Dip Hopping

Magnetrører'n klarer neppe å dra en magnet rundt i den tjukke suppa der, så d u må nok basere deg på agitering manuelt, ja - og kanskje være litt raus med volumet du bruker til DH'en. Eller finne på noe Petter Smart'sk:). Mulig det holder å bare snu DH'en opp ned med jevne mellomrum, om du har en beholder som lar deg gjøre det.

jeg ser for meg at jeg hiver DH'en oppi kjelen når jeg har kjølt godt ned. (Det spiller vel egentlig liten rolle når.) Du vil jo få vaska ut smaksstoffene rimelig godt når du får grøten oppi hele volumet. Så lar du humla bunnfelle på vanlig vis, sammen med hva du ellers har tilsatt under kok. Jeg lar gjerne brygget stå 40-50 minutter før jeg tapper, og jeg tapper bare klar vørter.

Jeg kan ikke se at jeg da ville fått ut mer smak/aroma av humla om jeg hadde tatt den med over til gjæring, gitt at det holder med 1 time for å få ut alt - slik exbeerimentet tyder på.

Det er klart at denne humla holder igjen en del vørter som kunne blitt til øl. En mulig måte å fikse det på, kunne være å helle dip hop-grøten i en humlepose, og så skvise posen - vel å merke etter at den var kjølt ned, for å unngå unødvendig oksidering.
Da har jeg testa ut denne framgangsmåten i en NEIPA på litt over 5%, og det ser bra ut.

Brygget var på 28 liter før tapping. I alt 200 gr humle, altså i underkant av 4 gram per liter. (Det skal sies at dh-humla er av en type som skal gi noe bedre smaks- og aromautbytte). Her er humleskjemaet.

30 gr Columbus 14% @ 15
70 gr Cascade 6% @ 2 + wp 10 min/80C
50 gr Citra BBC @ dip hop
50 gr Mosaic BBC @ dip hop

Jeg hadde dh-humla i en 2-liters e-kolbe, og tappa kokende vørter over etter et kvarters kok. Så satte jeg den på sid i et skap, og rørte litt i den med jevne mellomrom. (Brukte termometeret mitt, som har en føler på 30 cm.) Regner med at temperaturen holdt seg høy lenge nok til å denaturere alle enzymer. Alt tyder i alle fall på det. Ølet ser ut til nærme seg ferdig nå, etter fem dager. Det er nede på 1.012, og det begynner å gå opp mot ett minutt mellom hvert plopp.

Det kjennes ganske greit å kunne brygge humleøl med helt rein vørter, og slippe å styre med tørrhumling og hop creep. Hop creep'et gjorde at jeg blei kraftig demotivert når det gjaldt brygging av APA/IPA/NEIPA, men nå skal jeg prøve meg på noen brygg igjen. Jeg er spent på hvordan dette vil funke i en Vestkyst, som er og blir favoritten blant disse ølene.

Det er lite styr med dette. Jeg ser for meg at det må være enkelt å lage noe Petter Smart'sk som forenkler røringa i kolben med humlesuppe, og så hjelper det så klart når det blir rutine å gjøre det sånn. Det lille ekstra arbeidet er uansett vel verdt det.
 
Sist redigert:
Da har jeg testa ut denne framgangsmåten i en NEIPA på litt over 5%, og det ser bra ut.

Brygget var på 28 liter før tapping. I alt 200 gr humle, altså i underkant av 4 gram per liter. (Det skal sies at dh-humla er av en type som skal gi noe bedre smaks- og aromautbytte). Her er humleskjemaet.

30 gr Columbus 14% @ 15
70 gr Cascade 6% @ 2 + wp 10 min/80C
50 gr Citra BBC @ dip hop
50 gr Mosaic BBC @ dip hop

Jeg hadde dh-humla i en 2-liters e-kolbe, og tappa kokende vørter over etter et kvarters kok. Så satte jeg den på sid i et skap, og rørte litt i den med jevne mellomrom. (Brukte termometeret mitt, som har en føler på 30 cm.) Regner med at temperaturen holdt seg høy lenge nok til å denaturere alle enzymer. Alt tyder i alle fall på det. Ølet ser ut til nærme seg ferdig nå, etter fem dager. Det er nede på 1.012, og det begynner å gå opp mot ett minutt mellom hvert plopp.

