Opplever du hop creep?

Opplever du hop creep?

  • Ja

    Stemmer: 10 31,3%
  • Nei

    Stemmer: 13 40,6%
  • Vet ikke, har ikke nok data

    Stemmer: 9 28,1%

  • Totalt antall stemmer
    32

loebrygg

Norbrygg-medlem
Har vært mye snakk om hop creep, men er det noe du opplever i ditt bryggeri? Hadde vært interessant å få en indikatør på hvor mange hjemmebryggere her som faktisk opplever det
 
Sist redigert:
Flaska nettopp en NEIPA som jeg tørrhumla. Gjæren var New England, som jeg nå har gjenbrukt i en rekke brygg. Ingen av dem har gjæra ut over 80%. De lå stort sett på 77-79%. Men denne - som er den eneste av disse bryggene jeg har tørrhumla - landa på 85% (og kanskje litt høyere, faktisk), og blei følgelig sterkere enn jeg hadde ønska.
 
Talla er like med mitt øl her med tørrhumle eller ei og samme oppskrift. Simcoe, Citra og Amarillo ved 5, wp og tørrhumle eller oppskrifta kondensert til 5, flameout og wp. 1.055 til 1.010 begge to med Skare. Det er nok noen humle og gjærkomboer som er mer utsatt for fenomenet enn andre.
 
Hop creep merkes vel mest når man flasker kanskje.
Jeg flasket mere før og da var jeg plaget med en Brooklyn lager klone.
Tror jeg laget 7 batcher tilsammen som alle fikk lavere fg etter noen uker/mndr .
Ved åpning av flasker så kom skummet krypende ut av tuten.
Jeg brygget andre øltyper imellom de 7 batchene som ikke hadde dette.
Prøvde å variere litt på humletyper og gjær uten at det hjalp. Så jeg gav opp til slutt. Brygget nettopp en ny , men denne gikk på fat.
Om dette var hop creep eller en form for infeksjon skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om.
 
Talla er like med mitt øl her med tørrhumle eller ei og samme oppskrift. Simcoe, Citra og Amarillo ved 5, wp og tørrhumle eller oppskrifta kondensert til 5, flameout og wp. 1.055 til 1.010 begge to med Skare. Det er nok noen humle og gjærkomboer som er mer utsatt for fenomenet enn andre.
Både gjær og humletype spiller en rolle, ja, ut fra hva jeg har hørt solide autoriteter si i podcaster. Men de påvirker bare graden av hopcreep. Det er altså ikke sånn at du kan unngå hop creep helt ved å velge bestemte kombinasjoner.

Fenomenet har vært kjent helt sida 1896 - eller rettere sagt, så har man kjent til forklaringa på det sida da, fenomenet i seg sjøl var velkjent - men grunnen til at det har blitt aktuelt som problem de siste åra, er at de amerikanske bryggerne ba produsentene om å senke tørketemperaturen for å ta bedre vare på aromaoljene. Jeg merka det raskt, antakelig fordi jeg var nøye med ikke å tørrhumle før FG var nådd. Da blei det veldig tydelig at noe rart skjedde: Det begynte å boble i gjærlåsen igjen, og det tok lang tid før det ga seg. Og når man samtidig leste at det ideelle var å ha kort tørrhumlingstid, begynte det å bli vanskelig å være brygger:).
 
Sist redigert:
Jeg kan også oppleve at det kan små boble litt etter tørrhumling og sg falle 1-2 poeng, men ikke no mer. Flasker fortsatt IPA, det som ikke går på fat og overkarbonering er ikke et problem, heller motsatt egentlig. Normalt kontakttid med humla kan være 3 -7 dager.

Hop creep er et vel dokumentert fenomen, spørsmålet er hvor mange som egentlig har det som et praktisk problem
 
Jeg kan også oppleve at det kan små boble litt etter tørrhumling og sg falle 1-2 poeng, men ikke no mer. Flasker fortsatt IPA, det som ikke går på fat og overkarbonering er ikke et problem, heller motsatt egentlig. Normalt kontakttid med humla kan være 3 -7 dager.

Hop creep er et vel dokumentert fenomen, spørsmålet er hvor mange som egentlig har det som et praktisk problem
Det der betyr vel at du merker hop creep? I det siste brygget mitt ville utgjæringa landa på et normalt nivå om FG hadde vært 2-3 poeng høyere.

