Om øl i mediene

De som fikk terningkast 6 var Haandbryggeriet Halvors Jul, Kinn Solsnu, Monkey Brew Jesus 2024 og Nøgne Ø Nordic Noir 3.
Jeg er selvfølgelig inhabil, som selv er med å teste juleøl hos en konkurrent av Nettavisen, men synes det er veldig snodig hver gang det er juleøltester uten juleøl. Når det ikke en gang et øl som passer til mat som vinner, så lurer jeg litt på hva de egentlig tror forbrukerne får ut av en slik test.

Merkelig perspektiv. Juleøltesten er fra bryggerienes årlige juleølslipp i Jakobkirken i Oslo, der det forøvrig mysset av sentrale Norbrygg-folk.

Hva som er juleøl eller ei er en evig diskusjon, men jeg synes ikke vi skal opphøye oss til overdommere over hva bryggeriene skal få selge inn. Det enkelte bryggeri og øldrikker må få definere egen julekos. For øvrig er det vel ikke slik at juleølet MÅ passe til mat. Avec er også en greie.

Nettavisen kjører to tester. Muligens mer å hente her: https://www.nettavisen.no/beste-jul.../beste-juleol-pa-butikk-2024-to-klare-vinnere

Merkelig perspektiv. Juleøltesten er fra bryggerienes årlige juleølslipp i Jakobkirken i Oslo, der det forøvrig mysset av sentrale Norbrygg-folk.

Hva som er juleøl eller ei er en evig diskusjon, men jeg synes ikke vi skal opphøye oss til overdommere over hva bryggeriene skal få selge inn. Det enkelte bryggeri og øldrikker må få definere egen julekos. For øvrig er det vel ikke slik at juleølet MÅ passe til mat. Avec er også en greie.

Nettavisen kjører to tester. Muligens mer å hente her: https://www.nettavisen.no/beste-jul.../beste-juleol-pa-butikk-2024-to-klare-vinnere
Jeg tror bare vi får være enig om å være uenige.

For meg er det ganske klart at "juleøl" først og fremst er en øltype. Så får andre mene noe annet, uten at jeg skal påstå at det er et merkelig perspektiv.

Skikkelig click bait, nada om øl unntatt i overskrift og bildetekst. Men må kanskje prøve litt ugress og øl for sikkerhets skyld?
Vil tru at det ølet som havner hos dodraugen er spesielt godt egna:).

Nå har jeg ikke behov for plantevernmidler; det er jo litt synd, da.

Avholdsorganisasjonene er rystet av priskrig på øl: Billigere enn vann

Jeg kjøpte nettopp fire sekspakninger med Ringnes Juleøl til 18 kr per boks hos Rema - om lag halvparten av vanlig pris.

Alkoholfritt øl, medisterkaker, ribbe, julepølse, pepperkaker, godteri og andre typiske julevarer er det også priskrig på. Det markedsføres ikke, så sjekk prislappen. Det kan være en del å spare på varer du uansett ville kjøpt.

Sist redigert:
Kegland og Ølbrygging har etablert et nytt selskap, Kegland EU, med et stort varehus i Nederland for å serve Europa, og David Heath skal jobbe for dem, sier han selv i ny video.

Juleøltet i Dagsavisen forleden, så bare på småbryggeriene:

Sammendrag:

4: Cervisiam Barrel Aged Chocolate Salty Christmas Balls "for søtt, for mye av det gode, mengder av vanilje og karamell"
5: 7 Fjell lys i luken Julesaison, Grünerløkka Brygghus Julebokk, Ægir Nissebokk Julebrygg, 7 Fjell 7 sorter Christmas ale, Nøgne Ø rød jul "rart men godt", Grünerløkka Løkka Jul, Kinn Julefred
6: Lervig Rackhouse All I want for christmas "(...) definitivt noe som passer best til desserten, Salikatt Julebukk, Kinn Julebukk, Nøgne Ø Ekstra God Jul, Lervig No Worries Driving Home For Christmas (alkoholfritt)

Salikatt og Kinn Julebukk, "Passer best til julekaker eller ingenting"

Hvordan er det med kvalitetskontrollen på nøgne for tida? Synes det er mye rart som skjer der.
Takk som spør. Nei, det er ikke riktig at det er mye rart som skjer hos oss. Kvalitet i alle ledd av prosessene våre er faktisk noe vi bruker veldig mye tid og penger på. At vi trakk årets God Jul før Vinmonopolslippet viser vel nettopp at kvalitetskontrollen fungerer?

