Silikonslanger og oksygen

Jeg skjønner ikke helt den, E-08
Har aldri vært så god på sånne E-er ;-), men er ikke det ment som ^8 og x10 større enn ^7
altså OP x 10^7 = 62 for silikon?..

EVA er forresten ikke det beste. Tror jeg selv bruker PVC på kald side
PVC (vinyl blant venner og uvenner) har veldig lav gjennomtrengelighet. Silikon er det suverent verste. Man kan sikkert finne forvirrende enheter og tall, men dette er enkle facts.

Har du lest gjennom denne tråden - som jeg har lenka til et par ganger - fram til konklusjonen til karen som virker å ha noenlunde grei kompetanse på området?
For å være ærlig så virker det som en som har funnet en formel på nettet, uten å forstå sammenhengen den brukes i. Det er flere rare ting der, som kanskje ser fornuftig ut fordi det kommer i en formel.

Kanskje det rareste er at han forsøker å beregne hvor mye oksygen som kan diffundere gjennom en silikonslange med en gass på utsida med 21% oksygen (altså luft) og en gass på innsida med 0% oksygen (f.eks. ren CO2). Men han tar ikke hensyn til at innsida av slangen ikke brukes til en ren gass, men ei væske. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at antagelsen om 0 partialtrykk av oksygen inne i slangen gir helt feil resultat.

Oksygen er ikke like løselig i vørter som i gass. Dersom du pumper gass gjennom en silikonslange, vil det bli mer oksygenforurensning i denne gassen enn i ei væske som du pumper gjennom den samme slangen.

Hvis det er problematisk å bruke silikonslanger tror jeg egentlig ikke problemet ligger i oksygengjennomtrengligheta (OP). Jeg tror kanskje det kan være at ølet reagerer med oksygenet i silikonen på noen måte, men det er bare spekulering fra min side

Hvis det er problematisk å bruke silikonslanger tror jeg egentlig ikke problemet ligger i oksygengjennomtrengligheta (OP). Jeg tror kanskje det kan være at ølet reagerer med oksygenet i silikonen på noen måte, men det er bare spekulering fra min side
Nei, jeg tar sjansen på å si at det ikke har noe for seg. Problemet - i den grad det er et problem - er partialtrykket som får nokså fritt spillerom fordi silikonslangene er ganske porøse, for å si det sånn.

Slangene er forøvrig metta med oksygen i det vi starter å kjøre ølet gjennom dem, så opptaket starter med en gang.

Nesten som det frister å kjøpe denne her for å kunne legge diskusjonen død. Kan det være noe for Norbrygg som forening å investere i?

Da kan få vitenskaplig målt forskjellig O2 opptak av alle ymse situasjoner vi kan være interessert i, samt forskjellige materialer.

Nesten som det frister å kjøpe denne her for å kunne legge diskusjonen død. Kan det være noe for Norbrygg som forening å investere i?

Da kan få vitenskaplig målt forskjellig O2 opptak av alle ymse situasjoner vi kan være interessert i, samt forskjellige materialer.
Så vidt jeg skjønner er det ikke bare å skaffe et DO-meter. Det er visst vanskelig å bruke det sånn at målingene blir pålitelige. Men jeg støtter uansett tanken om at det kunne være noe for Norbrygg.

Så vidt jeg skjønner er det ikke bare å skaffe et DO-meter. Det er visst vanskelig å bruke det sånn at målingene blir pålitelige. Men jeg støtter uansett tanken om at det kunne være noe for Norbrygg.
Ja, derfor jeg tenkte kanskje norbrygg kunne hatt dette. Vi må vel ha noen laboranter blandt oss som vet foran og bak på slike måleapparat?

Jeg reagerte litt på en annen ting i det Excel-arket som var utgangspunktet. Det er en antagelse om lineær overgang fra 21% oksygen til 0 i silikonet. Jeg har bare så vidt sjekket litt, men det ser ut som dette er gitt av Ficks lov. Ficks lov ser alt annet enn lineær ut.

Hvis jeg leser Wikipedia-artikkelen riktig, så er dette formelen for konsentrasjonsgradient:
1734532558051.png

Min kompetanse på differensialligninger er begrenset, men jeg tror ikke C(x)=kx er ei løsning på det monsteret der.

Noen som er bedre enn meg på fluiddynamikk får kikke på dette, men umiddelbart ser det ut som konsentrasjonen av oksygen synker raskere gjennom materialet enn Excel-arket forventer og betydelig reduserer diffusjonen.

Om jeg ikke surrer, så er ikke det instrumentet der nøyaktig nok. De konsentrasjonene det er snakk om her, er ppb, ikke ppm. Det vil derimot være helt perfekt til å måle ppm i vørteren vi setter til gjæring.

Jeg reagerte litt på en annen ting i det Excel-arket som var utgangspunktet. Det er en antagelse om lineær overgang fra 21% oksygen til 0 i silikonet. Jeg har bare så vidt sjekket litt, men det ser ut som dette er gitt av Ficks lov. Ficks lov ser alt annet enn lineær ut.

Hvis jeg leser Wikipedia-artikkelen riktig, så er dette formelen for konsentrasjonsgradient:
Vis vedlegget 70602

Min kompetanse på differensialligninger er begrenset, men jeg tror ikke C(x)=kx er ei løsning på det monsteret der.

