Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Hvor fint maler du rugmalt - hvilken avstand mellom valsene..?
Jeg har gått helt ned på 0,6 mm, men jeg trur jeg ga blaffen i det da jeg kverna til saisonen. Det betyr at jeg kjørte dem gjennom på 0,9 mm, som er den vanlige innstillinga mi.

Rugkorna er små , men jeg trur jeg fikk greit utbytte av dem likevel på 0,9. Jeg er rett og slett usikker, men det er fort gjort å få bare mjøl av rugen, og det blir ikke så bra det heller. Det blir veldig mye grums - og kanskje tett mesk i en maskin?
 
Jeg har gått helt ned på 0,6 mm, men jeg trur jeg ga blaffen i det da jeg kverna til saisonen. Det betyr at jeg kjørte dem gjennom på 0,9 mm, som er den vanlige innstillinga mi.

Rugkorna er små , men jeg trur jeg fikk greit utbytte av dem likevel på 0,9. Jeg er rett og slett usikker, men det er fort gjort å få bare mjøl av rugen, og det blir ikke så bra det heller. Det blir veldig mye grums - og kanskje tett mesk i en maskin?
Jeg kjøpte noen kg rugmalt for en god stund siden.. Har latt være å bruke dem, nettopp pga usikkerhet rundt dette. Men hvis du sier at malten fremdeles kan sette preg på et øl om du kjører gjennom på 0,9, så skal jeg prøve i neste saison..! :)
 
Det gledes til den her :)

Får følge opp den her. Kraftig karbonert, typisk Saison smak. Ikke ulikt mine egne brygget med BE-134. Men jeg drakk den trolig alt for fersk, på papiret kunne jeg lese best etter 2 år etter bryggedato..

Står det virkelig det? Saison er ikke no lagringsøl og skal ihvertfall drikkes før neste sesong, selv om enkelte eksemplarer nok også kan tåle å bli litt vintage
Jeg syntes de er best etter ca. 2 måneder
 
Sist redigert:
Smakte på en to-tre år gammel for et par dager siden.
Den er blitt bedre jo eldre den er blitt. Mer dempet ville kanskje andre sagt.
Men det er nå meg, jeg foretrekker den slik.
 
Tipper det sto best før og ikke etter. Hadde en i kjøleskapet nå, står i hvertfall det på min.

Vis vedlegget 61632
Hahh! Beklager, jeg bryr meg svært lite om best før datoer. Her i huset kastes det ikke mat hvis datoen er forbi og det lukter og smaker normalt. I dette tilfelle trodde jeg det var en anbefalt modnings tid som var stemplet på. ABV’n var nok ikke høy nok til det, selv om den var høy nok til å surre med hodet mitt..
 
Tilbake
Topp