Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Hvor fint maler du rugmalt - hvilken avstand mellom valsene..?
Jeg har gått helt ned på 0,6 mm, men jeg trur jeg ga blaffen i det da jeg kverna til saisonen. Det betyr at jeg kjørte dem gjennom på 0,9 mm, som er den vanlige innstillinga mi.

Rugkorna er små , men jeg trur jeg fikk greit utbytte av dem likevel på 0,9. Jeg er rett og slett usikker, men det er fort gjort å få bare mjøl av rugen, og det blir ikke så bra det heller. Det blir veldig mye grums - og kanskje tett mesk i en maskin?
 
Jeg har gått helt ned på 0,6 mm, men jeg trur jeg ga blaffen i det da jeg kverna til saisonen. Det betyr at jeg kjørte dem gjennom på 0,9 mm, som er den vanlige innstillinga mi.

Rugkorna er små , men jeg trur jeg fikk greit utbytte av dem likevel på 0,9. Jeg er rett og slett usikker, men det er fort gjort å få bare mjøl av rugen, og det blir ikke så bra det heller. Det blir veldig mye grums - og kanskje tett mesk i en maskin?
Jeg kjøpte noen kg rugmalt for en god stund siden.. Har latt være å bruke dem, nettopp pga usikkerhet rundt dette. Men hvis du sier at malten fremdeles kan sette preg på et øl om du kjører gjennom på 0,9, så skal jeg prøve i neste saison..! :)
 
Det gledes til den her :)

Får følge opp den her. Kraftig karbonert, typisk Saison smak. Ikke ulikt mine egne brygget med BE-134. Men jeg drakk den trolig alt for fersk, på papiret kunne jeg lese best etter 2 år etter bryggedato..

Står det virkelig det? Saison er ikke no lagringsøl og skal ihvertfall drikkes før neste sesong, selv om enkelte eksemplarer nok også kan tåle å bli litt vintage
Jeg syntes de er best etter ca. 2 måneder
 
Sist redigert:
Smakte på en to-tre år gammel for et par dager siden.
Den er blitt bedre jo eldre den er blitt. Mer dempet ville kanskje andre sagt.
Men det er nå meg, jeg foretrekker den slik.
 
Tipper det sto best før og ikke etter. Hadde en i kjøleskapet nå, står i hvertfall det på min.

Vis vedlegget 61632
Hahh! Beklager, jeg bryr meg svært lite om best før datoer. Her i huset kastes det ikke mat hvis datoen er forbi og det lukter og smaker normalt. I dette tilfelle trodde jeg det var en anbefalt modnings tid som var stemplet på. ABV’n var nok ikke høy nok til det, selv om den var høy nok til å surre med hodet mitt..
 
Jeg prøver meg på en variant av denne om dagen - finfin og inspirerende tråd. Og takk for at du har lagt ut oppskrift på Brewfather, @Kold Brygg

Noen som kan dele erfaringer og tanker rundt hvor fort en optimalt bør la gjæringstemperaturen stige for å få like elegant gjærpreg som originalen?

Brygget i går morges og pitchet BE-134 på 20 grader og det er full fres 22h etter - og fin stigning til 23 grader stort sett uassistert - så nå er spørsmålet hvor kraftig jeg bør varme for å hjelpe den opp til 28.
 
Jeg prøver meg på en variant av denne om dagen - finfin og inspirerende tråd. Og takk for at du har lagt ut oppskrift på Brewfather, @Kold Brygg

Noen som kan dele erfaringer og tanker rundt hvor fort en optimalt bør la gjæringstemperaturen stige for å få like elegant gjærpreg som originalen?

Brygget i går morges og pitchet BE-134 på 20 grader og det er full fres 22h etter - og fin stigning til 23 grader stort sett uassistert - så nå er spørsmålet hvor kraftig jeg bør varme for å hjelpe den opp til 28.
Frivillig stigning til toppen, deretter jevn økning (ramping) til 28 ℃ over to dager.
Sånn ca…
 
Frivillig stigning til toppen, deretter jevn økning (ramping) til 28 ℃ over to dager.
Sånn ca…
Takk. Det gikk skrekkelig fort unna her så 28 ble dessverre nådd på ca 30h etter pitch. Ser ut som krausen er på vei ut blow-off. Lukter tyggis, gitt

Blir spennende å smake. Denne varianten er basert på malt fra Bonsak - etter en oppveiengstabbe til et annet brygg. 85% fairytale pils, 10% Pale Hvete og 5% Rå Ellvis (rå hvete).
 

Vedlegg

  • IMG_0992.jpeg
    IMG_0992.jpeg
    1,4 MB · Sett: 8
Takk. Det gikk skrekkelig fort unna her så 28 ble dessverre nådd på ca 30h etter pitch. Ser ut som krausen er på vei ut blow-off. Lukter tyggis, gitt

Blir spennende å smake. Denne varianten er basert på malt fra Bonsak - etter en oppveiengstabbe til et annet brygg. 85% fairytale pils, 10% Pale Hvete og 5% Rå Ellvis (rå hvete).
Hold oss orientert. Hadde jeg gjort det der, hadde jeg forventa ei solid fuselbombe - men jeg håper jo du får et godt øl:)!
 
Frivillig stigning til toppen, deretter jevn økning (ramping) til 28 ℃ over to dager.
Sånn ca…
Jeg syns frivillig stigning hos meg går for fort noen ganger så har begynt å bremse med kjøling slik at ikke stigningstallet blir for høyt.

Er mange bryggeri og oppskrifter som nevner free-rise, men får inntrykk av at at denne prosessen går tregere enn på små oppsett i romtemperatur uten at jeg har gått etter typiske oppskrifter med lupe.
 
Jeg skal brygge litt mer Saison snart selv. Fin tid å gjøre dette på når mange andre stiler er uaktuelt, men skal prøve å holde den i tøylene et par dager før jeg slipper den løs
Det pleier å bli bra
Utsetter Max tempen litt
 
Jeg syns frivillig stigning hos meg går for fort noen ganger så har begynt å bremse med kjøling slik at ikke stigningstallet blir for høyt.

Er mange bryggeri og oppskrifter som nevner free-rise, men får inntrykk av at at denne prosessen går tregere enn på små oppsett i romtemperatur uten at jeg har gått etter typiske oppskrifter med lupe.
Enig, har aldri skjønt dette med free rise, det vil jo variere veldig med størrelse og utforming på gjæringskar og hvilken temperatur gjæringskaret står i.
 
Tilbake
Topp