Det kjennes ganske greit å kunne brygge humleøl med helt rein vørter, og slippe å styre med tørrhumling og hop creep. Hop creep'et gjorde at jeg blei kraftig demotivert når det gjaldt brygging av APA/IPA/NEIPA, men nå skal jeg prøve meg på noen brygg igjen. Jeg er spent på hvordan dette vil funke i en Vestkyst, som er og blir favoritten blant disse ølene.

Det er lite styr med dette. Jeg ser for meg at det må være enkelt å lage noe Petter Smart'sk som forenkler røringa i kolben med humlesuppe, og så hjelper det så klart når det blir rutine å gjøre det sånn. Det lille ekstra arbeidet er uansett vel verdt det.
Ølet er ferdig, flaskene står oppmasjert i kjøleskap. Og det svarer til forventningene. Jeg har brygga en batch til, som snart skal flaskes.

Ikke helt ulikt Rygrs IPA - som ikke er et dårlig øl:).
 
Da har jeg testa ut denne framgangsmåten i en NEIPA på litt over 5%, og det ser bra ut.

Brygget var på 28 liter før tapping. I alt 200 gr humle, altså i underkant av 4 gram per liter. (Det skal sies at dh-humla er av en type som skal gi noe bedre smaks- og aromautbytte). Her er humleskjemaet.

30 gr Columbus 14% @ 15
70 gr Cascade 6% @ 2 + wp 10 min/80C
50 gr Citra BBC @ dip hop
50 gr Mosaic BBC @ dip hop

Jeg hadde dh-humla i en 2-liters e-kolbe, og tappa kokende vørter over etter et kvarters kok. Så satte jeg den på sid i et skap, og rørte litt i den med jevne mellomrom. (Brukte termometeret mitt, som har en føler på 30 cm.) Regner med at temperaturen holdt seg høy lenge nok til å denaturere alle enzymer. Alt tyder i alle fall på det. Ølet ser ut til nærme seg ferdig nå, etter fem dager. Det er nede på 1.012, og det begynner å gå opp mot ett minutt mellom hvert plopp.

Det kjennes ganske greit å kunne brygge humleøl med helt rein vørter, og slippe å styre med tørrhumling og hop creep. Hop creep'et gjorde at jeg blei kraftig demotivert når det gjaldt brygging av APA/IPA/NEIPA, men nå skal jeg prøve meg på noen brygg igjen. Jeg er spent på hvordan dette vil funke i en Vestkyst, som er og blir favoritten blant disse ølene.

Det er lite styr med dette. Jeg ser for meg at det må være enkelt å lage noe Petter Smart'sk som forenkler røringa i kolben med humlesuppe, og så hjelper det så klart når det blir rutine å gjøre det sånn. Det lille ekstra arbeidet er uansett vel verdt det.

Siden vørteren var helt rein, så silte du humlegrøten da ?
 
Dip hopping-teknikken min ser ut til å ha funka særs godt i pils. Sitter nå med dette ølet: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-629364 , og humlearomaen kommer bedre fram enn på noen annen pils jeg har brygga.

Jeg tapper altså to liter kokende vørter over humla i en e-kolbe etter å ha kokt en 10 minutters tid eller så, men før jeg tilsetter bitterhumle. Så lar jeg det stå - men rører med jevne mellomrom - til jeg har kommet et stykke ned i kjølinga (ca. 80 grader?). Da tilsetter jeg det i kjelen, og ikke i gjæringskaret. Jeg tapper bare klar vørter over i gjæringskaret.

