Tilbake til brygging - Oppdatert kunnskap rundt gjæring?

Hei!
Har vært lenge borte fra brygging nå, men dypper tærne uti igjen med fresh wort kits.
Tenker å prøve meg på pils nå og lurer litt på om det har skjedd noe siden sist jeg brygget øl:
- Jeg skal bruke tørrgjær (AEB Fermolager). Er rehydrering nødvendig/ønskelig?
- Er det fornuftig med oksygenering ved bruk av tørrgjær?

Rehydrering ikke nødvendig. Ei heller oksygen.
Gjærer du lavt (10 grader) kan det være lurt å bruke nok gjær. 4 pakker?
Noen produsenter som Lallemand og Fermentis sier man ikke trenger rehydrering, men AEB skriver fremdeles at det bør hydreres. Om det er kunnskap om tørrgjær som har endret seg, eller om det er forbedret produksjonsprosess som er årsaken vet jeg ikke. Men rehydrering kommer med noen aber. Det skal rehydreres på 25 gr, og når det skal pitches på 10 gr skal temperatur gradvis og forsiktig ned, den kan være litt kinkig. Om man pitcher "godt" ville jeg ikke rehydrert, og om man picher mindre ville jeg kjørt en liten dose oksygen for å sikre at celleveksten får nok steroler

Planen er å gjære på 10 grader med 4 pakker gjær.
Har utstyr for å oksygenere, så det ikke noe problem å gjøre det om nødvendig. Gjorde det ofte før, men leser noen mener det er unødvendig når man bruker tørrgjær.

Noen produsenter som Lallemand og Fermentis sier man ikke trenger rehydrering, men AEB skriver fremdeles at det bør hydreres. Om det er kunnskap om tørrgjær som har endret seg, eller om det er forbedret produksjonsprosess som er årsaken vet jeg ikke. Men rehydrering kommer med noen aber. Det skal rehydreres på 25 gr, og når det skal pitches på 10 gr skal temperatur gradvis og forsiktig ned, den kan være litt kinkig. Om man pitcher "godt" ville jeg ikke rehydrert, og om man picher mindre ville jeg kjørt en liten dose oksygen for å sikre at celleveksten får nok steroler
1759146135568.png

Her skriver AEB at det ikke skal rehydreres.

Mye har endret seg de siste årene. Les derfor når info ble publisert. Det finnes mye utdatert info på nett.
Vær også oppmerksom på at KI bygger på all info, også utdatert info…

Det er produksjonsmåten som har blitt kraftig forbedra, trur jeg - og da først av Fermentis, tett fulgt av Lallemand. Andre har sikkert kommet etter.

Det var en god del nøling med å akeptere at rehydrering faktisk ikke var nødvendig, men hvorfor AEB har gått fra å anbefale rehydrering til å si at det ikke er nødvendig, aner jeg ikke.

Jeg vil ikke si at det er sikkert at all tørrgjær på markedet er produsert med tilstrekkelig avansert teknologi til at den kan pitches direkte. Sjekk hva dataarket sier.

@Aleksander87 Artikkelstoffet om gjær her på forumet kan du stole på at er oppdatert:). (Obs! Gjelder ikke stoffet på den delen av forumet som er reservert medlemmer. Den er fossilisert:).)

Tilbake
Topp