert gammalt hus med flere "temperatursoner", så jeg styrer temperaturen ved å flytte dunkene mine. Når jeg har flere brygg på gang kjenner jeg meg omtrent som en slags border collie som flyr rundt og jager sauene på rett plass:).

Forøvrig - og dette er viktig! - er det temperaturen i det gjærende ølet, og ikke temperaturen i rommet, du må holde øye med. Det betyr at du må ha muligheten til å gjøre det, og det enkleste er å kjøpe ei slik "termostripe": https://brewshop.no/produkt/utstyr/maleutstyr/selvklebende-termometer-for-gjaeringsbotte-4-til-28 Når gjæringa starter, stiger temperaturen raskt fordi gjæren produserer varme. Den kan fort komme 3-4 grader over romtemperaturen, og det kan bli i varmeste laget. Resultatet kan bli usmaker i ølet, f.eks. fusel. Det er særlig i denne perioden - stormgjæringa - det er viktig å følge med, og eventuelt gripe inn. Dette varer bare noen få dager, og etter det kan du slappe mer av. Da er det som regel greit å bare la dunken stå i vanlig romtemperatur.

Jeg kan ikke se at Ølbrygging har slike termostriper nå, men jeg har sendt en mail og spurt - og sagt at de burde overveie å la ei sånn følge med startsettet.

Noe annet du bør ha, er et hydrometer. Da kan du ta prøver for å sjekke at ølet er ferdig utgjæra, og du kan beregne alkoholprosenten. Hydrometeret måler egenvekta i ølet, som synker etter hvert som gjæren spiser sukkeret og omdanner det til alkohol og CO2. Og når du kjenner egenvekta når du starter gjæringa (OG, original gravity) og når den er over (FG, final gravity), kan du bare legge tallene inn i en kalkulator du finner på nettet, f.eks. denne, og få ut alkoholprosenten.

I tillegg til sjølve hydrometeret må du ha en liten målesylinder (100 ml) som du tapper prøven i. (70 ml er nok, så du mister ikke så mye øl for hver prøve - som du dessuten kan drikke:).) Europris har kjekke sånne målesylindre, men ligg unna de hydrometrene de selger.

Bruksanvisninga sier at det tar 14 dager før ølet er ferdig. Det kan du ikke stole på. Ølet er ferdig når det er ferdig, og hvor fort det går, kan variere - bl.a. med temperaturen du har gjæra på. Aktivitet i gjærlåsen vil som regel være en grei indikator, forutsatt at du veit at dunken er helt tett, men det eneste helt sikre, er å ta prøver med en dags mellomrom når du mener du har grunn til å tru at ølet er ferdig. Har egenvekta da ikke endra seg, veit du at du er i mål.

Det følger med desinfeksjsonsvæske. Bland ut noe og ha på ei sprayflaske. Den skal du bl.a. bruke til å spraye inn i krana etter hver prøvetaking. (Og for all del: Ikke hell prøven tilbake i dunken!)

Nei, nå må jeg stoppe:). Du vil antakelig oppleve at det er mange små detaljer du vil trenge å spørre om underveis - og da er det bare å spørre. (Men det er lurt å lese gjennom mini-håndboka vår. Det kan hende du finner noen svar der.)
 
Sist redigert:
Jo mer man brygger, jo mer kjøper man ;)
Jeg kjøper en del øl for å kunne sammenligne med det jeg brygger, ja:). Men egentlig ikke så mye.

Du tenker nok på utstyr av ymse slag som man må ha, men akkurat det er jeg ferdig med. Likevel: Jeg skal ikke skryte på meg å ha brukt lite penger på utstyr sjøl om utstyret i og for seg er enkelt. Jeg synes det er praktisk å ha mer enn ei induksjonsplate, så jeg har tre:). Og det er jo kjekt å ha kjeler i forskjellige størrelser, så jeg har fem -seks stykker.

Nei, en enkel maskin er nok billigere, ja:).
 
Jo mer du brygger, jo mer lærer du:).
Av skade- infeksjoner, usmaker, en skikkelig omgang magasjuke - blir man som kjent klok. Man blir jo nødt til å prøve å finne ut hvorfor det gikk galt:). Og det gjør det!!!

@morphex Regn med at det kommer til å bli ett og annet brygg som må helles ut - og bruk dem for alt de er verdt:)!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp