Saison ala Glazen Toren Saison d'Erpe-Mere

Enig, har aldri skjønt dette med free rise, det vil jo variere veldig med størrelse og utforming på gjæringskar og hvilken temperatur gjæringskaret står i.
Trodde poenget var stigning uten bruk av varme, men med kjøling om nødvendig. Men kan jo ha misforstått...
 
Hvis det inkluderer kjøling er det vel ikke lenger free rise?
Går jo fint ann å la noe stige fritt, opptil en gitt temperatur. Og det vil jeg tro(bassert på absolutt null fakta) lar gjæra gjøre det den gjør, i sitt tempo, på sin måte :)
 
Sist redigert:
Går jo fint ann å la noe stige fritt, opptill en gitt temperatur.
Det gjør det, men det vil jo være forholdsvis stor forskjell på hvor fort man kommer opp til maks temperatur avhengig av temperatur i rommet.
Jeg som brygger og gjærer ute må jo ha temperaturkontroll uansett, så free rise for meg er ikke aktuelt.
Hvis jeg gjærer på vinteren og setter en makstemperatur på 25 grader vil vørteren fryse før den kommer dit ;)
 
Plugg ut varme elementet, still inn ramping du ønsker. Når ølet treffer rampingkurven, vil kjøling begrense overskyting. Nå kan du også plugge inn varme for å hindre temperaturfall etter stormgjæringen er over, noe belgiske gjærer misliker sterkt.
Blir ikke fri stigning, men ‘begrenset fri stigning’ eller noe i den duren
 
Nå fikk pilsen min seg en litt ufrivillig rask free rise til 24 C fra 15 i natt :eek:
Viste ikke det skulle bli så varmt på badet i natt
1.012 i går så var nær ferdig uansett
Blir en rask pils det der
 
Nå fikk pilsen min seg en litt ufrivillig rask free rise til 24 C fra 15 i natt :eek:
Viste ikke det skulle bli så varmt på badet i natt
1.012 i går så var nær ferdig uansett
Blir en rask pils det der
Vi ser på det som et eksperiment;). Skulle jeg gjette, så trur jeg det går (noenlunde) bra.
 
Vi ser på det som et eksperiment;). Skulle jeg gjette, så trur jeg det går (noenlunde) bra.

Jeg syntes dette gikk helt fint, smaker litt som Kinn pils ;-)

Syntes ikke denne er veldig mye bedre enn mange industri pils f.eks Frydenlund
Mer syrlig fruktig gjærpreg
Uten diacetyl eller dms dog, hvis det er et mål

3 dager på 13 C, 2 dager på 15 og så en "uheldig free ride" til 25 der den sto en uke mens jeg var borte
OG: 1.048, sg 1.012 på dag 5
Tappa i dag, FG: 1.009
 
Vi ser på det som et eksperiment;). Skulle jeg gjette, så trur jeg det går (noenlunde) bra.

Tester denne nå. Aroma messig er den helt fin, men kanskje en litt ubehagelig bitterhet foran på tunga jeg ikke tror er humla selvom den ligger på 42 ibu
Får se litt til hvordan den utvikler seg
 
Tilbake
Topp