Birger Eriksen-dagen

22l Birger ble pitcha på en Irish Red (bu)kake (AY-3). Selvasagt bekymra for volumet her … usikker på om lav temp (17C) vil holde den på plass. Mulig jeg må få’n over på en 36l i morra.
Endte på OG 1.13, så jeg er litt bekymra for AY-3 .. må nok finne noe å kjøre på eikefate for sekundærgjæring, så jeg får gjære den siste prosenten, (vil ikke ha den for mye ned, heller). Noen som har forslag?
Endte opp med en 10l parti-gyle på OG: 1.050, (samt 4 l. ekstra Birger som ikke fikk plass). Så det blir en «Paul the Small» miniversjon, (hovedoppskrifta starta jo som en Kate the Great).
Vis vedlegget 67151
Vis vedlegget 67152
IMG_1882.jpeg
Jepp, her ble det som forventet litt anal leakage. Bra lokket ligger løst på.

Topp-høstet og pitchet en ny runde gjær til Jr:
IMG_1881.jpeg
 
Er det normalt at alternativ utregning av ABV avviker mye fra enkel utregning?
OG var 1.114 og FG havnet på 1.030. Med enkel utregning får jeg 11,2%, mens alternativ utregning gir 12,5%. Synes det var stort avvik :cool:
 
Er det normalt at alternativ utregning av ABV avviker mye fra enkel utregning?
OG var 1.114 og FG havnet på 1.030. Med enkel utregning får jeg 11,2%, mens alternativ utregning gir 12,5%. Synes det var stort avvik :cool:
Holy shit! Endret beregning til «alternativ», med stipulert FG på 1.027 så blir ABV 15.7. Hvis vingjæren drar den ned i 1.020, blir den på 16.7!
Damn …
 
Tester "Den Veike Rekrutten" mens vi tapper. 1.5% ABV.
Sikkert en vanesak, men dette er tynne saker altså. :p
 

Vedlegg

  • received_2220994648251115.jpeg
    received_2220994648251115.jpeg
    166,7 KB · Sett: 15
  • Wow
Reaksjoner: Mc.
Birgern har lagret seg godt på relativt kort tid, og kan allerede nå nytes som et velbalansert øl. Med årets oppskrift som blei skrudd sammen kvelden før slapp jeg unna det heftige lakrispreget som satt i flere måneder. Ølet var 1.102 til 1.026, av en eller anna IT-årsak stemmer ikke hva som står på linken nedenfor men det stemmer hos meg.

 
Birgern har lagret seg godt på relativt kort tid, og kan allerede nå nytes som et velbalansert øl. Med årets oppskrift som blei skrudd sammen kvelden før slapp jeg unna det heftige lakrispreget som satt i flere måneder. Ølet var 1.102 til 1.026, av en eller anna IT-årsak stemmer ikke hva som står på linken nedenfor men det stemmer hos meg.

Hva tror du gjorde at du slapp unna lakrissmaken ?

Jeg testet Black malt,roasted barley, chocolate malt og carafa opp mot hverandre og syntes jeg fikk lakrissmak fra carafaen.

Brukte du carafa tidligere?
 
Hva tror du gjorde at du slapp unna lakrissmaken ?

Jeg testet Black malt,roasted barley, chocolate malt og carafa opp mot hverandre og syntes jeg fikk lakrissmak fra carafaen.

Brukte du carafa tidligere?
Ja, både Carafa 3, Special B, Cara Aroma og Crystal 150. Men når jeg brygger Holmentoppens Julebukk så er der og et lakrispreg (litt mindre enn KtG) en del måneder. Felles malt er Special B og Crystal 150. Disse to bytta jeg ut mot Special W og Special N i årets stout.
 
Special B ca 4 % ogCrystal 120 ebc ca 1.2 % har jeg også i Birger.
Lakrissmak der også.
 
Da er Birger tappet over fra eikefat til stålfat, for karbonering. Fikk ca 2 1/2 mnd på eikefatet, (men hadde også eikeflis (med+heavy roast) på gjæringstank, så totalt 3mnd på eik.
IMG_2335.jpeg

SG før den ble tappet fra gjæringstank til på eikefat var 1.045. Jeg tilsatte derfor EC1118. FG ble nå målt til 1.032, tror det er midt i blinken.
Da endte beregnet ABV på 15.

Edit: Måtte etterfylle tønna med noe, så det ble ett fat Red ale jeg har hatt stående. Denne har hatt for mye restsødme, (hadde vel mye RedX i den), så den dras nok godt ned av EC1118.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp