Trykkgjæring

Rolknut

Norbrygg-medlem
Jeg har prøve meg på trykkgjæring for første gang. Vestbrygg sitt ølsett Kølch, med US 05 gjær. Trykksatte med 0,5 bar ved 15 grader. Særs godt drikkendes etter 14 dg. Men spørsmålet mitt er, hvilken gjær bør ikke trykkgjæres, og hvilken anbefaler dere til trykkgjæring.

Jeg vil ikke anbefale us-05 ved 15 C i hvertfall. Tror 15 C er nedre grense for den gjæren og om du trykkgjærer i tilegg tror jeg ikke den vil trives så godt. Kølch gjær er det heller ikke

Jeg vil ikke anbefale us-05 ved 15 C i hvertfall. Tror 15 C er nedre grense for den gjæren og om du trykkgjærer i tilegg tror jeg ikke den vil trives så godt. Kølch gjær er det heller ikke
Dette er jeg klar over, men oppskrifta jeg følgte sa dette. Ølen ble faktisk god.

Ja, ok da er det jo greit. Går sikkert om man bruker nok gjær. Leste spørsålet litt fort, men det er vel egentlig ingen gjær du ikke kan trykkgjære.
Kommer litt ann på hensikten

Ja, ok da er det jo greit. Går sikkert om man bruker nok gjær. Leste spørsålet litt fort, men det er vel egentlig ingen gjær du ikke kan trykkgjære.
Kommer litt ann på hensikten
Hensikten er de typer gjær der gjeren skal ha en smaksprofil på ølet. Har fortått det slik at under trykk forsvinner gjærens egenskap til å sette sin profil på ølet.

Hensikten er de typer gjær der gjeren skal ha en smaksprofil på ølet. Har fortått det slik at under trykk forsvinner gjærens egenskap til å sette sin profil på ølet.

Eller kompansere for for høy temperatur der du ønsker et nøytralt preg. Ofte lagere som helst skal gjæres lavt
Da trykk undertrykker produksjonen av f.eks estere. Et øl der du øsker det ser jeg f.eks ikke hensikten

Tilbake
Topp