Deilige bilder!!!

Ser riktig ut
Sett fat 2 i en gjæringsbøtte for å samle StarSan. Det vil boble når fat 1 er tømt og derfor renne litt over
 
Første fatet er bare kvartfult med starsan. Regner med det produseres nok CO2 etterhvert til å få begge tilnærmet 02 frie
 
Det er overraskende mye CO² i et tømt gjæringskar. Jeg karbonerer alltid i karet samtidig med kaldkræsjing før overføring til fat/flasker. Når karet er tomt er det fortsatt ca 1 bar på karet som jeg vanligvis bare slipper ut.

Nå hadde jeg tre fat som var nyvasket og det ene var fylt med Star-san som skulle flyttes fra fat til fat. Samtidig hadde jeg tømt en 60L Allrounder på to andre fat. Trykket som var på Allrounderen var nok til å flytte Star-san fra fat 1 til fat 2 til fat 3 og ut i kanner. Her tømmes det siste fatet over på kanner:
20240923_074413.jpg
 
Generelle spørsmål som jeg har fundert på selv rundt gjenbruk:
  • Vil det ikke potensielt være med gjærmikrober fra CO2 produsert fra gjæringsforløp? Risikerer man noe form for kryss-kontaminering?
  • Hvor mye gjenbruker folk av StarSan ol. når man daisy-chainer?
Jeg ser at det kan forekomme bittesmå partikler når jeg har kjørt gjennom et par fat med StarSan, selv om det skal ha vært grundig rengjort. Så jeg tømmer mye i sluket fremfor tilbake på dunk.
 
Jeg ser at det kan forekomme bittesmå partikler når jeg har kjørt gjennom et par fat med StarSan, selv om det skal ha vært grundig rengjort. Så jeg tømmer mye i sluket fremfor tilbake på dunk.

Oppdaget også det samme i sist. I dag tenker jeg tømme et par liter kokende vann i fatet. Sjekke trykket. Riste litt -om jeg tørr. Og bruke trykket til å sende vannet igjennom øl-ut posten. Selvfølgelig i sikker retning
Noen som har erfaring med den metoden
 
  • Vil det ikke potensielt være med gjærmikrober fra CO2 produsert fra gjæringsforløp? Risikerer man noe form for kryss-kontaminering?
  • Hvor mye gjenbruker folk av StarSan ol. når man daisy-chainer?
Jo, det vil følge med minimale mengder gjær, men spørsmålet er om det har noen betydning for ølet som fylles på fatet. Jeg tror det er veldig liten sjans for vi kan merke forskjell. Jeg har vel tenkt mer på aroma fra humle/gjær, men tror ikke det vil merkes heller.

  • De få gjærcellene som blir med over befinner seg plutselig i et miljø uten oksygen og mettet med Star-san på alle flater, der skal de kanskje være dager/uker før nytt øl fylles på.
  • Ølet som fylles på er ferdig utgjæret, det er veldig lite mat å finne for de få gjærcellene som eventuell er i live på tanken.
  • Ølet settes kaldt (4°C), veldig lite sjans for at ny gjæring vil starte.
Jeg bruker om igjen Star-san, det sies at hvis blandingen er krystallklar uten antydning til misfarging er den trygg. Jeg bruker RO-vann når jeg blander ut Star-san, da holder det seg helt klart i månedsvis, selv om det har gått gjennom flere fat. Brukte opp det siste fra forrige gang jeg desinfiserte fat nå nettopp, like fint, og det har stått ihvertfall et halvt år på kanner.
 
Oppdaget også det samme i sist. I dag tenker jeg tømme et par liter kokende vann i fatet. Sjekke trykket. Riste litt -om jeg tørr. Og bruke trykket til å sende vannet igjennom øl-ut posten. Selvfølgelig i sikker retning
Noen som har erfaring med den metoden

Det funka utmerket. Trykket ble ikke mer enn 0,2 bar med litt forsiktig risting, men mer enn nok til å sende vannet ut i en pen stråle :)

IMG_5519.jpeg
 
Tilbake
Topp