Lav meskeeffektivitet

Du sitter igjen med ganske mye sukker i mesken etter så lite skylling. Vil tro det er årsaken til lav meskeeffekt.
35-40 liter meskevann og 23-18 liter skyllevann gir en helt annen utvasking av mesken.

Den var akkurat 1.041 før jeg hadde i 4 liter skyllevann, da gikk den ned til 1.038. Kokte 17 minutter så var den 1.041 igjen. Nå er det 50 liter i gryta etter 30 minutt kok. Brewfather sier 49 liter etter kok, da treffer det bedre enn sist gang, men det mangler vel litt.
Speidelen har en lei tendens til å grave kanaler i mesken, det er noe nytt den har begynt med, før var det bare hveteølen jeg slet med det på.
Det er vel kanalene som kødder det til, men hvorfor de kommer skulle jeg gjerne visst.
Hmm. Nå vet ikke jeg hvor mye du starta kokingen med. En halvtime kanskje vekk et par liter, så om du starta med (52-4=48) liter før skylling har du ikke fått stort ut av skyllinga. SG skal ikke endres så mye ved skyllingen. Har du problemer med kanaler kan en løsning være å stoppe pumpa før meskeslutt, røre godt og la det stå 10 min før de starter skyllingen.

Ja jeg er enig i at det er lite skyllevann, men det er så irriterende at det har virket bra før. Jeg kan endre dette på neste brygg. Bruker du Speidel ?

En liten oppdatering her.
Jeg brygger nå ett ferdig blandet sett på det korte maltrøret, og 60 minutter mesketid.
Jeg får akkurat samme verdi som da jeg mesket hele natten. Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å bruker mer skyllevann, men minimum mengde meskevann er 31 liter (for å dekke varmeelementene i gryta), da begrenser det mulighet for skylling. Jeg brukte nå 7 liter skyllevann
Jeg stusser når noen sier dere skyller så lenge, har vel sett noen nevner opp mot en time!? Hvordan får de til det, det renner jo rett gjennom. Jeg tar selvfølgelig ut maltrøret, og rører godt i masken før jeg starter skylling.
Verdiene jeg nå måler er korrekt, bortsett fra at jeg mangler 1 til 2 liter til gjæring.
Jeg hadde plass til mer korn, så da blir det å tilsette noe ekstra, om jeg brygger flere ferdig sett (Om?! klart jeg gjør det så mye tilbud det er på de)

Jeg brygger på Speidel 50 liter med kort maltrør og sikter på OG 1.045 ish
Konklusjon!?
Jeg får leve med 63% brygghusffektivitet
RDWHAHB

Mesking over natt ga ingen verdi
Røring i mesken er absolutt nødvendig
31 liter er minimum mengde meskevann
Skyllevann begrenser seg
Hvor mye korn som må tilsettes for at jeg treffer helt korrekt finner brewfather ut av.

En liten oppdatering her.
Jeg brygger nå ett ferdig blandet sett på det korte maltrøret, og 60 minutter mesketid.
Jeg får akkurat samme verdi som da jeg mesket hele natten. Jeg skulle gjerne hatt mulighet til å bruker mer skyllevann, men minimum mengde meskevann er 31 liter (for å dekke varmeelementene i gryta), da begrenser det mulighet for skylling. Jeg brukte nå 7 liter skyllevann
Jeg stusser når noen sier dere skyller så lenge, har vel sett noen nevner opp mot en time!? Hvordan får de til det, det renner jo rett gjennom. Jeg tar selvfølgelig ut maltrøret, og rører godt i masken før jeg starter skylling.
Verdiene jeg nå måler er korrekt, bortsett fra at jeg mangler 1 til 2 liter til gjæring.
Jeg hadde plass til mer korn, så da blir det å tilsette noe ekstra, om jeg brygger flere ferdig sett (Om?! klart jeg gjør det så mye tilbud det er på de)

Jeg brygger på Speidel 50 liter med kort maltrør og sikter på OG 1.045 ish
Konklusjon!?
Jeg får leve med 63% brygghusffektivitet
RDWHAHB

Mesking over natt ga ingen verdi
Røring i mesken er absolutt nødvendig
31 liter er minimum mengde meskevann
Skyllevann begrenser seg
Hvor mye korn som må tilsettes for at jeg treffer helt korrekt finner brewfather ut av.
På BM50 finnes det et lite triks....
Bak på kontrolleren er varmeelementene koblet til vha. to plugger.
Ved å koble ut det ytre elementet og bare kjøre på det som er under maltrøret kan du redusere mengden meskevann betraktelig... sålenge du ikke reduserer så mye at du tørrkjører pumpene da.

På BM50 finnes det et lite triks....
Bak på kontrolleren er varmeelementene koblet til vha. to plugger.
Ved å koble ut det ytre elementet og bare kjøre på det som er under maltrøret kan du redusere mengden meskevann betraktelig... sålenge du ikke reduserer så mye at du tørrkjører pumpene da.
Den var ikke dum, Det er samme på Speidel.

Ja det var det vannet. Brewfather sa jeg skulle bruke 23 liter, men det var altfor lite. Endte på 27 liter. Fikk bare ut 14 liter med riktig sg. Noen tips til antall liter på 50l med kort maltrør? Sikter på 20 liter til gjæring og OG på 1.050 en plass.

Ja 1,5mm var muligens for stor åpning. Mener på det tallet sto hos bryggselv. 0,9mm på speidel? Da prøver jeg gjerne det neste gang

Jeg har aldri tatt meg god tid på skylling. Har du målt skyllevannet etter ferdig skylling? Mitt var 1.020, er det håpløst lavt?

Målefeil.. det skal jeg sjekke, men jeg tror ikke det. Ferdig resultat er ikke tilfredsstillende, det var som oftest det før.
Jeg droppa litt effektivitet når jeg kjørte pumpa for mye, fikk kanalisering, og sakte skylling ja +1

Den var ikke dum, Det er samme på Speidel.
BM50 er 50literen til Speidel;)

Jeg har gjort det der noen ganger på min... faktisk vurdert å sette inn en bryter på ytre element, men siden jeg også har BM 20 ville det bare vært nyttig de gangene jeg brygger 20L imperial stout og det er omtrent aldri..

BM50 er 50literen til Speidel;)

Jeg har gjort det der noen ganger på min... faktisk vurdert å sette inn en bryter på ytre element, men siden jeg også har BM 20 ville det bare vært nyttig de gangene jeg brygger 20L imperial stout og det er omtrent aldri..
Hehe, jeg koblet inn brewtools av en eller annen grunn.
Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe skjøtekoblinger slik at jeg kunne hatt panelet montert fast på veggen. Da hadde det også vært mye enklere å koble av ett element.

Tilbake
Topp