"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Enig. Jeg ville gjerne byttet ut noe av det med svartmalt og/eller sjoko
Også syntes jeg OG kanskje er litt lav

Stemmer - helt uenig. Sjokolademalt passer slett ikke i porter. Ikke i stout heller. Egentlig et helt meningsløst malt!
Her veit jeg folk er uenige med meg, men jeg syns porteren blir mye bedre av å droppe brown maltet og bruke en kombinasjon av sjokolademalt istedet.

hehe - her var det mye sterke meninger:).

Brown maltet til Simpson's ligger midt i mellom vanlig brown malt og sjokomalt. Det ligner ganske mye på Castles kaffemalt. Så det blir vel nærmest et kompromiss mellom de ulike posisjonene her. Men generelt er det vel vrient å brygge en porter uten å bruke brown malt? Fikser en ikke porter med brown malt, fikser en vel ganske enkelt ikke porter. (Uten at det er særlig relevant: Porter blei jo opprinnelig brygga med 100% brown malt - men det var et annet malt enn det vi har i dag.)

Jeg trur jeg tar 100 gr av det og erstatter med black malt.

Høyere OG? Tja - jeg kunne brukt mer Isaria, og meska et par grader høyere. Det hadde gitt noe mer fylde, men jeg trur ikke dette blir så tynt likevel. Jeg ender vel på omtrent samme prosent som Carnegie, som er et øl jeg har sans for. Jeg har det litt i bakhodet, men nå er det ei god stund sida jeg drakk det sist.

@tor Har du smakt denne: https://www.carlowbrewing.com/our-beers/oharas-irish-stout/ ? Den har sjuke mengder sjokomalt:). Og er rimelig god - etter manges mening, da.

Jeg er veldig glad i sjokoladesmaken i Porter. Har derfor brukt opptil 7% sjokolademalt, gjerne et par ulike. Brun malt er et must hos meg. Minst 10%.
Blir ikke resultatet sjokoladeaktig nok kan jeg finne på å tilsette både eik i cognac og vaniljestang i fatet.
Mye rug er også godt her.

Jeg er vel som løven til Egner. Lys melkesjokolade er det beste den vet.

hehe - her var det mye sterke meninger:).

@tor Har du smakt denne: https://www.carlowbrewing.com/our-beers/oharas-irish-stout/ ? Den har sjuke mengder sjokomalt:). Og er rimelig god - etter manges mening, da.
I diskusjoner om det ene eller det andre smaker best, er det jo bare å fleske til! Blir aldri enige, og det er heller ikke poenget.
Ikke smakt. Finner en extra stout fra samme bryggeri i sortimentet til Polet - vet ikke om det er den samme - men uansett utsolgt nær jobb og hjem.
Jeg er veldig glad i sjokoladesmaken i Porter. Har derfor brukt opptil 7% sjokolademalt, gjerne et par ulike. Brun malt er et must hos meg. Minst 10%.
Blir ikke resultatet sjokoladeaktig nok kan jeg finne på å tilsette både eik i cognac og vaniljestang i fatet.
Mye rug er også godt her.

Jeg er vel som løven til Egner. Lys melkesjokolade er det beste den vet.
Jeg digger også sjokolade. Bare så synd at sjokolademalt ikke smaker sjokolade.

I diskusjoner om det ene eller det andre smaker best, er det jo bare å fleske til! Blir aldri enige, og det er heller ikke poenget.
Ikke smakt. Finner en extra stout fra samme bryggeri i sortimentet til Polet - vet ikke om det er den samme - men uansett utsolgt nær jobb og hjem.
Sterkere versjon av den samme. Originalen har 4,3%, extra'n har 6%.

Tilbake
Topp