Dette kan fort bli fast rutine. Kjører et par brygg uten dip hopping nå, så jeg har noe å sammenligne med.

Jeg har prøvd vanlig tørrhumling i pils før, og har vært lite fornøyd. Samme med wp-tilsetninger. Dette var noe helt annet.
 
Dip hopping-teknikken min ser ut til å ha funka særs godt i pils. Sitter nå med dette ølet: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-629364 , og humlearomaen kommer bedre fram enn på noen annen pils jeg har brygga.

Jeg tapper altså to liter kokende vørter over humla i en e-kolbe etter å ha kokt en 10 minutters tid eller så, men før jeg tilsetter bitterhumle. Så lar jeg det stå - men rører med jevne mellomrom - til jeg har kommet et stykke ned i kjølinga (ca. 80 grader?). Da tilsetter jeg det i kjelen, og ikke i gjæringskaret. Jeg tapper bare klar vørter over i gjæringskaret.

Dette kan fort bli fast rutine. Kjører et par brygg uten dip hopping nå, så jeg har noe å sammenligne med.

Jeg har prøvd vanlig tørrhumling i pils før, og har vært lite fornøyd. Samme med wp-tilsetninger. Dette var noe helt annet.
Har du noe varme på kolben, eller bare lar du den falle i temperatur?
 
Dip hopping-teknikken min ser ut til å ha funka særs godt i pils. Sitter nå med dette ølet: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-629364 , og humlearomaen kommer bedre fram enn på noen annen pils jeg har brygga.

Jeg tapper altså to liter kokende vørter over humla i en e-kolbe etter å ha kokt en 10 minutters tid eller så, men før jeg tilsetter bitterhumle. Så lar jeg det stå - men rører med jevne mellomrom - til jeg har kommet et stykke ned i kjølinga (ca. 80 grader?). Da tilsetter jeg det i kjelen, og ikke i gjæringskaret. Jeg tapper bare klar vørter over i gjæringskaret.

Dette kan fort bli fast rutine. Kjører et par brygg uten dip hopping nå, så jeg har noe å sammenligne med.

Jeg har prøvd vanlig tørrhumling i pils før, og har vært lite fornøyd. Samme med wp-tilsetninger. Dette var noe helt annet.
Denne måten blir vel som en litt lang humle-stopp?
Har du merket forskjell mellom å tilsette DH i kjele, eller i kar?
 
Denne måten blir vel som en litt lang humle-stopp?
Har du merket forskjell mellom å tilsette DH i kjele, eller i kar?
Effekten ligner ikke noe annet jeg har prøvd.

Til det siste: Har ikke prøvd på sammenlignbare måter, så nei, jeg veit ikke. Det jeg veit, er at dette funker, og at jeg slipper alt humlegørret i gjæringskaret - og i gjæren, som jeg som regel vil gjenbruke.
 
Dip hopping-teknikken min ser ut til å ha funka særs godt i pils. Sitter nå med dette ølet: https://forum.norbrygg.no/threads/hva-skal-du-brygge-idag.5718/post-629364 , og humlearomaen kommer bedre fram enn på noen annen pils jeg har brygga.

Jeg tapper altså to liter kokende vørter over humla i en e-kolbe etter å ha kokt en 10 minutters tid eller så, men før jeg tilsetter bitterhumle. Så lar jeg det stå - men rører med jevne mellomrom - til jeg har kommet et stykke ned i kjølinga (ca. 80 grader?). Da tilsetter jeg det i kjelen, og ikke i gjæringskaret. Jeg tapper bare klar vørter over i gjæringskaret.

Dette kan fort bli fast rutine. Kjører et par brygg uten dip hopping nå, så jeg har noe å sammenligne med.

Jeg har prøvd vanlig tørrhumling i pils før, og har vært lite fornøyd. Samme med wp-tilsetninger. Dette var noe helt annet.

Tror jeg definerer dette som «Finn-Hopping» i neste oppskriften min.
 
