Stemte nei, men koker all humle, så...
Jeg har jo data nok i massevis.Da er vel alt. 3 rett for deg ;-)
(edit: du kan endre)
Jeg har jo data nok i massevis.
Edit: Hadde spørsmålet derimot vært "opplever du hop creep på tørrhumlede øl" hadde alternativ 3 vært relevant.
Ok, da, jeg endra det nå. Men jeg mener fortsatt svaret var relevant, bare kanskje ikke for den problemstillinga du hadde i tankene.Nå skal vi ikke være vanskelige vel..
Du kan jo gå på gata å stille folk det samme spørsmålet ;-)
Både gjær og humletype spiller en rolle, ja, ut fra hva jeg har hørt solide autoriteter si i podcaster. Men de påvirker bare graden av hopcreep. Det er altså ikke sånn at du kan unngå hop creep helt ved å velge bestemte kombinasjoner.Talla er like med mitt øl her med tørrhumle eller ei og samme oppskrift. Simcoe, Citra og Amarillo ved 5, wp og tørrhumle eller oppskrifta kondensert til 5, flameout og wp. 1.055 til 1.010 begge to med Skare. Det er nok noen humle og gjærkomboer som er mer utsatt for fenomenet enn andre.
Det der betyr vel at du merker hop creep? I det siste brygget mitt ville utgjæringa landa på et normalt nivå om FG hadde vært 2-3 poeng høyere.Jeg kan også oppleve at det kan små boble litt etter tørrhumling og sg falle 1-2 poeng, men ikke no mer. Flasker fortsatt IPA, det som ikke går på fat og overkarbonering er ikke et problem, heller motsatt egentlig. Normalt kontakttid med humla kan være 3 -7 dager.
Hop creep er et vel dokumentert fenomen, spørsmålet er hvor mange som egentlig har det som et praktisk problem
Det der betyr vel at du merker hop creep? I det siste brygget mitt ville utgjæringa landa på et normalt nivå om FG hadde vært 2-3 poeng høyere.
All den stund hop creep er en følge av at de humlene vi bruker inneholder enzymer som spalter dekstriner til gjærbart sukker, er det vel nokså utenkelig at noen av oss unngår denne virkninga. Det blir nærmest som å si at noen ikke blir påvirka av tyngdekrafta.Jeg tror ikke det. Tror det bare er en naturlig forlengelse av gjæringsforløpet. I så fall er det veldig moderat hp -og ikke no problem
Som sagt, det er det som er hovedproblemet for de amerikanske "craft"-bryggeriene. Mange av dem tyr altså til et enzym som ganske enkelt tar knekken på problemet. For hjemmebryggere kan det antakelig bli et problem dersom de kjølekræsjer og filtrerer før de fater, og på den måten setter gjæren ut av spill. Men antakelig vil de likevel ikke oppleve problemer, fordi de oppbevarer fatene kalt, og aldri lar dem varme seg - og dessuten drikker ølet ganske fort. Humleøl skal jo ikke lagres.Hop Creep kan vel også gi diacetyl?
"Naturlig forlengelse av gjæringsforløpet" er vel bare naturlig om man forutsetter en naturlig årsak til det