Gjæring og lagring av vin

Jeg har startet litt smått å legge vin.
Jeg kjøpte wine-expert pinot noir og den står nå å gjærer på plastdunk som jeg tidligere har brukt til cider (tenkte det gikk greit)
Men jeg var litt usikker på om jeg burde ha det på glassdunk når jeg stikker den om ?

Så var det lagringsbiten.
Ifølge oppskriften skal du tilsette potassium sulphate hvis vinen skal lagres mer enn 3 mnd. Slik jeg leser oppskriften så gjøres dette på dunken ? eller blingser jeg her ? I hodet mitt så var tanken å lagre vinen på flasker ( noe har jeg lyst å lagre lenge, kansje et par år eller mer )
Tilsettningen for å bevare farge etc gjelder om du lagrer på flaske også ?
 
Jeg har startet litt smått å legge vin.
Jeg kjøpte wine-expert pinot noir og den står nå å gjærer på plastdunk som jeg tidligere har brukt til cider (tenkte det gikk greit)
Men jeg var litt usikker på om jeg burde ha det på glassdunk når jeg stikker den om ?

Så var det lagringsbiten.
Ifølge oppskriften skal du tilsette potassium sulphate hvis vinen skal lagres mer enn 3 mnd. Slik jeg leser oppskriften så gjøres dette på dunken ? eller blingser jeg her ? I hodet mitt så var tanken å lagre vinen på flasker ( noe har jeg lyst å lagre lenge, kansje et par år eller mer )
Tilsettningen for å bevare farge etc gjelder om du lagrer på flaske også ?
Plastdunk går bra. Og du lagrer helst på flasker. Det er det Winexpert anbefaler. Du skal da ikke tilsette ekstra kaliumsulfat (potassium (eng.) = kalium (norsk)). (Men du skal sjølsagt bruke det når du stikker om underveis i prosessen, som oppskrifta sier.)
 
Plastdunk går bra. Og du lagrer helst på flasker. Det er det Winexpert anbefaler. Du skal da ikke tilsette ekstra kaliumsulfat (potassium (eng.) = kalium (norsk)). (Men du skal sjølsagt bruke det når du stikker om underveis i prosessen, som oppskrifta sier.)
Mange takk, da ble jeg litt klokere :)
 
Ifølge oppskriften skal du tilsette potassium sulphate hvis vinen skal lagres mer enn 3 mnd.
Det er hvis du lar vinen klarne på gjæringsbøtta mer enn de 2-3 ukene etter siste omstikking. Etter min erfaring så klarner vinen fort, særskilt hvis du er påpasselig med å få ut CO2 fra vinen før du tilsetter klarning. Ser jo rett gjennom hvitvinen nesten som at det er vann (hei jesus, det er bare meg). Har du kjøpt korker du ønsker å bruke allerede - fint, og håper at det ikke er disse forbannede greiene her. De sitter som limt fast i flaskehalsen. Anbefaler heller å dra en tur på Europris.
 
Jeg kjøpte bag in box 3 litere for lagring av vinen. Funker bra. Lett å fylle for så å presse inn kranen.
 
Jeg kjøpte bag in box 3 litere for lagring av vinen. Funker bra. Lett å fylle for så å presse inn kranen.

Har du noe erfaring om det oppstår oksidering når man bruker bag in box? Vet ikke hvor blånøye man må være med tappeprosessen der. Bør man egentlig purge posene først?
 
Har du noe erfaring om det oppstår oksidering når man bruker bag in box? Vet ikke hvor blånøye man må være med tappeprosessen der. Bør man egentlig purge posene først?
Jeg bare tappet fra tappekranen. Vi var to, så en klemte litt på posen før jeg satte inn kranen. Mener å huske at posene fra helt flatpakket. Jeg merket ikke noe oksydering.
 
Tilbake
Topp