Mengden humle en bruker, vil jo påvirke hvor kraftig virkninga blir. Jeg brukte vel "bare" 4g/l (Strata), og det er moderat sammenligna med hva amerikanske bryggerier bruker i en NEIPA. Hvorvidt Strata er blant de humlene som har mye enzymer eller ikke, aner jeg ikke.

For meg er det et praktisk problem på to måter. For det første kan jeg ikke styre forholdet mellom maltmengde og alkoholprosent slik jeg vil, og for det andre blir humla liggende i mye lenger enn jeg ønsker. Det er mulig det siste ikke er et så stort problem som det gjerne sies, men uansett er det irriterende.

I de podcastene jeg har hørt på hvor amerikanske bryggere har drøfta hop creep, har de vært mest opptatt av det diacetylproblemet som oppstår. Det kan de fikse med et enzym som tar seg av det, men det representerer jo ei utgift de gjerne skulle unngått. Jeg er antakelig rimelig ufølsom for diacetyl, så jeg får få noen med bedre nese til å teste det siste brygget mitt. Men sida jeg ikke setter gjæren ut av spill når jeg flasker, kan det jo hende at den tar seg av det i flaska.
 
Det der betyr vel at du merker hop creep? I det siste brygget mitt ville utgjæringa landa på et normalt nivå om FG hadde vært 2-3 poeng høyere.

Jeg tror ikke det. Tror det bare er en naturlig forlengelse av gjæringsforløpet. I så fall er det veldig moderat hop creep -og ikke no problem
 
Sist redigert:
Jeg tror ikke det. Tror det bare er en naturlig forlengelse av gjæringsforløpet. I så fall er det veldig moderat hp :) -og ikke no problem
All den stund hop creep er en følge av at de humlene vi bruker inneholder enzymer som spalter dekstriner til gjærbart sukker, er det vel nokså utenkelig at noen av oss unngår denne virkninga. Det blir nærmest som å si at noen ikke blir påvirka av tyngdekrafta:).

Det som ikke er utenkelig, er at noen merker det fordi det blir problematisk, mens andre ikke merker det fordi det ikke utgjør noe problem. Og det synes jeg er veldig interessant. Og NB! - jeg mener ikke at de som ikke merker det, tar feil, eller er "sløve" elller noe sånt. Jeg mener; noen av oss blir jo mer plaga av tyngdekrafta enn andre;)! (I følge min onde fysioterapeut gir en økning på 1 kilo kroppsvekt en firedobleing av påkjenninga på de stakkars knærne mine.)

"Naturlig forlengelse av gjæringsforløpet" er vel bare naturlig om man forutsetter en naturlig årsak til det - og hva annet enn enzymer fra humla skulle være årsaken?
 
Sist redigert:
Hop Creep kan vel også gi diacetyl?
Som sagt, det er det som er hovedproblemet for de amerikanske "craft"-bryggeriene. Mange av dem tyr altså til et enzym som ganske enkelt tar knekken på problemet. For hjemmebryggere kan det antakelig bli et problem dersom de kjølekræsjer og filtrerer før de fater, og på den måten setter gjæren ut av spill. Men antakelig vil de likevel ikke oppleve problemer, fordi de oppbevarer fatene kalt, og aldri lar dem varme seg - og dessuten drikker ølet ganske fort. Humleøl skal jo ikke lagres.

For bryggeriene, som sender ølet ut i en ond verden der det mishandles på alle tenkelige måter, bl.a. gjennom å bli plassert på varme butikkhyller, er saken en helt annen. Diacetyl dannes jo raskere fra alfaacetolaktatet jo varmere det er, sånn at du kan brmese den dannelsen ganske effektivt gjennom aldri å la ølet varmes til romtemperatur. Og de har dessuten antakelig også fjerna all aktiv gjær veldig mye mer effektivt enn noen hjemmebrygger.
 
"Naturlig forlengelse av gjæringsforløpet" er vel bare naturlig om man forutsetter en naturlig årsak til det

Ja, og det gjør jeg. Tørrhumler ofte på halen av gjæringsforløpet

Ellers er det jo litt snodig at jeg kan oppbevare flasker i opptil et halvt år uten problemer når det f.eks er flaska etter 10 dager og 5 dager TH
 
Tilbake
Topp