Finn Berger
Moderator
Da har jeg testa ut denne framgangsmåten i en NEIPA på litt over 5%, og det ser bra ut.Magnetrører'n klarer neppe å dra en magnet rundt i den tjukke suppa der, så d u må nok basere deg på agitering manuelt, ja - og kanskje være litt raus med volumet du bruker til DH'en. Eller finne på noe Petter Smart'sk. Mulig det holder å bare snu DH'en opp ned med jevne mellomrum, om du har en beholder som lar deg gjøre det.
jeg ser for meg at jeg hiver DH'en oppi kjelen når jeg har kjølt godt ned. (Det spiller vel egentlig liten rolle når.) Du vil jo få vaska ut smaksstoffene rimelig godt når du får grøten oppi hele volumet. Så lar du humla bunnfelle på vanlig vis, sammen med hva du ellers har tilsatt under kok. Jeg lar gjerne brygget stå 40-50 minutter før jeg tapper, og jeg tapper bare klar vørter.
Jeg kan ikke se at jeg da ville fått ut mer smak/aroma av humla om jeg hadde tatt den med over til gjæring, gitt at det holder med 1 time for å få ut alt - slik exbeerimentet tyder på.
Det er klart at denne humla holder igjen en del vørter som kunne blitt til øl. En mulig måte å fikse det på, kunne være å helle dip hop-grøten i en humlepose, og så skvise posen - vel å merke etter at den var kjølt ned, for å unngå unødvendig oksidering.
Brygget var på 28 liter før tapping. I alt 200 gr humle, altså i underkant av 4 gram per liter. (Det skal sies at dh-humla er av en type som skal gi noe bedre smaks- og aromautbytte). Her er humleskjemaet.
30 gr Columbus 14% @ 15
70 gr Cascade 6% @ 2 + wp 10 min/80C
50 gr Citra BBC @ dip hop
50 gr Mosaic BBC @ dip hop
Jeg hadde dh-humla i en 2-liters e-kolbe, og tappa kokende vørter over etter et kvarters kok. Så satte jeg den på sid i et skap, og rørte litt i den med jevne mellomrom. (Brukte termometeret mitt, som har en føler på 30 cm.) Regner med at temperaturen holdt seg høy lenge nok til å denaturere alle enzymer. Alt tyder i alle fall på det. Ølet ser ut til nærme seg ferdig nå, etter fem dager. Det er nede på 1.012, og det begynner å gå opp mot ett minutt mellom hvert plopp.
Det kjennes ganske greit å kunne brygge humleøl med helt rein vørter, og slippe å styre med tørrhumling og hop creep. Hop creep'et gjorde at jeg blei kraftig demotivert når det gjaldt brygging av APA/IPA/NEIPA, men nå skal jeg prøve meg på noen brygg igjen. Jeg er spent på hvordan dette vil funke i en Vestkyst, som er og blir favoritten blant disse ølene.
Det er lite styr med dette. Jeg ser for meg at det må være enkelt å lage noe Petter Smart'sk som forenkler røringa i kolben med humlesuppe, og så hjelper det så klart når det blir rutine å gjøre det sånn. Det lille ekstra arbeidet er uansett vel verdt det.
Sist redigert: