Bryggertabber

Ja, slik jeg tolker alternativene så finnes det 3 stykker:

1 - Jeg gjør ingen tiltak og får et søtere og lettere produkt (4%) jeg sannsynligvis kan drikke, men som er et stykke unna målet

2 - Jeg lager en starter i dag av US-05, spraymalt light (som Vestbrygg har på lager) og vann. Den får stå tildekket til den gjærer godt, for så å tilsettes gjæringskaret. Gjæringen tiltar igjen og jeg får et øl i den gaten jeg siktet. (5%)

3 - Samme som alternativ 2, men ingenting skjer etter tilsettingen og jeg får et øl som i alternativ 1 (4%), men med ekstra gjærsmak?

Jeg vil uansett i dag handle inn spraymalt og gjær, og lage starteren. Om jeg tilsetter den eller ikke kan jeg avgjøre senere

Men uansett - hva burde jeg gjort annerledes da jeg kjøpte settet?
Om jeg hadde laget en starter av den så ville den vel kanskje startet gjæringen som om den var helt frisk og rask, og jeg ville fått samme slappe resultat?
Eller gir en starter gjæren så gode arbeidsforhold at den produserer bedre og har større sjanse for å nå målet?
Gå for alternativ 2, om den ikke gjærer lengre ned så vil den ekstra gjæren legges seg på bunn som alt annen gjær, blir ikke mer gjær smak av den grunn :)

Mulig du har skrevet noe om det før, men har du kontroll på gjæringstemperaturen? Hvilken temperatur ble den gjæret på? Sjekket du utløpsdato på gjæren?

Det skal normalt ikke være nødvendig å lage starter når man kjøper et ferdig sett, alt du trenger skal være med i settet. Når det er sagt så har ikke gjær fra MJ et godt rykte, så jeg vet noen bytter den ut eller tilsetter annen gjær i tillegg. Skulle jeg brygge et sett nå ville jeg nok ha gjort det hvis det hadde vært gjær fra MJ som hadde stått i romtemperatur.
Gjæret ved 18 grader. Datoen var 1 desember 2025, men aner ikke hvordan den har vært lagret siden produksjon :rolleyes:

Jeg veit ikke om du hadde grunn til å tru at denne gjæren ikke var helt på høyden, dvs. gammel og/eller dårlig oppbevart. Dersom du er sikker på at en tørrgjær er i god stand, og du har nok av den, skulle det i prinsippet ikke være noen grunn til å gjøre noe annet enn bare å strø den i vørteren. Dersom du ikke er sikker på det, bør du sette en vanlig starter, altså 1.040, for å sørge for at det er nok og frisk nok gjær til pitching. En enkel regel: Du skal alltid være sikker på at du har nok gjær, og at den er i toppform:). Hvis ikke, risikerer du det du opplever nå: Dårlig utgjæring, og antakelig et øl med merkbare defekter - men ikke nødvendigvis udrikkelig.

Du må altså ikke nødvendigvis alltid sette en starter. Bruker du tørrgjær som er innafor dato, og som er kjøpt i en bryggeforretning som har oppbevart den i kjølerom/kjøleskap, og sørger du for at du har nok (sjekk hva produsenten anbefaler av mengde), trenger du aldri å gjøre det. Da kan du rolig strø den i gjæringsdunken fra posen, og regne med at den gjør jobben - så lenge du forøvrig har gjort det du skal med reinhold og temperaturkontroll.

Ferskgjær er mer ømfintlig for dårlig lagring og aldring - og du må dessuten sørge for at det er nok oksygen i vørteren. Det siste kan du slippe å bekymre deg om dersom du setter en liten starter på morgenen der gjæren får tilført oksygen noen timer.

Som sagt, gjær er gøy. Men vil du slippe å ta en tur ned i kaninhullet, er løsninga nok tørrgjær av god kvalitet. Da slipper du å tenke, hvilket som kjent har en lei tendens til å forvirre:).

Og så er det altså lurt å ha en pose 05 og litt lyst tørrmalt (DME) på lur - just in case. (Tørrmaltet er dessuten kjekt å ha om du skulle trenge å justere opp styrken på vørteren etter mesking. Det hender jo vi bommer litt der:).)

edit: Gode råd fra @Amarillo i posten over:).
Jeg var ikke sikker på gjærens helse i utgangspunktet, men skal jammen meg være sikker neste gang :)
Jeg sier ikke at gjær ikke er gøy, men at jeg ikke har kunnskap om den

Gå for alternativ 2, om den ikke gjærer lengre ned så vil den ekstra gjæren legges seg på bunn som alt annen gjær, blir ikke mer gjær smak av den grunn :)
Ok. Takk. Da kjører jeg på den løsningen :)

Gjæret ved 18 grader. Datoen var 1 desember 2025, men aner ikke hvordan den har vært lagret siden produksjon :rolleyes:

Jeg var ikke sikker på gjærens helse i utgangspunktet, men skal jammen meg være sikker neste gang :)
Om ølsettet er kjøpt hos VB også, kan jeg garantere at gjæren har vært lagret i kjøleskap hele veien ☺️

Av nysgjerrighet, hvilket sett var det?

Om ølsettet er kjøpt hos VB også, kan jeg garantere at gjæren har vært lagret i kjøleskap hele veien ☺️

Av nysgjerrighet, hvilket sett var det?
Nei, det var kjøpt hos Gulating. Hadde fått inn et lite parti som ble solgt ut for halv pris. Ja, alarmen burde kanskje gått, men jeg hadde den på lydløs :oops:

Det var en New England Pale Ale fra en svensk leverandør (Coobra / CBF Drinkit)

Kjøpte et sett fra VB dagen i forveien, men av nevnte årsaker valgte jeg å skynde meg å få i gang det usikre først. Så nå venter Nøgne Øs American IPA på ledig gjæringskar ...

Nei, det var kjøpt hos Gulating. Hadde fått inn et lite parti som ble solgt ut for halv pris. Ja, alarmen burde kanskje gått, men jeg hadde den på lydløs :oops:

Kjøpte et sett fra VB dagen i forveien, men av nevnte årsaker valgte jeg å skynde meg å få i gang det usikre først. Så nå venter Nøgne Øs American IPA på ledig gjæringskar ...
Aah, der vet jeg ingenting om rutinene, mest oppdatert på mitt rede.
Lydløse mentale alarmer er et herk!

Da har du noe godt i vente når gjæringskar blir ledig, hvertfall:beercheers:

• Like
Reaksjoner: Ove

Jeg er ikke sikker på at Gulating har kjølerom; dvs. jeg mistenker ganske sterkt at de ikke har det:). Skjønr det kan kanskje variere fra sted til sted?

Jeg husker Gulating på Gjøvik, som ikke finnes lenger. Der sto masse øl hauga opp rundt omkring i et rom som holdt mange- og tjue grader. Så jeg har aldri satt mine bein i en av de forretningene igjen.

Aah, der vet jeg ingenting om rutinene, mest oppdatert på mitt rede.
Lydløse mentale alarmer er et herk!

Da har du noe godt i vente når gjæringskar blir ledig, hvertfall:beercheers:
Hele dette ølbryggegreiene er utrolig interessant og moro. Tør ikke tenke på hvordan det vil oppleves når det blir godt øl av det :)
Dette er batch nummer 8 og det har blitt mye prøving og feiling så langt

Jeg er ikke sikker på at Gulating har kjølerom; dvs. jeg mistenker ganske sterkt at de ikke har det:). Skjønr det kan kanskje variere fra sted til sted?

Jeg husker Gulating på Gjøvik, som ikke finnes lenger. Der sto masse øl hauga opp rundt omkring i et rom som holdt mange- og tjue grader. Så jeg har aldri satt mine bein i en av de forretningene igjen.
Om det finnes kjølerom på bakrommet skal jeg ikke uttale meg om, men gjæren oppbevares i alle fall i et kjøleskap i butikken

Hele dette ølbryggegreiene er utrolig interessant og moro. Tør ikke tenke på hvordan det vil oppleves når det blir godt øl av det :)
Dette er batch nummer 8 og det har blitt mye prøving og feiling så langt

Om det finnes kjølerom på bakrommet skal jeg ikke uttale meg om, men gjæren oppbevares i alle fall i et kjøleskap i butikken
OK, da røyk den teorien:). Og det var jo bra. Da gjenstår Mangrove Jack's dårlige rykte. Sikkert overdrevet, men jeg våger meg ikke på den gjæren.

OK, da røyk den teorien:). Og det var jo bra. Da gjenstår Mangrove Jack's dårlige rykte. Sikkert overdrevet, men jeg våger meg ikke på den gjæren.
Jeg visste ikke engang hvilken gjær som var i settet. Det var en spontan handel basert på en lav pris :)
Men nå er uansett starteren satt etter beste evne, så da er det vel å vente og håpe på litt aktivitet etter hvert. Er alt snart en uke bak skjema, så neste helgs bryggedag må utsettes

Jeg visste ikke engang hvilken gjær som var i settet. Det var en spontan handel basert på en lav pris :)
Men nå er uansett starteren satt etter beste evne, så da er det vel å vente og håpe på litt aktivitet etter hvert. Er alt snart en uke bak skjema, så neste helgs bryggedag må utsettes
Er spent på resultatet. Håper virkelig det funker:). Det er i alle fall det mest effektive du kan gjøre, så hvis det ikke har effekt, må det graves djupt i haugen av mer eller mindre mulige forklaringer på det som har skjedd.

• Like
Reaksjoner: Ove
Tilbake
Topp