Noen som er bedre enn meg på fluiddynamikk får kikke på dette, men umiddelbart ser det ut som konsentrasjonen av oksygen synker raskere gjennom materialet enn Excel-arket forventer og betydelig reduserer diffusjonen.
Jeg håper jo du har rett, for jeg har ingen trang til å slutte å bruke silikonslanger, som er veldig mye greiere å håndtere. Men jeg venter nok likevel på fluiddynamikeren. Må vel være mulig å komme i kontakt med en sånn?

Om jeg ikke surrer, så er ikke det instrumentet der nøyaktig nok. De konsentrasjonene det er snakk om her, er ppb, ikke ppm. Det vil derimot være helt perfekt til å måle ppm i vørteren vi setter til gjæring.
Tror du dessverre har rett i det ja. 0,1 mg/L oppløsning gir minste målbar enhet 0,1ppm

Jeg håper jo du har rett, for jeg har ingen trang til å slutte å bruke silikonslanger, som er veldig mye greiere å håndtere. Men jeg venter nok likevel på fluiddynamikeren. Må vel være mulig å komme i kontakt med en sånn?
Som vil svare på noe slikt? Neppe.

Men jeg kjenner flere bryggere som bruker sililkonslanger uten å ha oksideringsproblemer. For meg er det viktigere enn å løse differensialligninger.

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du bryr deg så mye med dette så lenge du flasker med åpen tilgang til luft
Ellers så er det jo ganske greit å bruke no annet enn silikon etter gjæring

Skjønner fortsatt ikke hvorfor du bryr deg så mye med dette så lenge du flasker med åpen tilgang til luft
Ellers så er det jo ganske greit å bruke no annet enn silikon etter gjæring
Kanskje jeg bare er nysgjerrig:)? Eller bare temmelig frustrert over ikke å vite? Særlig fordi dette helt åpenbart er noe det finnes kunnskap om; det er bare snakk om å finne noen som har den kunnskapen.

Jeg trur - NB, jeg trur - for det første at det er lite oksygen som rekker å bli tatt opp under flaskinga, og for det andre så er det plenty av aktiv gjær der som tar seg av oksygen, som i følge George Fix i Principles of Brewing Science heller ikke har det veldig travelt med å reagere med andre stoffer ved værelsestemperatur.

Jeg kunne forøvrig snu på argumentasjonen din: Nettopp fordi jeg flasker uten å prøve å fjerne oksygen fra flaskene - det er totalt umulig å gjøre det på noen praktisk gjennomførbar måte - er det om å gjøre å redusere anne påvirkning mest mulig. Det er vel ganske logisk?
Som vil svare på noe slikt? Neppe.

Men jeg kjenner flere bryggere som bruker sililkonslanger uten å ha oksideringsproblemer. For meg er det viktigere enn å løse differensialligninger.
Jeg stiller da ikke noe krav til deg om at du skal være opptatt av dette her;)?

Men jeg forbeholder meg retten til å synes det er interessant.

Jeg trur ikke vi skal trekke inn anekdotiske bevis her, men sida du gjør det: I en relativt nylig flaskekonkurranse der sterkt humla øl var involvert, fikk omtrent samtlige øl kommentar på oksidering. (Det var ikke den siste nå i høst.)

Skjønner forøvrig ikke hvorfor det skulle være så utenkelig at noen med den relevante fagkunnskapen skulle være villig til å si noe om dette spørsmålet.

Sist redigert:
....Nettopp fordi jeg flasker uten å prøve å fjerne oksygen fra flaskene - det er totalt umulig å gjøre det på noen praktisk gjennomførbar måte - ...
Gjærer du i f.x Apollo tank eller tilsvarende kan du flaske med Tapcooler og CO2 tank. Tapcooler bruker ikke silikonslange, og du tapper i flasker purga med CO2.
Det bør være rimelig oksygenfritt. Legger du ørlite Campden i flaska for purging reduserer du oksygentilgangen ytterligere.

Forøvrig den mest 100+ innleggs nerdete tråden jeg har lest på lenge. Herlig!!

Gjærer du i f.x Apollo tank eller tilsvarende kan du flaske med Tapcooler og CO2 tank. Tapcooler bruker ikke silikonslange, og du tapper i flasker purga med CO2.
Det bør være rimelig oksygenfritt. Legger du ørlite Campden i flaska for purging reduserer du oksygentilgangen ytterligere.

Forøvrig den mest 100+ innleggs nerdete tråden jeg har lest på lenge. Herlig!!
Men jeg gjærer ikke med en sånn tank, og kommer heller ikke til å gjøre det:). Og jeg mistenker at det tar en del lenger tid å flaske 28 liter med en tapcooler enn uten. Ikke aktuelt.

Sulfitt (Campden) i kombinasjon med aktiv gjær er forøvrig en særs uheldig kombinasjon. Jeg har prøvd, og det ga rimelig utrivelige svovelprodukter som resultat. Det er en grunn til at lodo-bryggere er veldig nøye med å sørge for at all sufitten har reagert ut før du tilsetter gjæren.

Enig, trakk det fram som praktisk mulig. 28 liter med Tapcooler tar en liten stund.
Campden kommentaren var sleivete og utenfor tema.

Tilbake
Topp