Takk som spør. Nei, det er ikke riktig at det er mye rart som skjer hos oss. Kvalitet i alle ledd av prosessene våre er faktisk noe vi bruker veldig mye tid og penger på. At vi trakk årets God Jul før Vinmonopolslippet viser vel nettopp at kvalitetskontrollen fungerer?
Hvis du følger med på forumet så har det vært noen tilfeller av misfornøyde ølhunder med Nøgne-øl i glasset, det gjelder både porteren, imperial stout og old salt tavern. Det er det som får meg til å stille spørsmål om kvalitetskontrollen.

Og jeg synes ikke det er noen grunn til å skryte av at dere stoppet et øl før det kom på markedet, det var jo tydeligvis nok et øl som ikke har holdt god nok kvalitet. Hvis dere sliter med diastaticus i bryggeriet så bare si det som det er, ikke lat som at alt er ok.

Hvis du følger med på forumet så har det vært noen tilfeller av misfornøyde ølhunder med Nøgne-øl i glasset, det gjelder både porteren, imperial stout og old salt tavern. Det er det som får meg til å stille spørsmål om kvalitetskontrollen.

Og jeg synes ikke det er noen grunn til å skryte av at dere stoppet et øl før det kom på markedet, det var jo tydeligvis nok et øl som ikke har holdt god nok kvalitet. Hvis dere sliter med diastaticus i bryggeriet så bare si det som det er, ikke lat som at alt er ok.
+1 Har opplevd litt for mage dårlige øl fra norske "håndverksbryggerier". Ingen nevnt, ingen glemt. Men f.eks. dårlige eksemplarer av Old Salt Tavern, sida NØ er tema her.

For ordens skyld: Jeg har hatt mange lykkestunder, også:). Sånn er det åpenbart.

Det er naturlig at det bryggeriet som selger mest på Vinmonopolet også får flest tilbakemeldinger når vi først er uheldige. Som nevnt har vi gjort enorme investeringer i kvalitetskontroll på bryggeriet, og dette er noe vi tar på det største alvor. Vi sliter selvfølgelig ikke med diastaticus på bryggeriet.

Det er naturlig at det bryggeriet som selger mest på Vinmonopolet også får flest tilbakemeldinger når vi først er uheldige.
Så det du sier er at dere får mange klager og at dere har vært "uheldige" med øl dere har sluppet på markedet? Kan du si noe om hva som har vært feil med ølet dere får klager på? Som det bryggeriet som selger mest på Vinmonopolet skylder dere kundene deres en forklaring på hvorfor så mange har merket en forskjell i kvalitet det siste året.

Vi sliter selvfølgelig ikke med diastaticus på bryggeriet.
Det var derfor dere måtte tømme ut hele årets produksjon av God Jul, var det ikke?

Det var derfor dere måtte tømme ut hele årets produksjon av God Jul, var det ikke?
Nå bare kverulerer du. Jeg har jo sagt at vi aldri har hatt diastaticus i bryggeriet. God Jul hadde fått økt CO2-innhold fra august til oktober, og vi fant det derfor riktig å trekke det fra markedet. Det var ingen usmak eller overkarbonering i oktober, men vi fryktet at dette kunne endre seg frem mot jul. Derfor ble ølet trukket.

Ellers får de som reklamerer på våre øl en grundig forklaring og unnskyldning fra oss, så at vi skylder våre kunder en forklaring er ikke riktig. Du sier at det har vært en forskjell i kvalitet på våre produkter det siste året. Det er også direkte feil. Våre tall viser tvert i mot at vi har langt færre negative tilbakemeldinger nå enn vi har hatt tidligere år.

Jeg har jo sagt at vi aldri har hatt diastaticus i bryggeriet.
Det var diastaticus som ble rapportert av pressen. Det virker som Agderposten er kilden. Så dette er feil?

Dere burde ha bedt Agderposten om en rettelse, evt rapportert til PFU. Så lenge dere ikke gjør dette antar selvfølgelig vi og alle andre at diastaticus var årsaken til at ølet måtte trekkes.

Tilbake
Topp