Filter.JPG
Kan dette være noe å bruke til Diphopping? filter for tørrhumling på keg.
Fylle denne med humle, dumpe (en eller flere) i gjæringskar med riktig temperert vørter (10% av batchen) og fiske den opp etter ca. en time, så fylle på resterende avkjølt vørter. Vil en da få samme effekt som en dumpet humla direkte?
Eller om en bruker en erlenmeyerkolbe og gjør slik som @Finn Berger Fungerer dette på samme måte slipper man jo en del søl og "renere" vørter til gjæring. Har et par liggende så dette må uansett prøves på en batch for å se forskjellen, om det blir noen.
 
Tja, vet ikke om det har så mye for seg.
Men tørrhumling er jeg vel så godt som ferdig med.

Etter ferdig kok kjøler jeg ned til 75/80 grader og har i humla.
Så får det stå en times tid på den temperaturen før jeg kjøler helt ned.
Går en liten time ekstra men gjør det så enkelt som mulig.
Masse humle vil jeg ikke ha i bøtta. Den blir tung nok uansett.
 
Tja, vet ikke om det har så mye for seg.
Men tørrhumling er jeg vel så godt som ferdig med.

Etter ferdig kok kjøler jeg ned til 75/80 grader og har i humla.
Så får det stå en times tid på den temperaturen før jeg kjøler helt ned.
Går en liten time ekstra men gjør det så enkelt som mulig.
Masse humle vil jeg ikke ha i bøtta. Den blir tung nok uansett.
Enig. Humle i bøtta er en uting.

Jeg har nesten ferdig karbonert en Vestkyst nå som jeg har dip hoppa, og der jeg har droppa tørrhumlinga.

Lar vørteren koke litt, og tilsetter to liter kokende vørter i en e-kolbe på den humla jeg ellers ville tilsatt ved kokeslutt. Dette får stå, med litt oppvirvling med jevne mellomrom, til jeg er nede på rundt 70 grader under nedkjølinga. Da hiver jeg den oppi, og fortsetter nedkjøinga som vanlig. Tapper klar vørter i gjøringskaret.

Ølet er kanskje litt mindre intenst i aromaen enn om jeg hadde tørrhumla i tillegg, men det er - synes jeg - veldig godt. Alt jeg vil ha av det ølet. Skal smake det opp mot ei flaske av originalen om noen dager, og trur ikke jeg blir veldig skufffa.
 
Enig. Humle i bøtta er en uting.

Jeg har nesten ferdig karbonert en Vestkyst nå som jeg har dip hoppa, og der jeg har droppa tørrhumlinga.

Lar vørteren koke litt, og tilsetter to liter kokende vørter i en e-kolbe på den humla jeg ellers ville tilsatt ved kokeslutt. Dette får stå, med litt oppvirvling med jevne mellomrom, til jeg er nede på rundt 70 grader under nedkjølinga. Da hiver jeg den oppi, og fortsetter nedkjøinga som vanlig. Tapper klar vørter i gjøringskaret.

Ølet er kanskje litt mindre intenst i aromaen enn om jeg hadde tørrhumla i tillegg, men det er - synes jeg - veldig godt. Alt jeg vil ha av det ølet. Skal smake det opp mot ei flaske av originalen om noen dager, og trur ikke jeg blir veldig skufffa.
Vestkysten er klar, og blei prøvesmakt mot originalen fra Kinn. De var veldig like. Det synes jeg er temmelig oppløftende. Ikke noe surr med tørrhumling og hop creep - og jeg sparer 60 gram humle. Og gjæren blei brukt dirtekte videre, til en Arrogant Bastard og en NEIPA. Og de har starta riktig vakkert.

Jeg begynner virkelig å få tru på denne måten å gjøre det på. Har en Old Salt Tavern som er litt fersk ennå, der jeg bruker den samme teknikken. Der erstatter dip hoppinga wp-tilsetninga, og det trur jeg kanskje er den måten å bruke dette på som en tjener mest på.
 
Tilbake
Topp